Čoraz viac bankových služieb je možné realizovať prostredníctvom mobilného telefónu. Ľudia pracujúci v kamenných pobočkách by sa mali v budúcnosti viac zameriavať na predaj finančných produktov a poradenstvo. V najbližších rokoch pravdepodobne menšie banky preberie väčšia konkurencia. Približne takto vidia budúcnosť predstavitelia miestnych finančných domov, ktorým TREND položil jednoduchú anketovú otázku: Ako vidíte budúcnosť bankovníctva na Slovensku?
Na Slovensku stále máme najvyššie daňovo-odvodové zaťaženie v rámci eurozóny. Pozitívne však je, že platí postupný pokles sadzby bankového odvodu. To je niečo, v čo zahraniční investori, a hlavne akcionári bánk, veria, a preto tu stále investujú. Predvídateľnosť daňového prostredia je absolútne kľúčová. Slovenský bankový trh je malý, preto si myslím, že dôjde k ďalšej konsolidácii, teda k spájaniu bánk. Trh bude zaujímavý aj pre zahraničné online platformy, ktoré tu neplatia dane. Pre klienta je to vo finále výhodné, ale nie dlhodobo, pretože to povedie k ďalšej konsolidácii, a teda k menšej konkurencii v podobe ponuky služieb, sadzieb a poplatkov. V prípade ČSOB budú určite kľúčové naše SmartSlužby+, teda treťostranové riešenia, ktoré klienti nájdu v našej aplikácii už teraz. Vďaka tomu si v bankovej aplikácii už dnes vedia kúpiť napríklad lístky na verejnú dopravu, parkovanie alebo najnovšie aj diaľničné známky nielen na Slovensku, ale aj v okolitých krajinách. Vďaka tomu môže byť život našich klientov každý deň „smart“.
Budúcnosť bankovníctva na Slovensku treba vnímať v kontexte nášho členstva v eurozóne, ktoré prináša vysokú stabilitu meny, ale aj prísne regulácie. Dlhodobý tlak na úrokové sadzby núti banky hľadať nové zdroje príjmov, ako aj zvyšovať svoju efektívnosť a znižovať náklady. Nesmierne dôležitá je schopnosť bánk digitalizovať svoje služby, čo významne prispieva k zvyšovaniu efektívnosti, ale čo je ešte dôležitejšie, umožňuje napĺňať očakávania klientov na dostupnosť, rozmanitosť a kvalitu poskytovaných bankových služieb so silným dôrazom na kybernetickú bezpečnosť. V najbližších rokoch bude teda pokračovať trend redukcie jednoduchých predajných a obslužných transakcií v rámci pobočiek ich presmerovaním do digitálnych kanálov. Tým sa uvoľní potenciál pobočiek na výrazné zvýšenie počtu poradenských stretnutí s vysoko personalizovanými ponukami, a to aj napriek predpokladanému znižovaniu počtu kamenných pobočiek. Pre našich zákazníkov sú už v súčasnosti služby ako digitálny onboarding, finančné plánovanie, instantné platby či vernostný program Moneyback samozrejmosťou. Klientom sme umožnili pomocou mobilného Georgea pravidelne investovať do ETF, mnohých svetových akciových titulov, ale aj ukladať voľné finančné prostriedky na výhodných termínovaných vkladoch.
Výzvy a príležitosti vidíme v pokračujúcej informatizácii a rozvoji umelej inteligencie. Bežné bankovníctvo sa bude čoraz viac realizovať cez aplikácie, pričom na pobočku sa bude chodiť hlavne pre sofistikovanejšie finančné služby a poradenstvo. Digitalizáciou a jednoduchosťou obsluhy, spojenou s profesionálnym a medzinárodným know-how, sa budeme snažiť získavať nových klientov a udržať tých existujúcich.