Mnohé európske krajiny sa zmietajú v ťažkej ekonomickej situácii. Nie je lepší príklad ako Nemecko, ktorého spomalenie dopadá na celý blok, najmä východoeurópske krajiny, ktoré s ním majú čulý obchodný vzťah. Mnohí podnikatelia na Slovensku exportujúci do Nemecka zažívajú pokles objednávok. Naviazanie na jednu ekonomiku ukazuje rizikovosť tejto stratégie.
Oproti obavám z ekonomickej stagnácie doma stojí prudký ekonomický rast Indie. Posledné čísla z tretieho kvartálu vlaňajška hovoria o raste na úrovni 8,4 percenta, čo je takmer trojnásobne vyššie tempo, než sa darilo svetovej ekonomike. Prudký rast Indie trvajúci vyše dekády presahuje priemernú úroveň sedem percent.
Ekonomika rastie
Kým ešte pred desiatimi rokmi bola India ôsmou najväčšou ekonomikou sveta, momentálne sa dostala na piatu priečku, keď dosiahla veľkosť 3,6 bilióna dolárov. Podľa analytikov investičnej skupiny Jefferies do roku 2027 vzrastie na päť biliónov dolárov.
Hlavným dôvodom posledného rastu a ďalších optimistických očakávaní je hospodárska politika premiéra Naréndru Módího. Ten v roku 2014 prišiel so stratégiou „Make in India“, ktorej cieľom je stať sa rozvinutou ekonomikou do polovice storočia.
Indii nahráva viacero faktorov. Jedným je demografický rast – krajina sa stala najľudnatejším štátom sveta. A nielen to, na rozdiel od Číny jej populácia bude ešte dekády rásť, čo má potenciál ponúknuť svetu početnú, lacnú a pomerne vzdelanú pracovnú silu. V situácii, keď celý západný svet bojuje s nedostatkom zamestnancov, chce indická vláda na trh umiestniť sto miliónov pracovníkov. Táto masa ľudí bude pri súčasnom ekonomickom raste čoraz bohatšia a tým potiahne aj domácu spotrebu.
Navyše India je politicky neutrálna krajina čulo obchodujúca so západnými aj s východnými štátmi. Na rozdiel od Číny, na ktorej adresu smerujú výčitky politického aj ekonomického charakteru, India tento problém nemá. Jasne to vnímajú aj investori, keď mnohí z nich diverzifikujú svoje podnikanie cez presun priamych zahraničných investícií z Číny do Indie.
Príkladom je Foxconn, najväčší dodávateľ Applu, ktorý plánuje v Indii zdvojnásobiť produkciu iPhonov. Už teraz ich tam vyrába desať percent. Podobné projekty budujú mnohé ďalšie medzinárodné firmy, keď priame zahraničné investície v Indii dosahujú priemerne takmer dve percentá HDP ročne. Vláda očakáva, že v najbližších pár rokoch presiahnu sto miliárd dolárov.
Treba vyrábať doma
Neprichádzajú len vysoké domáce verejné investície na úrovni 4,5 percenta v roku 2023, ale aj desiatky miliárd dolárov plynúcich zo zahraničia. Okrem priamych investícií ide o portfóliové investície, ktoré z krajiny spravili jeden z najúspešnejších akciových trhov súčasnosti. Pri takomto kapitálovom raste niektorí ekonómovia očakávajú pokračovanie dlhodobo vysokého ekonomického rastu presahujúceho sedem percent HDP.
India chce vyrábať doma a predávať v zahraničí. Jej podiel na exporte do vyspelých krajín silno rastie. Napríklad vývoz do USA sa oproti čínskemu exportu za posledné dva roky strojnásobil. Je nepravdepodobné, že takémuto trendu je koniec. Naopak, ide o to, či na ňom dokážu slovenské firmy participovať.
Napriek veľkosti a potenciálu indického trhu je slovenský export naň zanedbateľný. V roku 2022 dosiahol iba niečo vyše 150 miliónov eur, čo je 0,14 percenta z podielu exportu. Navyše Slovensko má s Indiou negatívnu obchodnú bilanciu, keď z Indie dováža štyrikrát vyšší objem, ako vyváža. Pre obe krajiny však ide opäť iba o zanedbateľné sumy, keďže v prípade Indie je export na Slovensko ešte menší ako 0,1 percenta HDP.
Medzi najväčšie položky slovenského exportu do Indie v roku 2022 patrili osobné automobily a iné motorové vozidlá v hodnote takmer 30 miliónov eur či stroje a prístroje na spracovanie kaučuku a plastov v hodnote dvanásť miliónov, či ložiská v hodnote 7,3 milióna eur.
Medzi najväčšie položky slovenského importu v roku 2022 patrila železná ruda a jej koncentráty v hodnote 73 miliónov eur, ale aj autosúčiastky v hodnote takmer 50 miliónov eur či súčiastky pre motory a pneumatiky v hodnote takisto takmer 50 miliónov eur. India je tak pomerne významný dodávateľ aj pre slovenský automo-tive, čo súvisí s pôsobením automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku. Tá je dcérska spoločnosť indickej firmy Tata Motors. Existujú však aj opačné prípady, keď slovenské firmy investujú v Indii. V roku 2015 tam vstúpil výrobca nákladných vozňov – popradská Tatravagónka, odkúpením 20-percentného podielu spoločnosti Jupiter Wagons. Microstep – MIS o rok neskôr založil v juhoindickom Bangalúre dcérsku spoločnosť na predaj systémov zberu a vyhodnocovania meteorologických údajov pre 67 vojenských letísk v Indii. A v decembri 2021 slovenská spoločnosť Grand Power založila nový závod v meste Kójamputtúr. V Indii investuje aj Envien Group, ktorá rozbehla spoločný podnik s indickou spoločnosťou Zuari Group na výstavbu závodu na výrobu biopalív v štáte Uttarpradéš. Spolupráce na poli medzinárodného obchodu či investícií by mohlo byť omnoho viac. India si do značnej miery stále pamätá československú produkciu, predovšetkým zo sektora ťažkého strojárstva a obrany. Práve v armáde je potenciál významného využitia slovenských firiem, keďže domáca armáda ešte využíva techniku postsovietskej proveniencie.
Nadviazať na značku
Pri premostení do súčasnosti by mohla byť dobre vnímaná možnosť využiť príležitosť dodávky náhradných dielov vzhľadom na veľký podiel postkomunistických obchodných vzťahov, kde majú slovenské firmy skúsenosti a poznajú technické špecifiká tejto produkcie, čo je konkurenčná výhoda oproti krajinám západného bloku či zámorských trhov. Je tu preto potenciál nadviazať na značku Made in Czechoslovakia. Keďže India nie je súčasťou európskeho obchodného priestoru, pre podnikateľov môžu vznikať otázky súvisiace s financovaním, so zárukami alebo s poistením. Na teritóriá, kde je bankový systém diametrálne odlišný od krajín EÚ, Eximbanka SR zabezpečuje bankové vzťahy s kľúčovými partnermi na bankovom trhu. Žiadna iná slovenská komerčná banka totiž aktuálne nemá nadviazané priame korešpondenčné vzťahy s indickými partnermi. Eximbanka počas svojho pôsobenia na trhu takto podporila export do Indie v celkovom objeme do 150 miliónov eur.
Ako to však v tretích krajinách býva, na vstup na daný trh je pre podnikateľov dôležité, aby sa tam otvárali najprv „politické dvere“. Aj z tohto dôvodu Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR vo februári zorganizovalo podnikateľskú misiu do hlavného mesta najľudnatejšej krajiny na svete Naí Dillí. Cieľom delegácie bola predovšetkým podpora a rozvoj obchodných vzťahov medzi slovenskými a indickými spoločnosťami. Takýchto misií treba realizovať ešte viac.