Pandémia sa stala pre sektor dopravy a logistiky zlomovým momentom. Prvotný vynútený prepad a následný prudký nárast dopytu po preprave tovaru a surovín medzi kontinentmi spôsobil narušenie logistických reťazcov, z ktorého sa odvetviu nepodarilo zotaviť ani tento rok. Nedostatok lodných kontajnerov a prestoje vo svetových prístavoch vyústili do prudkého rastu ceny prepravy z Ázie do Európy.

Pre niektoré odvetvia sa nové podmienky stali nerentabilnými a hľadajú pôsob, ako situáciu zvládnuť. Transformácia sa bude musieť prispôsobiť dekarbonizačnej politike Európske únie.

Tá by rada videla viac nákladu na železnici, kamióny na alternatívne palivá na cestách a logistické nehnuteľnosti s minimálnou spotrebou energií. Na zmenu sú vyčlenené rozsiahle prostriedky, ktoré však bude treba správne a včas pretaviť do zmysluplných investícií.

Kamionisti v nedostatkoch

Potrebu prepravy tovaru nezlomila ani kríza, vďaka čomu sa cestným dopravcom darilo prakticky už v závere minulého roka priblížiť k predpandemickým výkonom. Tento rok však čelili zdražovaniu prakticky všetkých položiek vrátane paliva, samotných vozidiel, energií a nákladov na ľudské zdroje. Vzhľadom na rastúce ceny vstupov je nevyhnuté aj zdražovanie dopravnej služby, ktoré sa očakáva rádovo až v desiatkach percent.

Veľkým problémom je dostupnosť materiálu. Nová dopravná technika má podľa dopravcov v súčasnosti dodacie lehoty niekedy dlhšie než jeden rok, navyše problém je s dostupnosťou náhradných dielcov vrátane mazív a olejov.

Zásadnou prekážkou pre všetkých dopravcov je v súčasnosti i obmedzená dostupnosť kvapalného aditíva AdBlue pre dieselové motory. Dôvodom je obmedzenie jeho výroby pre vysoké ceny zemného plynu, ktorý sa pri výrobe používa.

Kríza spôsobená pandémiou koronavírusu zhoršila beztak kritický nedostatok vodičov v automobilovej doprave. Kým ešte v roku 2019 autodopravcovia hovorili približne o tritisíc voľných pracovných miestach, aktuálne ich je podľa združenia na Slovensku viac ako 12-tisíc.

Horúca posledná míľa

Ak sa niektorému dopravnému sektoru v čase pandémie vyslovene darí, je to posledná míľa. Doručovanie tovaru z distribučných centier ku konečnému zákazníkovi zažíva nebývalý rozmach. Dôvodom je najmä premenlivá dostupnosť kamenných predajní a hromadný presun zákazníkov do on-line priestoru.

Nová situácia už vlani vystrelila nahor tržby kuriérskych a poštových firiem a tento rok by sa mali na priaznivej úrovni udržať. Dynamický rast však podobne ako v iných odvetviach obmedzujú limity pracovného trhu. Aj pre akútny nedostatok kuriérov sa firmy snažia popularizovať samoobslužné výdajné miesta, ktorých počet z roka na rok prudko narastá.

Priazeň trhu sa však nedarí využiť štátnej Slovenskej pošte. Tá sa vlani, naopak, prepadla do historickej straty šestnásť miliónov eur, ktorú by mal zvrátiť ozdravný proces. Či rušenie pobočiek a okresávanie služieb pomôže tradičnému gigantu vzchopiť sa v prostredí, kde si na jeho klientov robia zálusk dravé nadnárodné firmy, je však otázne.

Železničiari sa nadýchli

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa