Ak ju spraví včas a dobre, výrazne zníži svoje náklady a zostane jej viac peňazí pre seba. Takto môže získať dodatočné zdroje v desiatkach miliónov eur. Tak ako sa to podarilo českému ministerstvu dopravy. NDS má šťastie, že sa môže poučiť z jeho skúseností, ale aj chýb. Dôležité je, aby nestrácala čas.
Skytoll vytlačil Kapsch
Český rezort dopravy vymení od januára prevádzkovateľa mýtneho systému. Po rakúskej firme Kapsch nastúpi slovenský Skytoll. Za dobudovanie systému a jeho desaťročnú prevádzku si Skytoll vypýtal v prepočte 417 miliónov eur. Predchádzajúci dodávateľ, rakúsky Kapsch si predtým od Čechov účtoval zhruba raz toľko.
V rokoch 2007 až 2016, čiže za rovnako dlhé obdobie, dosiahli náklady na mýtny systém v Česku 934 miliónov eur. Už to vytvára nádej, že aj na Slovensku je priestor na výrazný pokles nákladov. A to nie je všetko. České ministerstvo by malo za menej peňazí dostať aj lepší produkt. S novým kontraktom sa rozsah spoplatnených ciest má rozšíriť o 900 kilometrov ciest prvej triedy.
Spolu by tak systém mal pokrývať takmer 1 500 kilometrov diaľnic a 1 100 kilometrov ciest prvej triedy. Rakúšania neodišli bez boja: v súťaži so Skytollom znížili cenu, tlačili na ministerstvo, sťažovali si na Úrade na ochranu hospodárskej súťaže. Ten najskôr výber zrušil, ale potom platnosť zmluvy potvrdil.
V tejto súvislosti spravila česká polícia raziu, v rámci ktorej prehliadla byt riaditeľa Kapschu Karola Feixa, a neskôr obvinila deväť ľudí. Podľa servera Novinky.cz podozrieva K. Feixa a predsedu spomínaného úradu Petra Rafaja z korupcie. Má to súvisieť s mýtnou zákazkou. Kapsch reagoval, že sa žiadnych kriminálnych činov nedopustili a K. Feix ani nikto iný z firmy nebol obvinený.
Prečo už treba začať
To isté
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?