Pred jeden a pol rokom, keď ťahal reťazec doslova hrobárovi z lopaty, priznal, že ide o jeden z jeho najrizikovejších projektov, do akého kedy vstúpil. Podnikateľské riziko sa v tomto prípade napokon ukázalo ako priveľké. Značka Carrefour skončila na Slovensku na prahu dospelosti. Ako posledná padla symbolicky predajňa v Petržalke, s ktorou v roku 2000 reťazec štartoval na trhu.
Záchranné lano
Francúzsky Carrefour patrí k najväčším maloobchodným spoločnostiam na svete. Jedným dychom však treba povedať, že úpadok, ku ktorému sa slovenské predajne dopracovali, nemá na svedomí priamo retailový gigant. Tuzemské hypermarkety Carrefour posledných takmer desať rokov kormidlovali iní podnikatelia na základe franchisingovej licencie.
O tom, že im to príliš nešlo, svedčia nielen strmo padajúce tržby. Vo veľkoplošných predajniach sa akoby zastavil čas. Vybavenie sa nemodernizovalo, čoraz viac priestoru zostávalo ležať ladom a na regály neraz sadal prach. Francúzi sa tak v posledných rokoch pozerali na to, ako sa ich značka na Slovensku prepadá do trhového suterénu.
Svetový gigant
Francúzsky Carrefour nie je vo svete žiadnym trpaslíkom. V najnovšom rebríčku top 250 retailových spoločností, ktorý zostavuje poradenská firma Deloitte, sa umiestnil na deviatej priečke s globálnym obratom 84,1 miliardy dolárov.
Keď Carrefour vstupoval na slovenský trh, bol svetovou dvojkou za americkým Wal-Martom. Ťažiskom podnikania francúzskeho gigantu sú v súčasnosti tri teritóriá – západná Európa, Latinská Amerika a Ázia.
Zdroj: SITA / AP
Celkovo pôsobí vo viac ako tridsiatke krajín a vyše polovice ročného obratu generuje mimo domáceho francúzskeho trhu. Pod viacerými značkami prevádzkuje vyše dvanásťtisíc predajní rôznych formátov. Koncom minulého roka napríklad otvoril nové hypermarkety v Rumunsku a Poľsku. „Veľký“ Carrefour v súčasnosti prechádza zmenami. Nedávno predstavil reštrukturalizačný plán, ktorý počíta s rušením viac ako pätiny pracovných miest v centrále blízko Paríža, v ktorej pracuje vyše desaťtisíc ľudí.
Celkovo má Carrefour viac ako 380-tisíc zamestnancov. Do internetového predaja plánuje v najbližších piatich rokoch investovať 2,8 miliardy eur, čo mu má pomôcť v konkurenčnom boji s najväčším svetovým internetovým obchodom Amazon.
Slovenský príbeh Carrefouru už dopisuje J. Špirko, ktorý v ňom pred dvoma rokmi zacítil podnikateľskú príležitosť. V tom čase bol reťazec s piatimi obchodmi už prakticky klinicky mŕtvy. Dlhoval
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?