Novinky v oblasti pripájania áut do internetu a robenie z nich nielen dopravné prostriedky, ale aj komunikačné alebo zábavné nástroje sa objavili aj na posledných dvoch najväčších technologických veľtrhoch. Na CES v Las Vegas začiatkom januára a len pred pár dňami na MWC v Barcelone. Spoločných menovateľov bolo viacero. Napríklad podpora LTE v aute alebo cloud na palubnej doske.

e-SIM zmení celé auto

Prvým krokom, ako z „hlúpeho“ auta urobiť smart vozidlo, je pripojiť ho na internet. Rôzne projekty pridávajú verejne dostupné Wi-Fi routre do bytov, ako to aj na Slovensku plánuje UPC. Ďalšie sa nachádzajú v kaviarňach alebo hot-spotoch, ktoré nahradili telefóne búdky v uliciach New Yorku.

Ale pre čo najširšie pokrytie je nevyhnutné mať auto pripojené na 3G, respektíve už skôr LTE sieť. Už takmer každá automobilka takúto funkciu ponúka. No niekedy je vhodnejšie flexibilnejšie riešenie.

Okrem iných to svoje na MWC v Barcelone ukázal Samsung. Connect Auto je nenápadný modul, ktorý sa pripája do OBD portu a urobí aj z desaťročného auta smart vozidlo. Bezdrôtovo odosiela do mobilnej aplikácie informácie o aute.

Podľa konkrétneho modelu umožňuje na diaľku sledovať spotrebu, ovládať otváranie dverí, klimatizácie alebo hoci aj klaksónu. Navyše funguje ako Wi-Fi hot-spot. Veľmi podobné zariadenie predstavil aj americký operátor Verizon. Hum však na rozdiel od Samsungu ešte nepozná 4G.

e-SIm má potenciál vytvoriť normu, ktorá bude podporovaná pre všetky značky a vo všetkých regiónoch

Novým štandardom sa podľa posledných správ môže stať takzvaná e-SIM karta. Jej dve hlavné výhody sú, že modul je priamo zabudovaný do zariadenia. Takže v prípade smartfónov alebo tabletov nie je nutné mať slot na plastovú kartičku. Druhou výhodou je, že zákazníci s e-SIM budú jednoduchšie prechádzať medzi sieťami rôznych operátorov. Vrátane roamingu pri cestách do zahraničia.

Štandard e-SIM, ktorý propaguje hlavne Apple a Samsung, sa tento rok chystá nielen do mobilov, ale už aj do automobiliek. Podpora 4G je samozrejmosťou. Auto samo sa tak stane pohyblivým internetovým terminálom a zároveň jednoducho dá o sebe vedieť svetu.

Štandard e-SIM podporujú General Motors, Renault-Nissan, Volvo, Scania a tiež Jaguar Land Rover. Takže pravdepodobne bude toto príslušenstvo montovať slovenský pracovník. Výhodou v prípade áut je tiež zapracovanie modulu do elektronickej siete vo vozidle.

Online automobil potom otvára dvere (okrem tých garážových) a poskytuje množstvo ďalších služieb a funkcií. V podstate sa dá na vozidlo pozerať ako na laptop. Bude jednoduché a bezpečné sledovať jeho polohu, čo sa hodí pri odcudzení alebo ako súčasť fleet služieb. S tým súvisia rôzne servisné záležitosti.

Online vozidlo bude mať prístup k dátam o chode vozidla a pri poruche ich s povolením od majiteľa odošle do relevantného servisného strediska. Ktoré si môže vopred pripraviť náhradné dielce alebo vyslať servisné vozidlo na miesto poruchy. Respektíve zasiahnuť pri nehode aj bez vedomia šoféra. Samo osebe nejde o prevratnú novinku. No e-SIM má potenciál vytvoriť normu, ktorá bude podporovaná pre všetky značky a vo všetkých regiónoch.

Komunikácia s domácnosťou

Pripojené auto bude vedieť rozoznať identitu majiteľa, presnejšie jeho smartfón alebo smart hodinky, ktoré s ním budú spárované. Online auto výrazne zmení aj zábavu. Čo by mali oceniť hlavne rodičia malých detí. V 4G a onedlho aj v 5G sieti už nebude nutné voziť so sebou CD alebo iné médiá. Streamovanie hudby cez Spotify alebo filmov cez Netflix nebude žiaden problém.

Zároveň sa stanú súčasťou smart domácnosti. Napríklad sa okrem automatického otvorenia spomínanej garážovej brány medzi sebou dom a auto „porozprávajú“. Na ceste z práce sa vopred spustí kúrenie, počas parkovania sa zasa rozsvietia svetlá pred hlavným vchodom alebo sa hoci aj napíše status na sociálnu sieť, že otec už dorazil.

Ďalším výrazným uľahčením života budú automatické platby. Nie, nehrozí, že prejdením okolo kaviarne auto zaplatí za tucet kapučín. Bezpečnosť je prvoradá. Ako na veľtrhu MWC ukázala spoločnosť VISA, ktorá pracuje na projekte platieb „cez auto“. Cieľom je, aby stačilo prejsť okolo snímača a parkovanie alebo benzín boli automaticky zaplatené. Podobne ako pri kúpe hamburgerov cez drive-in, nebude nutné z auta ani vystúpiť. Ako obchodný šéf VISA International Allen Cueli na veľtrhu povedal, základom je vytvoriť celý ekosystém takýchto platieb. Ich partnermi je znova veľká dvojka Samsung a Apple.

Či už to bude cez e-SIM alebo iným spôsobom, connected cars budú zároveň dôležitým médiom na zber údajov o okolí auta. Ako napríklad sledovanie stavu vozovky, jej vyťaženosti alebo poveternostné podmienky na konkrétom mieste. Pri dostatku smart vozidiel sa dá vytvoriť aj žijúca mapa mesta, ako to na veľtrhu CES ukazovala Toyota.

Hackeri aj v autách

Ani connected cars nie sú imúnne voči rôznym problémom alebo voči otázkam týkajúcim sa bezpečnosti a ochrane súkromia. Naposledy sa o tom presvedčila automobilka Nissan, ktorej elektromobil Leaf vlastnia Troy Hunt a Scott Helme. Dvojica zistila, že aplikácia NissanConnect je síce príjemný bonus k smart autu. Ale tiež to, že na identifikáciu používa len zadanie VIN čísla auta.

Po menšom pátraní zistili, že napríklad klimatizácia a iné prvky v ich autách sa dajú ovládať aj cez webové rozhranie. A čo je ešte dôležitejšie, že sa smartfónom dokázali pripojiť nielen na svoj, ale aj susedov Leaf. Ako píše Arschtechnica, Hunt a Helme o tom, samozrejme, informovali automobilku. Tá začala konať, ale službu na ovládanie funkcií automobilu mobilom radšej dočasne zrušila.

Kým sa appkou dajú meniť hudobné playlisty, teplota klimatizácie či otváranie dverí, ešte sa to dá prežiť. No keď sa tieto funkcionality presunú aj na samotné riadenie automobilu, bezpečnostný prešľap môže mať omnoho serióznejšie následky. Ako vlani, keď bezpečnostná spoločnosť Veracode dokázala hacknúť Jeep so systémom Uconnect. Auto sa potom dostalo plne pod kontrolu útočníka. Analytická agentúra IDC odhaduje, že pri smart autách a tiež samojazdiacich autách sa kompletnej odolnosti proti takýmto útokom dočkáme až o tri roky.

Podľa viacerých analytikov sú samojazdiace autá jasnou budúcnosťou osobnej aj nákladnej dopravy. Spoľahnúť sa kompletne len na počítač a senzory ešte trochu potrvá. Predskokanom však budú práve smart alebo online autá. Ako tvrdí analytická spoločnosť G&D, kým v roku 2014 tvorili autá s prístupom na internet približne 10 percent vozidiel registrovaných na svete, do roku 2020 ich má byť až 75 percent.  

Auto ako peňaženka

Konzorcium EMV (Europay, MasterCard and Visa) sa snaží presadiť, aby vozidlá zohrávali rolu elektronickej peňaženky. Má to uľahčiť nielen platby za diaľnicu, ale zrýchlili by sa aj nákupy na čerpacích staniciach. Perspektívne by sa umožnili internetové platby, keď bude posádka nakupovať priamo z auta. To prirodzene vyvolá väčší tlak na zabezpečenie spoľahlivej identifikácie automobilov.

Riešenia v podobe SE (secure element) čipov sú známe z platobných kariet, masová výroba stlačila ich cenu pod jeden US dolár. Automobilky, prirodzene, vedia o takýchto dostupných technologických platformách na zvýšenie odolnosti proti zmene identity, ale zatiaľ nepociťovali dostatočný tlak na ich zavedenie.

Práve prísľub ďalších ziskov z predajných provízií možno bude pre automobilky dostatočný na osadenie SE čipov do elektroniky vozidiel. A od nich bude už len malý krok k vytvoreniu nezmeniteľnej identity jednotlivých elektronických prvkov, ktoré kedykoľvek prezradia pôvod ukradnutého vozidla.