Na internete sa začali objavovať desiatky falošných profilov, ktoré neopodstatnene chvália či, naopak, kritizujú konkrétne zdravotnícke zariadenia. Či je za tým konkurenčný boj alebo niečo iné, sa ťažko dokazuje. Je však nespochybniteľné, že na to v konečnom dôsledku môže doplatiť pacient.

Falošné profily sú zväčša vytvárané pod nereálnymi menami, ktoré ich tvorcovia s obľubou menia. Často používajú aj cudzie fotografie. Jeden z množstva takých profilov napríklad používal ako profilovú fotku podobizeň asistentky bývalého premiéra Vladimíra Mečiara Kataríny Rosinovej. Aktuálne má „požičanú“ fotografiu od Slovákom neznámej nórskej speváčky Gabrielle Leithaug.

Konkurenčný boj?

Úlohou fiktívnych profilov je vytvárať na internete hodnotenia. Niekedy vystupujú samostatne, keď na rôznych weboch pridávajú komentáre, ako boli s nejakým lekárom či zariadením spokojní, alebo, naopak, ho kritizujú. Niekedy fungujú ako organizovaná skupina. Jeden falošný profil otvorí diskusiu, napríklad či niekto nepozná dobrú kliniku, a ďalšie falošné profily pridávajú odporúčania.

Ak nejaká reálna osoba napíše o svojej pozitívnej skúsenosti u konkurencie, začnú ju spochybňovať. Niekedy však robia chyby a pozabudnú, kedy písali, že už na operácii boli, a kedy ešte len hľadajú nejaké zdravotnícke zariadenie.

To je teória a teraz konkrétny príklad. Viaceré falošné profily, ktoré sa začali množiť na internete a na ktoré čitatelia upozornili TREND, spája, že dávali pozitívne referencie očnej klinike iClinic. Napríklad na Facebooku osoba pod menom Radovan Argalassy, čo zjavne nie je jeho pravé meno. Ako prezrádza jeho profil, zakladal ho Jozef Nemčík.

R. Argalassy v jednej facebookovej diskusii tvrdil, že bol v iClinic na laserovej operácii. „Využil som tam zľavy a zatiaľ všetko chvalabohu v poriadku,“ napísal. Päť dní pred zverejnením tohto komentára pritom ešte len zháňal referencie na očné kliniky. „Boli ste už niekto na laserovej operácii očí alebo sa len chystáte? Pomôžte mi vybrať dobrú kliniku,“ dopytoval sa vo facebookovej skupine Motorkári z Východu.

Niektorí „fanúšikovia“ iClinic zároveň kritizujú jej konkurenciu, konkrétne očnú kliniku NeoVízia. Napríklad osoba, ktorá v súčasnosti na Facebooku vystupuje ako Jozef Šefčík. Profil má registrovaný na meno Peťo Gábor, v minulosti používal meno Peter Petrek. Pod ním na sociálnej sieti šíril komentáre, že na NeoVíziu nepočul nič dobré a že majú len dobre vypracovaný marketing a reklamu.

Okrem toho, podobne ako R. Argalassy, sa vo svojich tvrdeniach zamotal. Kým 5. septembra napísal, že bol na operácii v „peknej, čistej klinike s príjemným personálom“ v iClinic, 18. septembra otvoril diskusiu s tým, že hľadá dobrú očnú kliniku, lebo potrebuje operáciu.

iClinic má ambulancie v Bratislave, Banskej Bystrici, ale aj na Malorke. Vlastní ju spoločnosť Protriem Vojtecha Ďurkoviča a v zdravotníckych aj športových kruhoch známy lekár Ivo Ďurkovič. Ten pôsobil aj ako zástupca primára očného oddelenia Nemocnice sv. Michala, ktorá sa preslávila kauzou predraženého nákupu vybavenia. V súčasnosti je tam len jedným z pracujúcich oftalmológov. Podľa obchodného registra tiež I. Ďurkovič vlastní alebo spoluvlastní očné optiky, lekárne, kaviareň a ďalšie firmy mimo zdravotníckeho sektora.

Hejtujú NeoVíziu, chvália iClinic. Novou hrozbou webu sú falošné recenzie na lekárov

Doktor Ivo Ďurkovič sa od falošných recenzentov dištancuje. Zdroj: iclinic.sk

Hromadný útok

I. Ďurkovič otázky v súvislosti s falošnými profilmi označil 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa