Slovenský e-commerce vlani po troch výrazne rastových rokoch poklesol o trinásť percent. Išlo historicky o prvý pokles, pod ktorý sa podpísali predovšetkým obavy spotrebiteľov. Ďalší vývoj sa bude odvíjať od celkového vývoja ekonomiky či miery nezamestnanosti, pretože e-commerce je dnes neoddeliteľnou súčasťou celého retailu.
Emócie a úspory
Očakáva sa, že aj v roku 2024 bude do istej miery prevládať spotrebiteľská neistota spôsobená infláciou, cenami energií, úrokových sadzieb či stále trvajúcou vojnou na Ukrajine. Spotrebitelia sa budú naďalej vyhýbať impulzívnym nákupom a o nákupoch budú viac rozmýšľať.
Marketingový a obchodný riaditeľ spoločnosti Heureka Group Michal Vodák si myslí, že vývoj v ďalších mesiacoch bude závisieť do istej miery aj od médií.
„Na dátach vidíme, aký vplyv majú médiá na ochotu míňať. Začiatkom septembra 2022 boli v médiách správy o vysokých cenách energií. To viedlo k tomu, že trh sa zastavil a ľudia kupovali len nevyhnutný tovar. Keď prišlo k zastropovaniu cien, spotrebitelia sa prestali báť a začali o niečo viac míňať. Médiá to totiž podali ako pozitívnu správu, ktorá spotrebu podporila,“ tvrdí M. Vodák.
Podľa neho nie sú ekonomické ukazovatele také signifikantné ako spo-trebiteľská nálada, takže ide hlavne o emócie. Väčšina domácností má navyše nahromadené úspory, takže aj vďaka tomu by sa situácia mohla začať zlepšovať. Platí to však za predpokladu, že nenastanú ďalšie nepredvídateľné situácie, ktoré budú mať na kúpnu silu negatívny efekt.
Trendom sú trhoviská
Pandemické roky spôsobili, že k nakupovaniu cez internet si našlo cestu množstvo nových spotrebiteľov. Vďaka tomu sa zmenil aj sortiment, kde dominantná elektronika a biela technika postupne klesajú na úkor nových kategórií ako šport, dom a záhrada, kozmetika a zdravie či jedlo a nápoje.
„Sú to často kategórie bežných vecí, ktoré používame denne, ale aj pri nich hľadáme cenovo výhodnejšie varianty a kupujeme ich online, pretože môžeme ceny i kvalitu jednotlivých produktov ľahšie porovnávať,“ vysvetľuje M. Vodák. Stále platí, že online priestor je vhodný pre všetky kategórie. Heureka však očakáva, že pravdepodobne sa začne dariť aj klasickým online produktom, ktoré si spotrebitelia nakúpili počas pandémie a majú kratšiu životnosť.
Príkladom môžu byť mobilné telefóny. Fenoménom posledných niekoľkých rokov sú takzvané marketplaces, teda online trhoviská, ktoré vytvárajú veľké e-shopy. Tie poskytujú svoju predajnú a marketingovú silu aj menším e-shopom, ktoré môžu takto predávať svoje produkty väčšiemu počtu zákazníkov. Podľa M. Vodáka slovenskí spotrebitelia ešte nie sú zvyknutí na jednom mieste nakúpiť rôzny tovar od rôznych predajcov. V tomto roku však vstúpili na slovenský trh viacerí noví hráči, ktorí by to mohli zmeniť.
„Z nášho pohľadu budú z rastúcej konkurencie, ktorá je s týmto spojená, profitovať najmä spotrebitelia. Uspieť môžu len tie e-shopy či online trhoviská, ktoré poskytnú skutočne vysokú kvalitu služieb. Slovenské e-shopy totiž aj vďaka vysokej konkurencii poskytujú špičkový servis, ktorý nie je vo svete štandardom,“ vysvetľuje M. Vodák.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?