Spoločnosť SkyToll sa vo vnímaní verejnosti spája najmä s výškou nákladov na správu mýtneho systému. „Chyba bola aj na našej strane, lebo sme od nejakého momentu rezignovali na komunikáciu na politické témy,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti SkyToll Matej Okáli. V rozhovore vysvetľuje, prečo výška nákladov na mýto nebola v rukách spoločnosti, ale aj to, aká bude jej budúcnosť po ukončení zmluvy s Národnou diaľničnou spoločnosťou.

Ako by ste zhodnotili vaše pôsobenie na Slovensku po viac ako dekáde?

Na jednej strane cítime obrovský úspech. Dodal sa systém, druhý svojho druhu na svete, ktorý funguje trinásť rokov. Zaviedla sa elektronická diaľničná známka s výhodami a flexibilitou, ktoré v okolitých krajinách nemajú. Nastavila štandardy pre podobné systémy v Európe, či už je to jednodňová diaľničná známka, alebo notifikácia. Štátu systém priniesol niekoľkonásobné zvýšenie výberu poplatkov za diaľničné známky.

Potom je tu druhá rovina. Je to politikum, ktoré je za mýtom a ktoré sa nikdy nepodarilo prevrátiť do odbornej diskusie. Za celý čas sme nepočuli vecnú debatu, ako zmeniť nastavenie parametrov tak, aby bolo mýto efektívnejšie, ako zvýšiť bezpečnosť na cestách alebo ako zvýšiť príjmy štátu. Neprekáža mi, že sa diskutuje o nákladoch na mýto alebo o mýtnom systéme. Prekáža nám neodbornosť diskusie i zámerné klamanie. 

Hovorili ste, že systém bol druhý svojho druhu na svete. V čom? 

Technológiou. Vo svete je niekoľko druhov technologických riešení, ktoré umožňujú výber mýta pre nákladnú dopravu. Mýtny systém na Slovensku používa satelitnú technológiu, ktorá je v porovnaní s ostatnými systémami obrovsky flexibilná. Rozširovanie či spoplatnenie cestnej siete, zavádzanie nových služieb, to všetko je časovo aj nákladovo niekde úplne inde ako pri ostatných systémoch.

Prvý takýto systém zaviedli v Nemecku, kde jeho spustenie meškalo možno rok a pol. Druhý sa zavádzal na Slovensku. Implementácia trvala jedenásť mesiacov a všetko sa spustilo načas. Odvtedy tieto dva systémy nastavili vo svete štandard. Systémy, ktoré fungovali na starých technológiách, sa nahrádzajú modernými satelitnými riešeniami.

Ste tvorcom systému alebo ste ho prebrali z Nemecka? 

Štát si objednával službu a rozhodnutie o technológii bolo na našej strane. Riešenie nebolo prebrané z Nemecka. Sme technologická firma, ktorá vyvíjala celé riešenie od nuly a ktorá ho počas všetkých tých rokov  prevádzky inovovala.

No tieto informácie zanikli v politickej diskusii. 

Už v roku 2010 sa mýto zjavilo pred voľbami ako politická téma na zakrytie iných dôležitých tém. Úplne sa rezignovalo na vecnú a odbornú diskusiu v zmysle overovania faktov. Jeden deň bola tlačová konferencia, kde sme vraj ukradli 200 miliónov eur, druhý deň to bolo 400 miliónov. Mávalo sa utajenými zmluvami a podobnými vecami. Chyba bola aj na našej strane, lebo sme od nejakého momentu rezignovali na komunikáciu na politické témy, čo v konečnom dôsledku viedlo k tomu, že SkyToll sa stal personifikáciou efektivity mýtneho systému, ale v skutočnosti to tak nie je. 

Prečo nie?

Pretože politici nastavujú parametre celého mýtneho systému a rozhodujú o tom, aký efektívny je v konečnom dôsledku mýtny systém. Boli tu absurdné situácie, keď dopravcovia štrajkovali proti spoločnosti SkyToll, hoci tá len prevádzkuje mýtny systém nastavený parametrami, ktoré predpisuje vláda. V iných krajinách sa demonštruje proti týmto vládam. My len poskytujeme maximálnu možnú súčinnosť tej-ktorej vláde. Nikdy sme nerobili nič proti nápadom vymeniť mýtny systém, nájsť nových dodávateľov, odkúpiť časti mýtneho systému.

Bývalý premiér Igor Matovič povedal, že fungovanie SkyTollu sa okamžite ukončí, no nič také sa nestalo. Takže je realita inde ako politická rétorika? 

Toto je rozdiel medzi politikou a populizmom, keď pred voľbami budete hovoriť, ako sa ukončí spolupráca a aké je to jednoduché. Potom príde realita a musíte sa rozhodnúť, či budete pokračovať za nezmenených podmienok alebo môžete meniť tieto podmienky. Či odkúpite celý systém alebo len jeho časť, či si obstaráte všetko nanovo a budete to prevádzkovať sám. Nakoniec sa môžete rozhodnúť, že nebudete vyberať mýto, a prídete o 250 miliónov eur. Toto je realita. 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa