Pre Slovákov z veľkej časti krajiny je to skoro najbližšie more. Aj z Bratislavy dôjdete do poľského Sopotu na brehu Baltu vďaka novovybudovaným a stále bezplatným poľským diaľniciam asi za osem hodín. Teda zhruba za rovnaký čas ako do chorvátskeho Splitu. Mohlo by to byť ešte rýchlejšie, ale na Slovensku chýba smerom do Poľska priame diaľničné spojenie. Podobne zaspalo Česko, hoci sa už dá ísť po diaľnici cez Ostravu. V smere na Hradec Králové a následne na Prahu už Poliaci dostavali diaľnicu až k hranici, ale Česi svoj posledný niekoľko desiatok kilometrov dlhý úsek budú stavať ešte roky. Takže napríklad do letovísk na západe Poľska to majú Pražania stále najrýchlejšie po nemeckých diaľniciach.
Zatiaľ len nákupy
Poľské more je túto sezónu pre Čechov, súdiac podľa článkov v tamojších médiách, ale aj podľa prvých štatistík a ohlasov v samotnom Poľsku, malý turistický hit. A to napriek tomu, že pobyty pri poľskom mori neponúka takmer žiadna cestovná kancelária a reklamu na pobyt pri poľskom Balte nenájdete. Niežeby Česi podobne ako Slováci do Poľska nechodili. V poľských turistických štatistikách hrajú Slováci aj Česi veľmi významnú úlohu. Ale doteraz len ako „jednodenní“ turisti, teda tí, ktorí chodia do Poľska predovšetkým nakúpiť. To sa v minulých rokoch Slovákom aj Čechom vyplatilo. Podobne sú na tom susední Nemci, ktorí cez rieky Odru a Nisu chodia nakupovať do Poľska ešte častejšie ako my, poľskí južní susedia.
Do ruskej agresie proti Ukrajine hrali pomerne veľkú úlohu aj Rusi z Kaliningradu, pre ktorých bolo Poľsko nielen civilizovanejšie, ale aj cenovo výhodné. V dôsledku zrušenia malého pohraničného styku a faktického uzavretia hraníc je to však už minulosť. Štatistiky s Ukrajinou sú deformované tým, že v Poľsku v súčasnosti žije niekoľko miliónov Ukrajincov. Časť z nich prišla do Poľska za prácou a časť tam utiekla pred vojnou. Vďaka „nákupnej turistike“ Poľsko na prvý pohľad vyzerá ako turistická veľmoc. Podľa vládnych štatistík do krajiny vlani prišlo takmer 78 miliónov zahraničných návštevníkov. Turistov však z toho nie je ani dvadsať miliónov. Najväčšia časť zahraničných turistov mieri do miest ako je Krakov, Gdansk, Toruň alebo Vroclav. A takisto do Osvienčimu. K poľskému moru cestuje len zlomok návštevníkov, a keď, tak ako súčasť poznávacích zájazdov. Zaujímavé je, že v štatistikách tvoria veľkú časť turisti z juhoeurópskych krajín – Taliani, Gréci alebo Chorváti. Tí sa do Poľska chodia v horúcom lete „ochladiť“.
V Nemecku považuje lepšia spoločnosť najmenej týždenný pobyt pri tamojšom Balte za povinnosť. Aj preto, že je veľmi drahou a luxusnou záležitosťou. Dvetisíc eur za izbu v slušnom hoteli pri mori nie je napríklad na východonemeckom ostrove Rujana cez prázdniny žiadnou výnimkou, ale skôr takým základným uznávacím poplatkom. K tomu treba pripočítať zhruba stovku za večeru pre dvoch. A k tomu ešte hotel často pridá desať, dvadsať či štyridsať eur za parkovanie auta za deň. O pätnástich eurách za búdku na pláži nehovoriac. Hosť však za to pri nemeckom Balte dostane pocit luxusného pobytu v skutočných prímorských kúpeľoch. Pri hotelových raňajkách je tam také ticho, že sa každý bojí hlasnejšie rozprávať a radšej si ticho listuje v novinách, ktoré sú voľne k dispozícii.
Ľudové poľské more
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?