Tretí pilier je neatraktívny, nezaujímavý a nevyužívaný. Znamená to, že mechanizmus vlastného sporenia na dôchodok kríva na jednu nohu a Slováci kladú väčší dôraz na druhý pilier, v ktorom rozkladajú svoje peniaze nesprávne. V podstate tak budúci dôchodcovia ostávajú napokon na krku štátu, ktorý už dnes vie, že ich v budúcnosti neuživí. Minister práce Milan Krajniak preto pripravil novelu tretieho dôchodkového piliera, ktorý v minulosti spopularizoval napríklad stavebné sporenie.

Reforma, ktorú M. Krajniak navrhuje v medzirezortnom pripomienkovom konaní, sa skrýva v návrhu zákona o osobnom dôchodkovom produkte. V ňom počíta s tým, že štát bude príspevky do tretieho piliera dotovať. Tento návrh však kritizuje Asociácia doplnkových dôchodkových spoločností. (ADDS).

Model ako pri stavebnom sporení

M. Krajniak vytiahol nástroj, ktorý celé roky zvyšoval atraktivitu stavebného sporenia. Dôvod je jednoduchý – sporitelia si odkladajú do tretieho piliera málo. Najčastejší príspevok do tretieho piliera je pätnásť eur mesačne. Štát totiž poskytuje daňové zvýhodnenie len na 180 eur ročne. Jedinou podporou sporenia v treťom pilieri v súčasnosti je práve daňové zvýhodnenie.

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Poisťovňa Uniqa definitívne zhltla konkurenciu z Axy

Podľa ministerského návrhu má pribudnúť štátna prémia. Jej výška bude závisieť od toho, koľko sporiteľ ročne do tretieho piliera pošle. Pri príspevkoch na úrovni 25 eur mesačne a viac štát prispeje sporiteľovi sumou sto eur za rok. Na získanie maximálnej podpory teda treba poslať do tretieho piliera minimálne tristo eur ročne. Naopak, ak sporiteľ vloží menej ako 180 eur ročne, nárok na takzvanú dôchodkovú prémiu mu nevznikne. Sporiteľ si môže osobný dôchodkový produkt otvoriť u viacerých poskytovateľov tejto služby, no prémiu si môže uplatniť iba na jednu zmluvu. Toto je princíp, ktorý sa uplatňuje aj pri štátnej prémii k stavebnému sporeniu.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa