Srdcom východniar, čo stále cítiť na jeho akcente. Rado Danilák bol spíkrom na decembrovom podujatí StartupAwards.SK 2016. V rozhovore sa dočítate:

  • Aký vplyv mali vynálezy, pod ktoré sa podpísal, na globálny technologický trh
  • Koľko ostalo zakladateľom z 377-miliónového exitu zo SandForce
  • Ako sa v USA robí biznis s vládnym sektorom
  • Prečo prijal ponuku na poradenskú funkciu pre slovenskú vládu

Mali ste rozbehnutú kariéru u výrobcu grafických čipov Nvidia, pracovali ste na jeho progresívnych projektoch, viedli ste tímy vývojárov. Prečo ste sa aj tak rozhodli rozbehnúť vlastný biznis?

Oslovil ma bývalý kolega z prvého start-upu, v ktorom som pracoval. Dúfal som, že som sa v Nvidii už dosť naučil. Ale aj tak ma prekvapilo, že trvalo skoro osem mesiacov, kým sme pre náš projekt [nazvali ho SandForce] zohnali peniaze. Začínal som byť už dosť nervózny, živobytie som ťahal z našetrených peňazí. Bolo to už o tom, v akom bode sa človek vzdá, ale nakoniec sa to podarilo.

S akým nápadom ste SandForce založili?

Chceli sme robiť čipy pre firmy ako Yahoo!, ale pôvodný nápad sa trocha vytvaroval diskusiami s investormi, ktorí nás nasmerovali na niečo, čo podľa nich malo lepšiu budúcnosť – na flash technológiu úložných diskov. Trvalo zhruba tri a pol roka, kým sme vytvorili produkt, od prvého zamestnanca po 70 – 80 ľudí.

Čím bol váš čip zaujímavý?

Typický flash disk bol vtedy veľmi drahý, stál dvadsať dolárov na gigabajt. Klasické pevné disky [HDD] boli omnoho lacnejšie, menej ako dolár na gigabajt. Náš čip, takzvaný SSD controller, umožnil znížiť cenu flash diskov na jeden-dva doláre pri rovnakej spoľahlivosti a rýchlosti, ako mal ten dvadsaťdolárový. A keďže sme cenu flashky znížili na desatinu, mohla začať v počítačoch nahradzovať klasické pevné disky. Náš čip využívalo 80 percent svetových výrobcov SSD diskov, ako sú Intel, Seagate, Toshiba alebo Apple.

Nemali veľkí hráči tendenciu vyšachovať vás z hry?

Áno, viaceré nám hrozili súdmi. Ale dokázali sme im vysvetliť, že naše čipy zaplnili medzeru v ich portfóliu, že si nekonkurujeme. Presvedčili sme ich, že keď nás zničia, možno sa chvíľu budú cítiť dobre a niečo ušetria, ale zároveň stratia možnosť obsadiť trh, ktorý sme my otvorili a oni preň aj tak nemali produkt. Inými slovami, že spolu zarobíme viac.

Tri míľniky Rada Daniláka

  • PlayStation 2: Na prelome milénií pracoval v Toshibe na čipe, ktorý bol základom procesora hernej konzoly Sony
  • Fermi: V Nvidii po vývoji grafického čipsetu nForce4 pracoval na projekte, ktorý bol základom superpočítača Tianhe-2
  • SSD: Jeho start-up SandForce vyvinul SSD Controller, ktorý zásadne prispel k zlacneniu novej generácie úložísk v notebookoch a počítačoch

Jeho vynález zrejme máte v počítači

Zdroj: Maňo Štrauch

V technologickej brandži zdravý rozum bežne prevládne nad právnickým uvažovaním?

To nebolo o zdravom rozume, ale o ekonomike. Firmy usúdili, že ich vývojové laboratóriá ešte dlho neprídu s porovnateľným produktom a je pre ne dôležitejšie predávať celé SSD systémy. Čo sa aj potvrdilo. Keď sme so SandForcom začínali, trh SSD sa pohyboval v niekoľkých stovkách miliónov dolárov a vďaka nám sa rozšíril na niekoľko desiatok miliárd dolárov. V podstate sme vytvorili veľký SSD priemysel.

Jeho vynález zrejme máte v počítači

Keď je to tak, prečo ste SandForce predali?

Trh na naše čipy nebol v tom čase väčší než pár sto miliónov dolárov, firma nemohla narásť na miliardovú veľkosť. Typicky, keď sa rast zastaví, je pre investorov vhodný čas na exit. SandForce odkúpila firma LSI za 377 miliónov dolárov, čo vôbec nebolo zlé.

Nebolo to zlé najmä pre vašich investorov. Ako ste sa vyrovnali s tým, že zhrabli väčšinu výnosu z predaja?

Je to skrátka skutočnosť. Vývoj čipu nemôžete robiť na kolene, štandardne naň potrebujete 50 miliónov dolárov. Na také peniaze sa zvyčajne zakladatelia start-upu nevedia poskladať. Investor si v prvom kole financovania vezme

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa