Ich hlavným produktom je síce samotné poistenie pohľadávky – plnenie v prípade, že odberateľ prestane načas platiť –, servis je však v ich prípade podstatnejší než v bežnej poisťovni. Jeho súčasťou je práve sledovanie zdravia firiem v odberateľskom reťazci. Klient tak napríklad môže vidieť, že je vhodné namiesto jedného z partnerov hľadať náhradu.
Na Slovensku dlhodobo pôsobia traja svetoví lídri: Euler Hermes, súčasť skupiny Allianz, holandský Atradius a francúzsky Coface. K nim sa postupne pridal ešte belgický Kupeg. Časť firiem stále využíva aj produkty štátnej Eximbanky. Skutočnú skúšku ohňom zažilo poistenie pohľadávok počas krízy, vtedy stúpla škodovosť celého sektora na viac ako dvesto percent. Firmy vyplatili klientom vyše dva razy viac, než za celý rok vybrali. To je však bežný kolotoč v tomto odvetví – v dobrých časoch tvorí rezervy, aby ich počas krízy využil.
Kríza pomohla rastu
Podľa šéfa Atradiusu na Slovensku Tomáša Mezírku kríza priniesla aj pozitívny efekt: veľa firiem si uvedomilo, že ochrana pred neplatičmi má význam. „Firmy – ak prežili – sa naučili, že dobrý obchod je až zaplatený obchod,“ tvrdí. Trh poistenia sa stal opatrnejší pri upisovaní rizika, rovnako však spozorneli i samy firmy. Mohli totiž zažiť aj krachy dlhodobých partnerov, ktorých dobre poznali. Čo nepoznali, bola partnerova sieť odberateľov a ich finančné zdravie.
Aj inak zdravá firma totiž mohla doplatiť na druhotnú platobnú neschopnosť. A neplatí to len o kríze. Pád Váhostavu a Doprastavu, dvoch obrovských partnerov pre stovky subdodávateľov, znamenal vlnu problémov a bankrotov v celom stavebnom sektore.
Neznamená to však, že stavebníctvo a veľké zákazky sú preto pre poisťovne tabu. Naopak, dajú sa tam nájsť zaujímavé príležitosti. „Mimoriadne dobre nám rástlo poistenie záruk, ktoré poskytujeme v spolupráci s Euler Hermes,“ hovorí Branislav Martinka z Allianzu, ktorý má na starosti špeciálne riziká. Normálne firmy, keď sa uchádzajú o veľké zákazky, využívajú pre záruky skôr
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?