Prudký augustový výpredaj akcií sa výrazne dotkol aj výrobcov vozidiel. Obavy z recesie v Spojených štátoch, nižších predajov vozidiel, ale aj z budúceho nedostatku čipov spôsobili pokles akcií väčšiny výrobcov.

September však ukázal, že to nebol len dočasný pokles, keďže sa akcie tradičných automobiliek nedokázali odraziť vyššie.

Pokles výrazne zasiahol Toyotu, Volkswagen, Teslu či Hyundai Motor. Obzvlášť kritický je tento vývoj pre európske a americké spoločnosti. Za ostatný rok stratili ich akcie už pätinu hodnoty.

Situáciu potvrdzujú aj pretrvávajúce problémy s nadmernou kapacitou, ktoré najnovšie vyvrcholili krízou v nemeckom koncerne Volkswagen. Automobilka zvažuje zatvoriť minimálne dva výrobné závody. Akcie koncernu tým ešte viac utrpeli.

Z pohľadu akciového trhu sú na tom jednotlivé značky skupiny ešte horšie. Napríklad spoločnosť Porsche Automobil Holding, ktorá sa osamostatnila pre vlastný vstup na burzu, stratila už bezmála tretinu hodnoty.

Masívne investície do elektromobility a pretváranie portfólií vozidiel prispievajú k neistote. Obzvlášť, keď sa súčasné vozidlá ešte viac spoliehajú na nové technológie a dopyt po nich je nestabilný.

Problémy s predajom

Otrasy spôsobené prepadom akciového trhu sa neobmedzovali len na investorov. Keď sa finančné trhy otriasajú, dôvera spotrebiteľov často nasleduje ich obavy a to je problém aj pre predajcov automobilov. Prejavilo sa to aj na začiatku finančnej krízy v roku 2008, keď výrazný pokles trhov dramaticky ovplyvnil spotrebiteľské výdavky a následne aj predaj vozidiel.

Turbulencie následne viedli k zásadným zmenám v automobilovom priemysle, pričom niektoré predajne sa zatvorili. Súčasný scenár môže priniesť podobné výzvy, keďže v centre pozornosti je aj klesajúca spotreba a míňanie na veľké položky, ako sú vozidlá. To môže viesť k zníženiu predaja a predĺženiu času obratu zásob.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa