J. Kabaň prichádza do BMW v náročnom čase. Vlani automobilka prvýkrát po viac ako desiatich rokoch prišla o prvenstvo najpredávanejšej prémiovej značky. O osemdesiattisíc vozidiel ju predbehol nemecký konkurent Mercedes. Kým mníchovská automobilka predala dva milióny vozidiel pri medziročnom raste o 5,2 percenta, Mercedes rástol dvojnásobným tempom 11,3 percenta a predal 2,08 milióna áut. Predaje Audi stúpli len o necelé štyri percentá na 1,87 milióna vozidiel.
Dôvod straty prvenstva je jednoduchý. Stuttgartská automobilka prišla na trh s viacerými novými modelmi predovšetkým v populárnom segmente SUV a svojím sviežim a športovým dizajnom sa jej darí prilákať aj mladších zákazníkov. Naopak, BMW v ponuke nových a omladených modelov zaostáva.
Príchod nových modelov
To sa má zmeniť v tomto roku, keď okrem už predstavenej novej generácie modelu BMW 5 prídu aj nové SUV X3 a X5 a očakáva sa aj novinka v podobe SUV kupé X2. Tie ešte pochádzajú z pera šéfa dizajnu značky Karima Habiba, ktorý však v januári tohto roku z automobilky náhle odišiel. Okrem neho vlani odišiel aj hlavný dizajnér značky Mini Anders Warming a šéf elektrického radu BMW i Benoit Jacob. Za toho už automobilka našla náhradu interne, keď jeho pozíciu prevezme dizajnér Domagoj Dukec, ktorý bude zároveň viesť športovú divíziu BMW M.
Śéfdizajnér celej skupiny BMW Adrian van Hooydonk Zdroj: SITA/AP
„Teším sa z týchto posíl v dizajnérskom tíme skupiny BMW. Jozef Kabaň a Domagoj Dukec prinášajú nové skúsenosti, talent a víziu, ktoré potrebujeme pre budúce smerovanie nášho dizajnu,“ uviedol šéfdizajnér celej skupiny BMW Adrian van Hooydonk.
J. Kabaň má do BMW nastúpiť v druhej polovici tohto roka. Dizajn nových modelov je dlhodobý proces. Rukopis rodáka z Námestova teda bude na značke možné vidieť najskôr až o tri roky. Dovtedy bude musieť BMW vyriešiť akútny problém týkajúci sa jej elektrických vozidiel.
Predaje prémiových značiek | |||
(mil. vozidiel) | |||
2014 | 2015 | 2016 | |
BMW | 1,81 | 1,91 | 2,00 |
Mercedes | 1,65 | 1,87 | 2,08 |
Audi | 1,74 | 1,80 | 1,87 |
PRAMEŇ: BMW, Audi, Daimler |
Trápenie v elektromobilite
Bavorská automobilka vstúpila na tento trh pred štyrmi rokmi ako prvá spomedzi trojice prémiových značiek, keď vytvorila samostatný rad elektromobilov na čele s mestským vozidlom i3. O rok neskôr pridala aj športový plug-in hybrid i8. Vysoké náklady na vývoj spojené s vysokou cenou vozidiel, krátkym dojazdom a slabými predajmi spôsobili, že BMW utlmilo investície do tejto divízie.
Medzitým však na trh s luxusnými elektromobilmi vstúpila americká automobilka Tesla Motors a významné investície ohlásili aj ďalší výrobcovia, ktorí si chcú z rastúceho segmentu odkrojiť čo najväčší podiel. Okrem konkurencie ich do tohto kroku tlačí aj
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?