Nemecku dochádza dych a uberá zo svojho špurtu. Výrobná aktivita len v novembri dosiahla desaťmesačné minimum, čo sa nutne prejavuje aj na tamojších firmách.
Vážne problémy v dodávateľských reťazcoch alebo logistike pritom hlási viac ako polovica nemeckých firiem podnikajúcich v zahraničí. Núti ich to diverzifikovať štruktúru dodávateľov či dokonca premiestňovať výrobu, naznačuje prieskum Nemeckej priemyselnej a obchodnej komory (DIHK).
Zamestnanci bratislavského Volkswagenu očakávajú odmenu zo zisku. Bude však nižšia ako vlani
Pre Slovensko, kde nemecké firmy tvoria značnú časť tunajšieho priemyslu a ktorých sumárne tržby, podľa slovensko-obchodnej komory, dosahujú viac ako 24,2 miliardy eur, môže ísť o vážny problém. Slovenský trh síce má pre Nemecko stále značný potenciál, materské spoločnosti však začínajú mať iný pohľad na globalizovaný biznis. Ten sa im teraz ukazuje ako ich slabina, a to najmä pre problémy v globálnych dodávateľských reťazcoch.
Nemecko pribrzďuje
Dôvodom nie je len pandémia nového koronavírusu, ale aj fakt, že podobne ako slovenský, tak aj nemecký priemysel je z veľkej časti nadviazaný na sektor automotivu. Len na Slovensku funguje spomedzi tridsiatky najväčších firiem s nemeckým kapitálom štrnásť pôsobiacich v tomto sektore. Ten postihla vážna kríza čipov, ktorá sa s istotou prenesie aj do budúceho roka.
Nemecká ekonomika sa v tejto bezprecedentnej situácii snaží ochrániť svoje záujmy a zabezpečiť si čo najviac dodávateľov z Európy, aby sa vyhla ďalšiemu spomaleniu a výpadkom v dôsledku chabých dodávateľských vzťahov. Zároveň sa snaží sústrediť nové technológie a výroby naspäť do krajiny, kým sa Nemci nerozhodnú pre inú lokalitu.
Je to pochopiteľné. Prieskum DIHK naznačil, že problémy s dodávkami sa v tomto roku zhoršili a viac ako polovica nemeckých spoločností avizuje problémy medzi dodávateľmi, čo je až o 14 percent viac ako na jar. A nie je to len problém Nemecka, najmä pokiaľ ide o previazanosť slovenského priemyslu s touto ekonomikou. O to viac, že dopyt vo svete po prvom roku pandémie zrejme dosiahol počas leta svoj vrchol a pokles objednávok sa začína prejavovať naprieč viacerými sektormi.
Chýbajú ľudia a diely
Na sklonku roka môžu spomalenie pocítiť už aj niektoré slovenské spoločnosti s nemeckým kapitálom. Investičná nálada sa vplyvom výpadkov v automotive a ďalších pandemických obmedzení ešte väčšmi zhorší, navyše veľkým problémom nemeckých dodávateľov a producentov na Slovensku začína byť akútny nedostatok kvalifikovaných ľudí.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?