Vibrácie, energia či atmosféra – tak by sa dal preložiť anglický pojem vibes. Mladá americká ekonómka Kyla Scanlonová ho v polovici roka 2022 spojila so slovom recesia, čím vytvorila nový ekonomický pojem vibecesia. V priebehu dní sa s ním stotožnilo mnoho mladých ľudí a Scanlonovej videá, v ktorých vysvetľovala ekonomické súvislosti, sa stali hitom TikToku.

Nasledujúce mesiace termín prenikol aj medzi ekonómov. Pomocou neho výstižne vyjadrovali rastúci rozpor medzi vnímaním ekonomiky bežnými ľuďmi a štatistickými dátami. Vtedy išlo najmä o vysokú infláciu, ktorá znižovala kúpnu silu obyvateľstva. Ľudia cítili zhoršujúcu sa ekonomickú realitu a reflektovali na ňu negatívnou atmosférou. Napriek ich vnímaniu ekonomika solídne rástla a nezamestnanosť klesala, ako dokazovali hospodárske dáta. Začal sa tak objavovať výrazný nesúlad medzi prežívaním aktuálnej situácie domácnosťami a objektívnymi veličinami, ako ich videli ekonómovia. Tento rozpor nútil mnohých ekonómov hľadať dôvody odlišného videnia sveta.

K. Scanlonová za jeden z nich považovala neprirodzenú atraktivitu zlých správ. Tvrdí, že negatívne titulky zvyšujú šancu na kliknutie na článok o 2,3 percenta, zatiaľ čo pozitívne titulky túto šancu znižujú o 1,9 percenta. Zároveň ľudia venujú denne iba pár minút času sledovaniu relevantných ekonomických médií a gro správ čerpajú z blogosféry.

Tento spôsob zdôvodnenia nasledovalo mnoho ekonómov, ktorí sa snažia objasniť paradox, prečo sú ľudia negatívne naladení v období prebiehajúcej ekonomickej expanzie. V súčasnosti si viac ako polovica Američanov myslí, že ekonomika je v recesii. Takmer polovica je presvedčená, že akcie sú tento rok v strate. Rovnaká časť z nich verí, že nezamestnanosť je na 50-ročných maximách. Pritom je to celé opačne: nezamestnanosť v USA je blízko 50-ročných miním, akcie sú v silnom 13-percentnom zisku a ekonomika rastie takmer trojpercentným tempom. Niekde je problém. Podľa mnohých progresívnych ekonómov sú ním zlé vibrácie, ktoré zasiahli spotrebiteľov. Existuje však aj alternatívne a menej mystické vysvetlenie.

Americká realita

Politická vojna v Spojených štátoch medzi demokratmi a republikánmi zasiahla aj ekonomickú rétoriku. Kým progresívci poukazujú na excelentné výsledky Bidenovej administratívy, Trumpova kampaň sa točí okolo obáv, že ekonomika nefunguje pre každého. Ak polovica Američanov tvrdí, že akcie sú v strate, je to znamenie toho, že žiadne akcie nevlastnia. V skutočnosti menej bohatšia polovica Američanov vlastní iba jedno percento akcií. Kým pre ekonómov je silný akciový trh synonymom silnej ekonomiky, pre bežných ľudí táto korelácia neplatí.

Podobné obavy potvrdil analytik americkej banky JPMorgan Matthew Boss, podľa ktorého je americká ekonomika v „selektívnej recesii“. Kým bohatší Američania sa držia v relatívne dobrej kondícii, domácnosti s nižším prímom bojujú o zachovanie životnej úrovne. Infláciu vnímajú o dosť vyššie ako ich bohatší spoluobčania. V snahe zachovať si úroveň života po nedávnom vysokom raste cien sa uchyľujú k drahým pôžičkám cez kreditné karty a veci nakupujú cez splátkové systémy fungujúce na báze nakúp teraz, zaplať neskôr. Aj preto dlh amerických domácností dosiahol v prvom kvartáli nové historické maximá.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa