V prvej päťke výrobcov mlieka a mliečnych produktov na Slovensku sú len dve firmy so slovenskými majiteľmi a obe patria do TAMI Group. Generálny riaditeľ Tatranskej mliekarne Ľubomír Valčuha v rozhovore pre TREND približuje svoj pohľad na slovenské mliekarenstvo a jeho kondíciu. Prezrádza aj plány firmy na expanziu výrobkov do západnej Európy.

Ako vnímate slovenské potravinárstvo a mliekarenský segment?

Po vstupe krajiny do EÚ muselo slovenské potravinárstvo prejsť veľkou transformáciou a to, čo prežilo, je konkurencieschopné. Mliekarenský priemysel, ktorý túto transformáciu prežil relatívne najlepšie, ťažil a stále ťaží z toho, že môže spracovávať domácu surovinu.

V čom je iná situácia slovenského mliekarenského segmentu v porovnaní s mliekarňami v susedných krajinách?

Hlavnou výhodou poľského a českého trhu je ich veľ-kosť, ktorá výrobcom umožňuje umiestniť väčšinu produkcie na domácom trhu a prebytky predávať v zahraničí za dampingové ceny. Slovenskí mliekari sa preto musia presadzovať kvalitou svojich výrobkov, čo sa podľa mňa aspoň za našu spoločnosť darí. Ďalším negatívnym faktorom, ktorý pôsobí na konkurencieschopnosť firiem, je veľký rozdiel v dotačnej poľnohospodárskej politike jednotlivých štátov.

Čo je na produkcii mlieka a mliečnych výrobkov najnákladnejšie?

Rozhodujúcim nákladom je cena surového kravského mlieka, ale svoju váhu majú aj ceny energií. Je veľmi ťažké zostaviť stabilný podnikateľský plán, pretože obe položky sú nestabilné. Ceny surového kravského mlieka sú v EÚ nesmierne citlivé na situáciu na trhu a slovenské ceny prakticky určujú medzinárodné trhy.

S koľkými poľnohospodármi spolupracujete?

V súčasnosti nakupujeme surovinu od 42 dodávateľov. Z hľadiska objemu je to približne 114 miliónov litrov mlieka ročne. Snažíme sa stabilizovať situáciu tým, že s partnermi uprednostňujeme uzatváranie zmlúv na päť rokov. My vieme, že budeme mať základnú surovinu, a náš partner má istotu, že svoju produkciu odpredá a dostane za ňu zaplatené. Úhrada surového mlieka totiž nie je u každého spracovateľa samozrejmosťou.

Koľko litrov mlieka a aké množstvo syrov vyrobíte ročne a koľko z toho exportujete?

Vlani sme vyrobili 50,1 milióna litrov čerstvého a UHT mlieka a 6 492 ton syrov. V rámci syrov tvorí export viac ako 40 percent objemu výroby. Vyvážame ich predovšetkým do krajín V4, ale aj do Pobaltia a na Balkán. Kým v roku 2021 mal export hodnotu 20,2 milióna eur, vlani vzrástol na 289 miliónov eur. V poslednom období sa nám darí exportovať aj pod vlastnou značkou, ale gro vývozu predstavujú privátne značky. V súčasnosti sme v poslednej fáze prípravy projektov, ktoré nám umožnia vyvážať produkty do krajín západnej Európy.

Ako by ste zhodnotili pozíciu TAMI na slovenskom trhu?

Ak vezmeme do úvahy čisto slovenský trh, TAMI je v rámci skupiny, do ktorej patrí aj AGRO TAMI Nitra a Syráreň Havran Senica, jednotkou na trhu. Syráreň Bel a Meggle sú s ohľadom na akcionársku štruktúru viac napojené na zahraničné trhy. Sme jediný slovenský výrobca syrov s bielou plesňou na povrchu a z roka na rok sa nám darí získavať čoraz väčší podiel na trhu so syrmi s modrou plesňou.

Čím je náročné konkurovať firmám so zahraničnými majiteľmi?

Niektoré firmy so zahraničnými majiteľmi sa orientujú na export výrobkov a situácia na slovenskom trhu ich vôbec nezaujíma. Je náročné im konkurovať, pretože ich materské spoločnosti disponujú v porovnaní s nami neporovnateľnými možnosťami.

V čase pandémie ste investovali do novej syrárne, ktorú TREND ocenil nomináciou na Investora roka 2022. Nebolo v tom čase zložité takúto investíciu realizovať?

Investícia do novej syrárne mala smolu, že ju zastihlo obdobie pandémie. Toto viedlo aj v súvislosti s narušením dodávateľských reťazcov k predĺženiu termínov dokončenia a zvýšeniu konečnej ceny. Až 90 percent technológie pochádzalo zo zahraničia a bolo preto komplikované zabezpečiť jej dovoz a montáž.

Tento článok označovaný ako We Know How vznikol v spolupráci s komerčným partnerom.