Platobné funkcionality do telefónov medzitým naládovali aj iné banky: VÚB vlani predstavila virtuálne riešenie, ktoré nezávisí od telekomunikačného operátora a nevyžaduje výmenu SIM karty. Riešenie Tatra banky prebiehalo v spolupráci s operátormi, ale dohodu mala len s Orange o O2. Slovak Telekom ponúkal vlastné riešenie elektronickej peňaženky. Tá takisto patrila medzi prvé vo svete: Deutsche Telekom produkt MyWallet Card pilotoval v Nemecku a práve na Slovensku.

Veľa prekážok

Minulý čas je v prípade Slovak Telekomu namieste. Používanie platobnej funkcionality tento rok ukončil a plánuje službu od základov zmeniť. Má poskytovať elektronický ticketing a ďalšie služby, ktoré sa medzičasom v telefónoch udomácnili.

Dôvodov, prečo sa prvé platobné riešenia v mobiloch veľmi neujali, je viacero. V prvom rade boli finančne náročné. Popri niekoľkostoeurovom telefóne (či už iPhone alebo niektorý z prvých NFC telefónov) si musel klient zabezpečiť buď výmenu SIM karty, alebo platobný modul, ktorý stál v Tatra banke 50 eur.

V prípade MyWallet Card si klient otvoril nový bankový účet v zahraničnej banke, na ktorý si potom posielal peniaze na použitie pri platbe mobilom. A hoci v rámci jednotného platobného systému SEPA platil rovnaké poplatky na posielanie peňazí ako doma (a prevod aj rovnako trval), neskúsenosť so zahraničnými platbami, ako aj prekážka nového účtu mohli časť klientov odradiť.

Pri všetkých týchto riešeniach totiž zároveň platil aj ďalší nepríjemný fakt: po zaplatení vyšších poplatkov či vybavení technických náležitostí mal klient konečne telefón, ktorý fungoval rovnako ako plastová platobná karta. Nič viac.

Dodatočné funkcie záviseli aj od spolupráce s obchodníkmi, ktorí by napríklad poskytovali vernostné zľavy. Tí sa však do systému nehrnuli aj preto, že nešlo o veľký počet zákazníkov. Začarovaný kruh sa tak uzavrel – klienti vo veľkom nepribúdali, pretože riešenia neponúkali nič navyše. A tie neponúkali nič navyše preto, lebo nemali dostatočne veľký počet klientov.

Technológie menia pravidlá

Problémom bánk boli zo začiatku aj rokovania s telekomunikačnými operátormi. Tí chceli za to, že pustili banku do klientovej SIM karty, poplatky či podiel na transakciách. Banky však nemali chuť sa deliť – a aj predstavy telekomov o možných výnosoch boli často prehnané.

Využívanie mobilných e-shopov je zatiaľ skôr okrajové, veľmi rýchlo však rastie – za ostatné dva roky sa vždy zdvojnásobilo

Tento gordický uzol rozseklo vlani riešenie Googlu, ktorý v Androide umožnil takzvanú emuláciu hostiteľskej karty (HCE). Táto technológia umožnila bankám uložiť si potrebné zabezpečené dáta „akoby“ na SIM kartu bez potreby dohodnúť sa s operátorom.

Práve HCE riešenie využíva VÚB banka. Jej aplikácia umožňuje

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa