Markíze a spol. v posledných rokoch čoraz silnejšie konkurujú streamovacie videoslužby. Netflix, ktorý je ich synonymom, sa za posledných pätnásť rokov vypracoval zo zásielkovej DVD požičovne na globálneho obra s tržbami bezmála 12 miliárd dolárov (za rok 2017). Biznis streamovacích služieb čaká na budúci rok viacero výziev.
Obsah náš každodenný
Základom je knižnica filmových a seriálových titulov. Čím je bohatšia (a nejde pritom len o počet), tým majú ľudia vyššiu motiváciu, aby si službu predplatili. Netflix, Google Movies, Amazon Prime Video, HBO Go či Voyo môžu obsah získať dvoma spôsobmi. Prvým je vlastná tvorba. Vlajkovou loďou Netflixu sú tak seriály House of Cards či Narcos, kľúčovým aktívom HBO je zasa Game of Thrones.
Druhá cesta sú dobré vzťahy a najmä licenčné zmluvy s veľkými filmovými štúdiami a distribútormi, ako sú Sony Pictures, Warner Bros alebo Universal. Spokojné sú obe strany. Streamovacie platformy majú konkurenčnú výhodu, majitelia práv zasa ďalší predajný kanál. Tento systém sa však začína otriasať. Už teraz si zapálený divák musí zaplatiť aspoň dve služby, pretože Game of Thrones neuvidí inde ako na HBO a Stranger Things zasa len na Netflixe. V priebehu budúceho roka má do hry vstúpiť streamovacia služba Disney+.
V praxi by to mohlo znamenať, že tituly od Pixaru alebo remake klasického animáku Lion King inde neuvidíme. Aspoň tak to pred rokom naznačoval šéf The Walt Disney Company Bob Iger. Americké médiá s touto alternatívou rátajú, hoci jasný plán zatiaľ firma nezverejnila.
Rovnako nie je jasné, čo bude
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?