Tento článok vznikol na základe komerčnej spolupráce We Know How

Obchodník s cennými papiermi, špecializujúci sa na riešenia pre majetnejších investorov, Wealth Effect Management ponúka svoju infraštruktúru aj pre finančných sprostredkovateľov. O tom, čo k tomu viedlo a aké výhody tým môžu finanční agenti a finančné spoločnosti získať, rozprávajú Peter Štadler, CEO spoločnosti, a Norbert Gálik, CTO.

Wealth Effect Management rozšíril aktivity aj na novú oblasť podnikania. Prečo?

Peter: Stále platí, že core biznis máme zameraný na afluentných či high-net-worth klientov. Myšlienku priniesť novú platformu sme mali v zásuvke už dlho, a keďže máme veľmi dobré vlastné IT zázemie, je to prirodzený vývoj. Cieľom novej platformy Flip je skvalitniť prostredie na Slovensku aj z pohľadu finančných sprostredkovateľov. Touto platformou sa zároveň dostávame viac do B2B segmentu.

Noro: Videli sme aj to, že súčasný trh nefunguje úplne efektívne, respektíve má významné nedostatky. To nám dalo príležitosť zasiahnuť väčšiu časť trhu a pozitívne ho ovplyvniť.

Na trhu bola diera, tú dieru ste zaplátali novým produktom, ktorý sa orientuje hlavne na sprostredkovateľov. Kto má z neho najväčší benefit?

Peter: Ide o tri kategórie publika. V prvom rade sú to samostatní finanční agenti (SFA), pričom v prvom kole sme sa zamerali na top 50 z nich. Potom sú tu podriadení finanční agenti (PFA). Ak PFA funguje v SFA a robí iba poistenie a hypoúvery, teraz môže investovať aj cez Flip. Tretia skupina sú viazaní finanční agenti (VFA), napríklad niekto, kto funguje v banke v privátnom bankovníctve dlhé roky a má databázu klientov, alebo niekto, kto chce robiť investície ako samostatná jednotka. Aj takíto ľudia to môžu robiť cez Flip.

Ako to prebieha?

Peter: Môže sa jednoducho zaregistrovať do Flipu. Takýmto spôsobom môže spravovať svojich klientov a ponúkať im investičné nástroje.

Čo Flip sprostredkovateľom umožňuje? Prečo by ich mal zaujímať?

Noro: Je to jednoduchý a prehľadný nástroj na správu a získavanie klientov. Kvôli maximálnej pridanej hodnote sme Flip ešte doplnili o dve ďalšie časti nášho systému – klientsku zónu a digitálny onboarding.

Peter: Sprostredkovateľovi tak dávame v jednom balíku hneď tri nástroje. Prostredníctvom prvého digitálneho nástroja vie získať a podpísať zmluvu pre klienta. Druhý nástroj je Flip, kde klientovo portfólio dokážete priamo spravovať. V prípade, že ste SFA a máte pod sebou viacerých agentov, môžete na jednom mieste vidieť detaily ich produkcie alebo provízie, ktoré sa z tej produkcie vygenerovali. Tretím nástrojom je klientska zóna, ktorú využíva priamo klient a v nej aj podpisuje žiadosti, ktoré mu zadáte vo Flipe, napríklad žiadosť o nákup cenného papiera, o jeho predaj alebo výber
prostriedkov. Ide teda o komplexný nástroj na správu klienta.

Nič také tu na Slovensku nie je?

Noro: Čiastočne, ale zďaleka to nie je v takejto komplexnosti, kde by všetky systémy spolupracovali a kde by platforma bola plne digitálna, aby sa sprostredkovateľ vôbec nemusel zaoberať papiermi alebo aby nemusel ten systém nejakým spôsobom obchádzať.

