Putovanie tovaru od výrobcu k zákazníkovi, doposiaľ často strastiplné, prechádza dramatickou zmenou. Tradičné úzke miesta môžu byť už o pár rokov len nepríjemnou spomienkou. Tlak na rýchlejšie, presnejšie, no zároveň lacnejšie a bezpečnejšie procesy ženie vývoj nových technológií vpred ako nikdy predtým. Zvládnuť digitálnu transformáciu však bude výzvou pre všetkých účastníkov logistického reťazca. Automatizácia a zavádzanie nových technológií zásadne zmenili spôsob, akým funguje vnútorná logistika.
Vďaka robotom možno „nafúknuť“ sklad
Automatizácia a robotizácia rutinných manuálnych činností nielenže rieši čoraz akútnejší problém nedostatku pracovnej sily, ale umožňuje tiež presunúť personál k činnostiam s vyššou pridanou hodnotou. Vďaka automatickým a autonómnym systémom je možné eliminovať chybovosť vlastnú ľuďom, zvýšiť efektivitu a rýchlosť prepravy tovarov. Strojová presnosť navyše umožňuje sklad „nafúknuť“ a vtesnať doň podstatne viac. Rastúci dopyt, ale aj zvyšujúce sa ceny pozemkov stupňujú tlak na kapacitu skladových hál. Prevádzkovatelia logistických centier zápasia s problémom, ako uskladniť väčšie množstvo tovaru bez potreby fyzického rozširovania budov. Prevahu v tomto boji má ten, kto svoj priestor využíva efektívnejšie bez toho, aby tým utrpela dostupnosť tovarov a čas potrebný na jeho vyskladnenie.
Šéfka Zásielkovne zažila bezdomovectvo aj krach. Teraz si škrtla plat o tretinu
„Dopyt vytvoril priestor na automatické sklady, bezobslužné vozíky, prípadne manipulačnú techniku s istým stupňom automatizácie, ktorá umožňuje skladovanie v skladoch s úzkymi manipulačnými uličkami,“ vysvetľuje Martin Urban, konateľ spoločnosti Jungheinrich, ktorá je dodávateľom logistických systémov. Súčasné technológie umožňujú stavať sklady až do výšky 45 metrov.
Dôležité je poznať svoje limity
V ideálnom prípade je možné intralogistiku spoločnosti zautomatizovať na takú úroveň, že jediný kontakt operátora s tovarom bude vykladanie, prípadne nakladanie vozidla na nákladných bránach. O zvyšok sa postarajú skladovacie systémy ako automatické paletové silo, paletizátory jednotlivých balení. Následné transporty zabezpečia automatické vozíky bez vodiča, prípadne dopravník a na výrobných linkách sa o manipuláciu postarajú robotické ramená. Celý systém pritom bude riadiť moderný skladový informačný systém.
Automatizácia však nie je pre každého. Mnohé firmy môže pri jej zavádzaní limitovať potreba vysokej vstupnej investície. Jej rýchlu návratnosť možno dosiahnuť jedine stabilným výrobným programom, vhodným portfóliom skladovaného tovaru a jasne definovanými logistickými procesmi „Nie všetky spoločnosti potrebujú automatický sklad, na druhej strane aj v menších firmách nájdu uplatnenie napríklad automatické vozíky či poloautomatické riešenie,“ ubezpečuje M. Urban
Jednou z technológií novej generácie v skladoch sú drony a ich dôležitosť bude narastať. Už dnes sú na trhu dostupné drony so vstavaným skenerom čiarových kódov či rádiofrevenčnou identifikáciou (RFID), ktoré sú prispôsobené na pohyb v uzavretom priestore skladových hál. Vďaka samonavádzaným dronom možno zefektívniť inventarizáciu skladových zásob a vykonávať ju v reálnom čase.
Keď riešenie predchádza problém
Digitalizácia dnes tovar neopúšťa ani na cestách, bez ohľadu na to, či ide o cestu zo skladu do obchodov alebo priamo k zákazníkom. Nové technológie pomáhajú riešiť viaceré akútne problémy. Nedostatok ľudskej pracovnej sily začnú vyvažovať autonómne systémy riadenia, algoritmy na výpočet trás umožnia optimalizovať spotrebu energie a tak znížiť vplyv dopravy na životné prostredie, umelá inteligencia zas zvládne priradiť požiadavky na prepravu konkrétnym dopravcom či vozidlám, ktoré sú práve k dispozícii.
Analytici očakávajú, že digitalizácia bude v horizonte piatich rokov najvplyvnejším trendom a vyvolá radikálnu transformáciu celého odvetvia. Podľa nedávneho prieskumu spoločnosti PwC už dnes 54 percent spoločností v doprave a logistike očakáva, že digitalizácia zvýši ich výnosy. Jedným z príkladov jej využitia je prediktívna údržba. Snímanie stavu opotrebovania mechanických súčastí návesov a ťahačov umožní údržbu vozidiel ešte predtým, než dôjde k neočakávaným a nákladným poruchám na ceste. V rokoch 2018 až 2022 sa odhaduje nárast globálneho trhu prediktívnej údržby o 37 percent na takmer 11 miliárd amerických dolárov.
Zásadné zníženie nákladov možno očakávať už len digitalizáciou dokumentov. V Európe sa každoročne pri cezhraničných transakciách vystaví približne 150 až 200 miliónov nákladných listov (CMR). Ich digitalizáciou možno podľa prepočtov Medzinárodnej únie autodopravcov (IRU) znížiť čas nakladania a spracovania o 44 percent a ušetriť tri eurá za každé tlačivo.
Robot klope na dvere
Ďalšou z oblastí, kde technológie prinášajú výhody, sú digitálne platformy. Tie umožňujú spárovať zákazníkov hľadajúcich prepravu tovaru po konkrétnej trase s dopravcami s voľnou prepravnou kapacitou v reálnom čase. Príkladom zautomatizovania zadávania zákaziek robotom je čínska platforma YMM takmer so štyrmi miliónmi registrovaných vodičov. Priemerný čas spárovania zákazníka s dopravcom sa vďaka nej podarilo znížiť z 2,27 dňa na 0,38 dňa.
Prepravným segmentom, ktorého význam najmä v mestskom prostredí rýchlo rastie, je takzvaná logistika poslednej míle. Vysoké nároky na flexibilitu, no najmä rýchlosť dodania tovaru nútia distribučné firmy hľadať spôsob, akým dodať tovar do rúk zákazníka čo najefektívnejšie. „Logistika poslednej míle sa v čoraz väčšej miere stáva v dodávateľskom reťazci kľúčovým bojiskom. Spoločnosti budú musieť vyvíjať cielené stratégie v tejto oblasti, aby mohli efektívne konkurovať,“ predpovedá obchodná riaditeľka spoločnosti DHL Katja Bushová.
Nové technológie riešia nedostatok pracovnej sily, znižujú chybovosť
Srdcom mestskej logistiky sa v budúcnosti stane robotizácia. V uliciach bude čoraz častejšie možno zahliadnuť autonómne roboty, ktoré budú schopné s nákladom nasledovať kuriéra alebo doručiť zásielku úplne bez jeho pomoci priamo na cieľovú adresu. Ich forma sa rôzni od autonómnych pozemných vozidiel (AVG) až po drony. Spoločnosť McKinsey vo svojej štúdii vyčíslila, že až 25 percent zákazníkov je ochotných priplatiť si za doručenie v ten istý deň, pričom v mladšej generácii toto číslo dokonca rastie. Taká služba je pri súčasnom nedostatku pracovných síl nemysliteľná bez pomoci robotov. Zdanlivo futuristická vízia je už v súčasnosti realitou. Napríklad spoločnosť Amazon vlani v auguste oznámila oficiálne spustenie doručovania zásielok pomocou vozidla Scout v Južnej Kalifornii. Konkurenčný FedEx vlani v zime historicky prvýkrát doručil zásielku do obytného domu pomocou dronu.
Startupov, ktoré hľadajú riešenia na uľahčenie doručovania tovaru, sa objavuje čoraz viac. Moderné mobilné aplikácie dnes umožňujú využívať inteligentnú technológiu tak, aby sledovala každý pohyb zásielky v reálnom čase, čo je benefitom rovnako pre zákazníka aj pre zasielateľa. Vďaka schopnosti moderných systémov vyhodnotiť okolité dianie a na základe toho optimalizovať trasu a čas doručenia sa budú znižovať náklady, v dôsledku čoho budú robotické technológie doručovania poslednej míle čoraz dostupnejšie.
Zrážka dvoch nákupných svetov
Nové technológie v posledných rokoch zásadne menia aj spôsob, akým sa pre nákup tovarov rozhodujú koneční spotrebitelia. Rýchlosť, akou sa stiera rozdelenie predaja na online a offline, sa z roka na rok zvyšuje. Na internet sa dnes pravidelne pripája približne 80 percent Slovákov, pričom z prieskumu agentúry Ipsos vyplýva, že až 99 percent slovenskej online populácie nakupuje prostredníctvom internetových obchodov a frekvencia nákupov sa zvyšuje.
Vo virtuálnych nákupných košíkoch sa najčastejšie objavuje spotrebný tovar, dominuje oblečenie, kozmetika a drogéria. Naopak, zaobstarať si pár kliknutiami služby alebo potraviny je na Slovensku naďalej pomerne zriedkavé. Nakúpený tovar si Slováci najčastejšie dávajú poslať kuriérom na konkrétnu adresu, tento spôsob preferujú až dve tretiny opýtaných. Zároveň platí, že čakať na kuriéra sa chce zákazníkom čoraz menej. Neočakávajú síce dodanie v deň nákupu, ale ani čakať na dodanie dva týždne pre väčšinu neprichádza do úvahy. Mladí ľudia do 26 rokov by najradšej počuli klopanie kuriéra už na druhý deň.
Mnohé firmy môže pri digitalizácii limitovať vysoká vstupná investícia
Predajcovia musia byť tam, kde je zákazník, a ten je dnes všade – elektronické obchody navštevuje z počítača v práci, z tabletu či mobilu, stále však chce občas nakúpiť v kamennej predajni alebo sa v nej aspoň poradiť s predavačom. Tejto potrebe zákazníka idú obchodníci v ústrety. „V posledných rokoch vidíme oba trendy – vstup online hráčov do kamenného sveta, ako aj vstup tradičných predajcov do online prostredia,“ opisuje Matej Kapošváry, marketingový riaditeľ spoločnosti Shopsys. Obe skupiny sa snažia vytvoriť takzvané omnikanálové prostredie, v ktorom budú schopné interakcie so zákazníkom všetkými kanálmi.
Krotenie technológií budúcnosti
Spájanie online a offline sveta mení aj konkurenčné prostredie. Veľkí kamenní predajcovia pritom môžu mať oproti malým hráčom z online sveta v tomto súboji prevahu. Ak zvládnu svoju digitálnu transformáciu, môžu ťažiť zo svojich skúseností, značky a z vernosti zákazníkov. „Najväčší hráči rastú rýchlejšie než trh, čím sa trhové podiely malých hráčov budú ešte viac zmenšovať a vstup veľkých predajcov pripravených investovať do e-commerce tento trend ešte urýchli,“ predpovedá M. Kapošváry. Vstup veľkých kamenných obchodníkov do online priestoru tak bude mať vplyv aj na spôsob, akým e-shopy pracujú so svojimi značkami. Ak budú chcieť v súboji s tradičnými reťazcami udržať krok, budú, paradoxne, nútené zvýšiť svoju prítomnosť v offline svete väčšími investíciami do reklamného priestoru.
Prieskum spoločnosti Ipsos potvrdil, že Slováci síce hľadia pri výbere e-shopu predovšetkým na cenu, no dôležitý je aj dojem z internetovej stránky. Ak je stránka neprehľadná alebo nákupný proces príliš komplikovaný, až dve tretiny ľudí z nej odídu, skôr než by si tovar kúpili. V budúcnosti preto možno očakávať rozvoj technológií, ktoré nákupný proces zjednodušia. Výber tovaru uľahčí rozvoj personalizačných algoritmov a zjednodušenie elektronických platieb. Flexibilné vyzdvihnutie tovaru zabezpečí rastúca sieť odberných miest či doručovanie prostredníctvom autonómnych vozidiel.