Stručný sumár udalostí naznačuje, že telekomunikačný sektor má za sebou (znovu) rušný rok. Časť poskytovateľov sa dokonca odhodlala do svojich cenníkov premietnuť rastúce náklady, čo je na trhu, zvyknutom na cenové vojny, vec pomerne nevídaná. No a na pozadí prebieha ďalšia vlna konsolidácie.
V článku sa dočítate:
- Aké stratégie v roku 2018 použili slovenskí operátori pre zvýšenie svojich výkonov a konkurencieschopnosti
- Ako kľúčové udalosti uplynulej sezóny ovplyvnili ich finančné výsledky
- Aké sú pozície jednotlivých operátorov podľa tržieb za hlasové, internetové, televízne a dátové služby (v prehľadných rebríčkoch)
- V ktorej časti sektora naďalej pokračuje jej konsolidácia
- Čo priniesol vlaňajšok na poli pay TV a ako sa operátori pripravujú na Internet vecí
Netradičný ťahúň
Údaje, ktoré TREND vyzbieral od dvoch desiatok väčších i menších operátorov, naznačujú, že sektor si vlani po rokoch stagnácie polepšil. Sumárne ročné tržby telekomunikačných podnikov (vrátane odhadov za niekoľkých veľkých hráčov a segment lokálnych poskytovateľov) sa síce udržali tesne pod dvoma miliardami eur, ale medziročne sa zvýšili o tri percentá.
O oživenie sa paradoxne nepostarali telekomunikačné služby. Teda aspoň z účtovnej stránky. Dáta operátorov ukazujú, že predaj hlasových telefónnych služieb sa znova prepadol (-13 %). Naďalej ide o najväčší segment trhu, sumárne za desiatku top hráčov dosiahol 620 miliónov eur. Internetové služby takisto veľmi nebodovali (-0,3 %) a televízia poskočila len máličko (+2,9 %).
Predaj hlasových služieb sa znova prepadol, internetové služby takisto veľmi nebodovali
Ťahúňom trhu bol vlani predaj hardvéru. U dvoch najväčších operátorov, Slovak Telekomu a Orangeu, presiahol dohromady 200 miliónov eur, čo znamenalo 2,5-násobný medziročný nárast.
Na porovnanie, celkové tržby sedmičky najväčších poskytovateľov zo služieb platenej televízie mohli byť na úrovni 135 až 140 miliónov eur. Na druhej strane, hardvérového ťahúňa treba vnímať v širšom kontexte, lebo predaj telekomunikačnej a IT techniky úzko nadväzuje na poskytovanie služieb.
Solídne stúpla i ziskovosť telekomunikačného sektora. Vlani podľa zistení TRENDU presiahla 220 miliónov eur (+13,3 %). Akurát že smotanu (opäť) zlízala trojica najväčších hráčov.
Slovak Telekom, Orange a O2 v sumárnom zisku po zdanení dokonca prekonali celý trh (237 mil. eur), keďže niekoľko ich konkurentov bolo vo výrazných červených číslach.
Napríklad Swan Mobile, prevádzkovateľ Štvorky, vykázal stratu
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?