Peter: Ďalšia veľmi dôležitá črta je reporting. SFA aj PFA umožňujú ľahko a prehľadne reportovať, čo aj robia, pretože z ich pohľadu sa com-pliance a regulácia stále zvyšujú, čo je pre nich dosť zložité. Táto komplexnosť je doplnená ešte tým, že nemajú vysokú flexibilitu pri vytváraní svojich portfólií alebo vyberaní nástrojov, ktoré nakupujú. Reporting zabudovaný vo Flipe im teda ďalej uľahčuje fungovanie.

Noro: Sami máme SFA aj OCP., takže veľmi dobre vieme, čo so sebou regulácia nesie. Preto keď k nám partneri prídu, vedia, že majú plnú podporu, pretože my nie sme len technologická platforma.

Sprostredkovanie je skutočne komplexný biznis a požiadavky sú obrovské. Je balík súvisiaci s Flipom možné chápať ako nástroj, ktorý by riešil tie najkomplexnejšie, najzložitejšie a najdrahšie problémy?

Peter: Všetky tieto veci sme robili sami in-house, len sme to celé dali dokopy a ponúkli túto platformu aj pre externé siete. Na jednej strane nám to prinesie obchodný objem a poplatky, na druhej strane dokážeme sprostredkovateľom dať zázemie a lepší nástroj. Win-win.

Noro: Compliance je skutočne najdrahší z týchto problémov, málokto to však vidí. Pre to množstvo klientov, ktorých máme, je to neviditeľné a zároveň veľmi ťažko vyčísliteľné riziko. Preto cena Flipa musí odrážať aj toto riziko, ktoré si musíme zaplatiť. Klienti Flipa sa totiž stávajú aj našimi klientmi a sme za nich zodpovední. Len málokto si vie predstaviť, čo všetko za tým je.

Peter: Cena za vytvorenie OCP, za platený compliance a za IT je veľmi veľkoryso zahrnutá v 25 percentách z manažmentového poplatku, ktorý od sprostredkovateľa berieme. Aj pre väčších sprostredkovateľov totiž platí, že keď si to vyčíslia, budú veľmi zvažovať, či sa im vôbec oplatí vlastný systém.

Čiže poplatok za používanie celého toho ekosystému je 25 percent z poplatku za správu portfólia?

Peter: Tam začíname. V závislosti od objemu, ktorý sprostredkovateľ prinesie, sa následne vieme rozprávať o nižšej cene.

Sprostredkovateľ teda nemusí investovať státisíce eur do niečoho, čo je už vytvorené. Tento systém dokáže zabezpečiť onboarding klienta, realizáciu transakcií či napríklad reporting. Je niečo, čo ešte musí robiť sám?

Peter: Medzi možnosti Flip-a môžeme zahrnúť vlastné nastavenie produktov portfólia alebo poplatkovú štruktúru. Zároveň je tam zahrnutá podpora vzdelávania, podpora marketingu a support. Môže to byť aj vytvorenie materiálov pre sprostredkovateľov, zaškolenie a podobne.

Noro: Ako finančný agent máte zodpovednosť voči svojim klientom – to musia sprostredkovatelia zabezpečiť sami. Zodpovednosť za agentov nemôžeme mať my, pretože zmluvu za nich ne-uzatvoríme. Ak sa však
rozprávame o tom, že sprostredkovateľ chce začať pôsobiť ako PFA, môže prísť do nášho SFA.

Čo môžu sprostredkovatelia nakupovať prostredníctvom Flip-a?

Noro: Tak ako máme tri skupiny používateľov Flip-a, máme aj tri skupiny produktov. Prvé produkty sú ľubovoľné cenné papiere, teda čokoľvek, čo si klient zmyslí. Ak chce napríklad niekto nakupovať jednotlivé akcie, napríklad akcie Applu alebo ETF, to všetko môže cez Flip. Ten poskytuje prístup na celý rozvinutý trh.

Peter: Druhá skupina produktov sú produkty WEM-u. Tie už majú svoj track record a niekoľkoročné zhodnotenie a väčšinou sú to aktívne
stratégie.

