Všetky známe aj menej známe značky, rekreačné či športové, lacné aj drahé spája jedno. Veľká väčšina komponentov, z ktorých sú zložené, prúdia od dodávateľov z tovární rozosiatych po krajinách ako Čína, Taiwan, Filipíny, Malajzia či Indonézia. Idea vo forme dizajnu a technického riešenia, ako aj dôraz na kvalitu sú stále pôvodné európske, stvárnené sú však skladačkou komponentov dovezených zo zámoria. Továrne na originálne dielce na starom kontinente prakticky zanikli.
Vonkoncom však nejde len o problém bicyklov. Desiatky odvetví vrátane prominentného automotivu by už bez stabilných dodávok z Ázie nedokázali existovať. Výroba áut je ešte o to citlivejšia, že zo svojho reťazca prakticky vylúčila skladovanie. Plne sa spolieha na dodávky komponentov na poslednú chvíľu. To sa však v poslednom roku ukázalo ako zásadný a ne-smierne nákladný problém. Od svojho uvedenia v päťdesiatych rokoch spôsobil lodný kontajner revolúciu v globálnom obchode. Štandardizovaný oceľový box sa dá ľahko presúvať z kamiónov na vlaky, z vlakov na lode a späť, čo prudko skrátilo čas presunu tovaru z jedného miesta na planéte na iné.
Európsky cyklobiznis pred sezónou stratil dych. Nemá z čoho vyrábať
Kapacita nákladných lodí sa za pol storočie zvýšila o 1 500 percent a len za poslednú dekádu sa takmer zdvojnásobila. Pandémia však dáva globálnej logistike poriadne zabrať. Pretlak dopytu spôsobil akútny nedostatok kapacít a vyhnal ceny medzinárodnej dopravy do násobkov. Svet navyše nedávno dostal ďalšie rázne varovanie pred excesívnou globalizáciou a rizikami, ktoré prináša vysoká závislosť od globálnych dodávacích reťazcov. Jediná vzpriečená loď v Suezskom kanáli spôsobila monumentálnu zápchu a na celé dni obojsmerne zastavila tok tovarov.
Problematická loď Ever Given patrí k najväčším svojho druhu na svete. Na jej palube je miesto pre dvadsaťtisíc lodných kontajnerov plných tovaru pre európskych zákazníkov. Masívny odklon globálnej výroby do Ázie nastal v čase výrazných ekonomických rozdielov. Platy v čínskych fabrikách však už vonkoncom nie sú také nízke, suroviny sú rovnaké. Zámorský obchod, na ktorom visí ekonomika, však vyrástol do krehkosti. Možno preto očakávať, že v kontexte posledných udalostí budeme nútení niektoré jeho princípy opäť prehodnotiť.