Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) zverejnil rebríček najlepších nemocníc. Inštitút hodnotil šesť oblastí, a to kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti, operačné skúsenosti lekárov, náročnosť diagnóz pacientov, pokojnosť pacientov, hospodárenie a transparentnosť.
Najlepšie „veľké“ nemocnice
V kategórii Štátne univerzitné a fakultné nemocnice získala prvé miesto už po piaty raz Ústredná vojenská nemocnica SNP v Ružomberku. Prvé miesto si obhájila vďaka najlepším indikátorom kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti, najspokojnejším pacientom a zlepšenej hospodárskej kondícii. Spomedzi porovnateľných nemocníc má najnižšiu mieru reoperovanosti, rehospitalizovanosti do 30 dní od prepustenia pacientov, najnižšie miery úmrtnosti po operačných výkonoch a cievnej mozgovej príhode. Nemocnica si zároveň medziročne zlepšila aj index transparentnosti.
Na druhom mieste sa umiestnila Fakultná nemocnica s poliklinikou F. D. Roosevelta v Banskej Bystrici. Tá rieši z hľadiska medicínsko-ekonomickej náročnosti diagnóz v priemere najkomplikovanejších pacientov na Slovensku. Tento rok získala dokonca označenie najtransparentnejšej nemocnice. Napriek pozitívnym hodnoteniam však zostáva zariadením s najvyššou mierou opakovaných hospitalizácií.
„Hodnotenie nemocníc inštitútom INEKO je už stálicou v benchmarku, čím jednoznačne zvyšuje konkurenciu, a teda poskytovateľov posúva vpred v kvalite a efektívnosti medicínskej aj ekonomickej,“ uviedla riaditeľka banskobystrickej nemocnice Miriam Lapuníková.
Tretie miesto v kategórii obsadila Univerzitná nemocnica Martin, ktorá dosahuje najnižšiu mieru úmrtnosti seniorov, ak utrpia zlomeninu stehennej kosti. Zariadenie má tiež druhú najnižšiu úmrtnosť na jednotke intenzívnej starostlivosti, druhý najrýchlejší urgent a má druhý najvyšší case mix index, teda priemernú medicínsko-ekonomickú náročnosť diagnóz pacientov. Pacienti označili martinskú nemocnicu ako druhú najlepšiu. Na druhej strane však dosahuje podľa hodnotenia INEKO najhoršie finančné zdravie.
Obsadenie prvých troch miest tak bolo rovnaké ako v predošlom roku. Za posledných desať rokov si postavenie najviac polepšila FNsP Žilina. Naopak, pohoršila si Fakultná nemocnica Nitra, ktorá si inak v rokoch 2015 až 2017 udržiavala prvé dve miesta.
Najviac pokút
Zaujímavosťou je, že Univerzitná nemocnica Bratislava vykonáva najviac operácií. Výsledky sú však skreslené tým, že nemocnicu tvorí dokopy päť funkčných samostatných menších nemocníc. Podľa hodnotenia inštitútu ju navštevujú najmenej spokojní pacienti. „Najväčšia nemocnica na Slovensku dostáva najviac pokút na tisíc hospitalizovaných pacientov za zle poskytnutú zdravotnú starostlivosť od Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,“ vysvetľuje INEKO.
Na predposlednej priečke sa umiestnila Fakultná nemocnica Trnava a posledné miesto obsadila Univerzitná nemocnica L. Pasteura v Košiciach. Nízky počet bodov získali v oblasti indikátorov kvality poskytnutej zdravotnej starostlivosti a medziročne sa výrazne zhoršili v oblasti hospodárenia. Spokojní s nemocnicami neboli ani pacienti.
Najlepšie „menšie“ nemocnice
V kategórii Všeobecné nemocnice sa na prvých troch miestach umiestnili nemocnice, ktoré fungujú ako akciové spoločnosti. Prvé miesto obsadila Nemocnica AGEL Košice-Šaca, a. s., a to už po šiestykrát.
„Rok 2024 bol pre nás plný výziev. Bol to rok, kedy sme sa mohli naplno rozvíjať, čoho dôkazom je aj spustenie robotickej operatívy nielen v gynekológii, ale aj chirurgii a urológii,“ uviedol generálny riaditeľ Nemocnice Agel Košice-Šaca Pavol Rusnák.
Nemocnica v Košiciach-Šaci v medziročnom porovnaní tratila malý počet bodov v oblasti indikátorov kvality. No pri ostatných parametroch exceluje v oblasti operačných skúseností lekárov a ich tímov, náročnosti liečených diagnóz, aj spokojnosti pacientov. Navyše je vo veľmi dobrej finančnej kondícii.
Inštitút dodáva, že v budúcoročnom ohodnotení môže nemocnica v Košiciach-Šaci získať silného súpera, a to bratislavskú Nemocnicu Bory zo siete Penta Hospitals. Pre nedostatočnú veľkosť vzorky v jednotlivých hodnotiacich parametroch sa ešte nekvalifikovala do hodnotiaceho rebríčka. Ako uvádza INEKO, úvodné dáta naznačujú, že v budúcnosti môže atakovať prvé priečky.
Druhou najlepšou menšou nemocnicou je nemocnica Topoľčany, ktorá patrí do siete Penta Hospitals. Medziročne si polepšila v indikátoroch kvality, spokojnosti pacientov a aj v transparentnosti. Toto zariadenie má po Nemocnici A. Wintera v Piešťanoch druhú najlepšiu hodnotenú oblasť kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti v kategórii „menších“ nemocníc.
Tretie miesto spomedzi stredných a malých nemocníc obsadila Nemocnica Poprad, a. s., ktorá má druhý najvyšší počet operácií spomedzi všeobecných nemocníc, druhú najvyššiu medicínsko-ekonomickú náročnosť pacientov a nadpriemernú kvalitu poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Ide pritom o akciovú spoločnosť, ktorú vlastní štát. Hodnotením odborníkov ukazuje, že aj v prostredí štátneho vlastníctva sa dá hospodáriť dlhodobo vyrovnane, či dokonca s miernymi prebytkami a nemať žiadne záväzky po lehote splatnosti.
Za desaťročie si najviac polepšila Nemocnica AGEL Levice, s. r. o. Bodovým skokanom roka sa stala Hornooravská Nemocnica s poliklinikou Trstená. V hodnotení si polepšila pri každej zo šiestich sledovaných oblastí, no najviac pri transparentnosti a náročnosti liečených pacientov.
Efektívnejšie menšie nemocnice
Inštitút pozoroval mierne medziročné zlepšenie pri väčšine sledovaných ukazovateľov. Zlepšili sa všetky ukazovatele okrem indikátora kvality reoperovanosť. Zároveň sa ustálila aj mediánová lehota pobytu záchraniek s privezeným pacientom na urgentný príjem na necelých 21 minút.
Ziskovosť a schopnosť nemocníc generovať vlastné zdroje sa však medziročne zhoršila. „Stále platí, že v priemere veľké štátne univerzitné a fakultné nemocnice majú výrazne horšie finančné zdravie ako stredne veľké a menšie regionálne všeobecné nemocnice,“ konštatuje INEKO.
Zaujímavosťou je, že napriek negatívnym správam o stave slovenského zdravotníctva kontinuálne rastie spokojnosť hospitalizovaných pacientov. Dokonca na tom nič nezmenili ani pandemické roky.
„Zvyšovanie transparentnosti zverejňovaním relevantných informácií o kvalite a efektívnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti je podľa nás jedným z kľúčových predpokladov na to, aby bola verejnosť lepšie informovaná, aby sa vedela kvalifikovanejšie rozhodovať a vytvárať účinnejší tlak na zlepšovanie verejných služieb, čo potom motivuje zdravotnícke zariadenia sa neustále zlepšovať,“ uzavrel riaditeľ INEKO Dušan Zachar.
Odborníci v inštitúte pri hodnotení jednotlivých nemocníc vychádzali z dát od zdravotných poisťovní, zdravotníckych zariadení, ministerstva zdravotníctva, ministerstva financií, vyšších územných celkov, Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Národného centra zdravotníckych informácií a Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR a ďalších.