A napokon tretia skupina sú nové stratégie, teda stratégie, ktoré klienti sprostredkovateľov chcú, ale ešte ich nemáme v ponuke. V rámci Flipu ich vieme jednoducho zostaviť. Samozrejme, za tieto stratégie sme následne zodpovední, preto každá navrhovaná stratégia musí najskôr prejsť naším procesom schvaľovania. Keď si spolu so sprostredkovateľom povieme, že má klientov, ktorí do takejto stratégie donesú niekoľko miliónov, my ju vytvoríme a sprostredkovateľ ju následne môže ponúkať.

Noro: V rámci B2B máme prevažne dva typy klientov – štandardne SFA ako štandardní sprostredkovatelia a potom sofistikovanejší sprostredkovatelia. Tí druhí k nám prichádzajú s vlastnými ideami, ako by chceli mať portfólio nastavené. Chcú trochu aktívnejší prístup a komplexnejšie riešenie. V takomto prípade sa im vieme prispôsobiť, aj keď je to zložitejšie. Inými slovami, vieme obsluhovať štandardné distribučné kanály aj sofistikovanejších sprostredkovateľov.

Máte už prvých klientov Flip-a?

Peter: Áno, začali sme s tým v decembri 2023. V prvom
kole sme oslovili prvých 50 samostatných finančných agentov. Potenciál je pritom obrovský. PFA je 15-tisíc, VFA okolo osemtisíc a SFA vyše štyristo

Flip je teda v podstate spôsob, ako výrazne zjednodušiť prácu finančných sprostredkovateľov na Slovensku?

Peter: A určite ju aj zlepšiť. Nielen pre sprostredkovateľov, ale aj pre klientov, aby poplatky boli na uzde, aby legislatívne a regulačne bolo všetko v poriadku a aby celé prostredie bolo kvalitnejšie a transparentnejšie. To je náš zámer.

Máte už prvých klientov Flip-a?

Peter: Flip ako ucelená all-in-one platforma sa do ostrej prevádzky spúšťa v týchto dňoch a rokovania s potenciálnymi klientmi prebiehajú od decembra 2023. V prvom kole sme oslovili prvých 50 samostatných finančných agentov. Potenciál je pritom obrovský. PFA je 15-tisíc, VFA okolo osemtisíc a SFA vyše štyristo. Čo je však dôležité, Flip je v zásade iba vyústenie našich doterajších B2B služieb a aktivít, v rámci ktorých mnohé z features Flip-a už využíva niekoľko veľkých finančných spoločností. Niektoré z nich dokonca využívajú naše služby vo forme white-label riešenia, ktoré je prostredníctvom API prepojené s ich existujúcim interným systémom. Toto všetko, samozrejme, ponúka aj Flip, ktorý všetky features pre lepšie nakupovanie cenných papierov a správu klientov združuje na jednom mieste.

Peter Štadler
Spoluzakladateľ finančno-sprostredkovateľskej spoločnosti Efect Slovakia (2007), ktorú neskôr v roku 2014 transformoval na Wealth Effect Management (WEM). Spoločnosť získala v roku 2017 licenciu obchodníka s cennými papiermi v rámci Národnej banky Slovenska. Vo firme zastáva pozíciu CEO a zároveň ju ako majiteľ naďalej rozvíja a tvorí jej víziu, ktorá pomáha prinášať špičkové služby wealth manažmentu.
Norbert Gálik
Norbert Gálik je CTO a člen dozornej rady skupiny Wealth Effect Management zodpovedný za technický vývoj softvérovej IT infraštruktúry skupiny od vývoja core finančného systému skupiny až po zabezpečenie vývoja klientskych alebo partnerských webových a mobilných platforiem. V minulosti zastával viaceré vedúce pozície v bankovom a investičnom sektore ako riaditeľ fondu kvalifikovaných investorov na Malte, vedúci oddelenia tradingu u obchodníka s cennými papiermi, člen dozornej rady. Štúdium na technickej škole skombinoval so štúdiom na ekonomickej univerzite a finančné vzdelanie zavŕšil zložením troch skúšok v rámci certifikácie CFA (Chartered Financial Analyst).