Úspech v podnikaní, to nie je len dobrý nápad. Skrýva sa aj v schopnosti revolučnú myšlienku presne sformulovať a zasadiť do odvetvia, s ktorým môže dynamicky rásť. Aj progresívne vízie je nutné zhmotňovať modelom podnikania, ktorý je rentabilný. Niekedy to znamená, že najrobustnejším pilierom firmy napokon nie je ten, ktorý je na prvý pohľad najlepšie viditeľný. Podnikanie dvojice ekonómov Juraja Ulehlu a Petra Badíka je odpoveďou na úpenlivé volanie po ozelenení ekonomiky. Zasadili ho do prostredia, v ktorom je priestor na zlepšenia najväčší. Nič totiž nevyprodukuje také veľké množstvo emisií ako doprava.

Na obligátnu otázku, či má vznikať infraštruktúra nabíjacích staníc pre autá alebo, naopak, autá pre nabíjačky, sa rozhodli dať obe odpovede. Založili firmy GreenWay a Voltia. A kým prvá vytvára miesta, kde si vozidlá môžu dobiť energiu, druhá nahrádza naftové dodávky elektrickou alternatívou. Voltia si za svoje pôsobisko zvolila zdanlivo nenápadný segment. Malé elektrické dodávky prispôsobuje potrebám kuriérov doručovateľských služieb. Autá sú zatiaľ najefektívnejším spôsobom, ako doručovať tovar z roka na rok väčšej mase online zákazníkov.

Autonómne doručovacie vozidlo spoločnosti Starship Technologies v uliciach amerického mesta Fairfax.
Neprehliadnite

Na ceste zásielky okolo sveta je najdlhšou míľou vždy tá posledná

Kuriérske dodávky z ciest tak rýchlo nezmiznú, naopak, bude ich pribúdať. Keďže najviac zákazníkov, a teda aj kuriérov, je v centrách veľkých miest, pod tlakom znižovania emisií sa toto odvetvie nevyhne prechodu na čistejší pohon, než je dnes rozšírená nafta. Na túto zásadnú zmenu sa musia pripraviť nadnárodné firmy, ktoré majú vo svojich vozových parkoch státisíce áut. Aké argumenty musí vzniesť malá stredoeurópska firma, aby ju počúvali globálni hráči z automotive a logistiky, ba aj tí z finančného sveta, hovorí v rozhovore pre týždenník TREND šéf spoločnosti Voltia Juraj Ulehla.

V rozhovore sa dočítate:
  • V čom spočíva druhostupňová výroba áut
  • Aký potenciál má segment doručovania v poslednej míli
  • Prečo sa doň veľké automobilky zatiaľ nehrnú
  • Prečo je elektromobilita vhodnou cestou pre kuriérov
  • Ako doviesť nadnárodné firmy k obmene státisícových flotíl
  • Čím slovenská firma mení lízingovú mapu Európy

Ako by ste stručne definovali poslanie spoločnosti Voltia?

Voltia si dala za cieľ umožniť prechod veľkých korporátnych flotíl z dieselových dodávok na elektrické. Chceme to robiť v masovom meradle. V prvom rade sa však snažíme nepredávať autá, ale riešenia.

Čo tým myslíte?

Kúpiť do firemnej flotily jedno-dve elektrické autá je skôr marketing. Korporátne flotily tvoria desaťtisíce áut a elektrifikácia podstatnej časti takého vozového parku si vyžaduje úplnú zmenu paradigmy. Každý CEO si dobre rozmyslí, akým spôsobom túto zmenu zavedie. My ponúkame know-how, možnosť vyhnúť sa detským chorobám, a teda úsporu času aj peňazí.

Na snímke dielne na úpravu vozidiel od spoločnosti Voltia.
Zdroj: MICHAL SMRČOK

Často vás označujú za výrobcu elektrických dodávok. Ale to nie je celkom presné.

Voltia stojí na troch pilieroch. Voltia Automotive je druhostupňový výrobca áut, ktorého približne sedemsto dodávok dnes jazdí v šestnástich európskych krajinách. Druhý pilier Voltia Lease je finančný. Pretože nestačí mať najlacnejšie úžitkové auto nad päť kubíkov v Európe, pokiaľ na ňom zákazník nešetrí od prvého dňa. A to všetko sa opiera o tretí pilier Voltia Switches, ktorým sú spomínané podporné služby pri samotnom zavádzaní flotily. Spolu tvoria komplexné riešenie, odovzdanie kľúčov od auta klientovi je len čerešnička na torte.

Ako vyzerá druhostupňová výroba áut?

Robíme konverziu malého elektrického úžitkového auta, konkrétne modelu e-NV200 od spoločnosti Nissan. Je to veľmi dobré, no príliš malé auto. Klienti, s ktorými spolupracujeme, pôsobia v takzvanom last mile delivery segmente, teda v doručovaní zásielok z distribučného skladu ku koncovému zákazníkovi. Konverzia je na našich autách na prvý pohľad viditeľná. Úpravami narastú približne o pol metra do výšky aj do dĺžky. Pôvodný štvorkubíkový objem tak zdvojnásobíme a v pomere nákupnej a prevádzkovej ceny k prepravnej kapacite tým vytvoríme najvýhodnejšie auto na európskom trhu.

Sú požiadavky doručovateľov z poslednej míle špecifické?

Tieto firmy hľadajú autá s veľkým objemom, nosnosť je druhoradá. Nie nadarmo sa s nadsádzkou hovorí, že kuriéri vo svojich autách vozia najmä vzduch. Kuriérske autá musia byť malé a veľké zároveň, pretože jazdia najmä v mestách s úzkymi uličkami aj s parkovaním na chodníkoch. Husto osídlené mestské regióny sú rozdelené na malé celky, v rámci ktorých treba doručiť veľké množstvo balíkov.

Bežný kuriér má nezriedka až tristo zastávok denne. Priemerná rýchlosť pritom zriedka presiahne desať kilometrov za hodinu a vo veľkých mestách najazdí kuriér za deň menej ako tridsať kilometrov. Občas viac prejde pešo než autom. V tomto segmente preto časom vzrastie potreba autonómnosti. Auto bude napríklad kuriéra sprevádzať alebo ho samo počká na konci ulice.

Prečo ste sa rozhodli práve pre tento segment?

Segment doručovania balíkov poslednej míle rastie posledných päť rokov veľmi rýchlo. Súvisí to s rozvojom internetového predaja. Aj veľké automobilky si začínajú uvedomovať, že sa rodí samostatný kuriérsko-poštársky segment. Tak ako sú dnes rozoznateľné hasičské autá a sanitky, budú sa v blízkej budúcnosti od bežných dodávok líšiť aj kuriérske autá. Rozhodli sme sa preto hľadať najvýhodnejšie riešenie elektrifikácie veľkých flotíl takýchto malých a stredných úžitkových áut.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa