Priemyselný park pri Senici je sídlom spoločného podniku dvoch významných nadnárodných firiem ArcelorMittal a Gonvarri. Tá ešte v roku 2004 videla v tejto lokalite priestor na budúci rast. A urobila dobre, pretože jej tunajšie podniky potvrdzujú každým rokom svoje opodstatnenie na trhu. ArcelorMittal Gonvarri je nominovaná na cenu TTREND Investor roka 2020.

Ostatné roky sa firme darilo, a to najmä vďaka rastu samotného trhu, ale i získavaním nových projektov. Určité zhoršenie ale priniesla situácii na trhu s oceľou, a to najmä v minulom roku, keď ceny ocele a produktov z nej začali pod vplyvom silnej konkurencie z ázijských krajín klesať.

Situácia na trhu s oceľou nie je v súčasnosti pozitívna
Neprehliadnite

Najťažšie obdobie majú oceliari ešte len pred sebou

Spoločnosti ArcelorMittal Gonvarri Slovakia sa ale darilo vďaka svojej stabilnej pozícii udržať dobré výsledky a napredovať. Vyťažila maximum zo svojich odberateľských vzťahov a pre potrebu inovovať a rozširovať kapacity po rokoch rastu spoločnosť v minulom roku opäť investovala. A to ako v senickom servisnom centre, tak aj v Nitre kde bol postavený nový dcérsky závod.

Fakty o investícii ArcelorMittalu Gonvarri Slovakia

Zámer 

  • výstavba nového závodu a inštalácia nových liniek

Rozsah investície

  • 15 + 27 miliónov eur

Prínosy

  • rozšírenie výrobného programu a zvýšenie kapacít pre novú klientelu

Rekordný vlaňajšok

V roku 2019 podniky dosiahol rekordnú expedíciu na úrovni 302-tisíc ton, „pričom negatívom boli práve poklesy cien ocele počas celého roka,” vysvetľuje výkonný riaditeľ  šéf a generálny manažér spoločností ArcelorMittal Gonvarri SSC Slovakia a ArcelorMittal Gonvarri Nitra Peter Mišo.

Dodáva, že celkovo si počínali dobre a vďaka dobre nastaveným procesom a zamestnancom firmy patril rok 2019 k jedným z najúspešnejších v histórii od roku 2004. Podľa neho vlaňajšok bol za posledné roky vrcholom rastu celého priemyslu. Darilo sa celému trhu v oboch sektoroch - automotive aj všeobecný priemysel.

ArcelorMittal Gonvarri SSC Slovakia, s.r.o.
Spracovanie plochej ocele pre automobilový, elektronický a všeobecný priemysel v Senici.
Zdroj: MATEJ KALINA

„Prichádzali nové modely áut, spotreba sa neznižovala, ale naopak rástla. K tomu sa nám podarilo získať nové projekty a firma napredovala. Negatívom boli zásahy politikov do podnikania bez predošlej diskusie, nedostatočná diskusia s lídrami priemyslu a podnikateľského prostredia,” myslí si.

Aj dnes v tomto smere vidí veľký priestor na zlepšenie, ktoré by bolo prospešné pre každého obyvateľa tejto krajiny. „Podnikov ako je ten náš, s počtom zamestnancov okolo 150 je na Slovensku veľmi veľa a tvoria veľkú časť HDP. Ale práve takéto podniky potrebujú čo najmenej byrokracie a zásahov zo strany štátu. Veľmi si cením spoluprácu a aktivity Združenia automobilového priemyslu, ktorý by mal byť viac počúvaný hlavne politikmi,” tvrdí.

Dva slovenské podniky

PODNIK V SENICI

  • Investícia 15 miliónov eur
  • Je servisné centrum (steel service centre) na spracovanie plochej valcovanej ocele a hliníkových zvitkov do tabúľ a tvarových nástrihov. Dodáva rôzne druhy výrobkov pre potreby výrobcov automobilov a iné priemyselné odvetvia. Trhy Česká republika, Maďarsko, Rakúsko, Slovinsko, Slovensko, ale aj Ukrajina, Rumunsko a krajiny Balkánu.
  • Zákazníci: automobilový a všeobecný priemysel (biela technika, čierna technika, priemysel a stavebníctvo)

PODNIK V NITRE

  • Investícia 27 miliónov eur
  • Je dcérskou spoločnosťou AMG Senica a je spoločným podnikom ArcelorMittalu (50 percent) a Gonvarri (50 percent).
  • Zákazníkmi Gonvauta Nitra sú dodávatelia automobilového priemyslu a automobilka Jaguar Land Rover Slovakia. - Trhy: Slovensko

Automotive dodávateľ

Skúsený manažér, ktorý pracuje v oceliarenskom biznise na rôznych pozíciách od roku 1990 a od roku 2004 je zamestnancom AMG kedysi začínal ešte v košických oceliarňach, dnes americkom podniku U.S. Steel Košice, vedie podnik aj súčasným náročným obdobím. Napriek tomu hovorí, že spoločnosti mali dostatok času na prípravu aj na horšie časy, investície im pomáhajú získavať tam, kde kvôli prepadom na trhoch strácajú.

„Naše hlavné trhy a odbytiská sú okolité krajiny, kde dodávame výrobky k všetkým významným lisiarom, ale aj priamo k niektorým OEM, pričom 70 percent výrobkov je určených pre automobilový a 30 percent pre všeobecný priemysel,” objasňuje P. Mišo konateľ závodov v Senici aj Nitre.

V Nitre sa jedna o závod ArcelorMittal Gonvarri Nitra, fungujúci aj pod názvom Gonvauto Nitra. Ide o dcérsku firmu už existujúcej firmy ArcelorMittal Gonvarri Slovakia so sídlom v Senici. Obe firmy sú join venture spoločnosti ArcelorMittal a Gonvarri, pričom podnik v Senici je už na trhu pätnásť rokov. Senická fabrika totiž tiež začala spracovávať aj hliník, čo pomohlo k rozšíreniu jej výrobkov a otvorilo nové možnosti.

Generálny riaditeľ Peter Mišo
Zdroj: MATEJ KALINA
Generálny riaditeľ Peter Mišo

“Firma rástla nielen objemom predaja, ale zvyšovala svoju konkurencieschopnosť spracovaním aj iných materiálov ako je oceľ. Investícia v Senici v roku 2012, kedy sme začali spracovávať aj hliník bola dobrým rozhodnutím,” naznačuje riaditeľ.

V tom čase totiž nebolo až také bežné, aby oceliarske servisné centrá spracovávali hliník. “Rozšírili sme naše portfólio produktov, získali nových zákazníkov a vytvorili predpoklady pre ďalší rast. Tento úspech spolu s dobrými výsledkami v bezpečnosti, kvalite a servise bol tiež tromfom, aby sme presvedčili majiteľov o schválení ďalších investícii o inštalácii novej linky v Senici.

Milióny do modernizácie

Práve vďaka dobrým výsledkom spoločnosť vlani investovala v oboch podnikoch. Investícia v Nitre dosiahla objem 27 miliónov eur do výstavby nového závodu a inštalácie novej linky, pričom nábeh výroby začal už na konci minulého roka. Tento závod spracováva momentálne  hliníkové a oceľové plechy pre potreby automobilového podniku Jaguar Land Rover v Nitre ale jej kapacity budú využívané po zabehnutí aj pre ostatných zákazníkov

Závod v Senici vlani preinvestoval 15 miliónov eur, ktoré smerovali do dostavby novej haly a najmä inštalácie novej lisovanej linky na spracovanie predovšetkým plechov, ktoré sa lisujú v ďalšom procese za tepla (Usibor).

Tieto materiály majú výborné mechanické vlastnosti po tepelnom spracovaní a pomáhajú k zníženiu hmotnosti karosérií áut. Uplatnenie majú nielen v autách so štandardnými motormi, ale, samozrejme, aj v elektromobiloch. Linka v Senici začala vyrábať v novej prevádzke v decembri minulého roka.

Produkcia ocele
Neprehliadnite

Oceliari dostali od pandémie tvrdý úder. Prognózy naznačujú ďalší pokles

“Nová lisovacia linka v Senici je prispôsobená na výrobu výliskov zo špeciálnej ocele, ktorá sa v ďalšom procese tvaruje za tepla. Druhou investíciou bola výstavba nového závodu v Nitre, ktorý bol vybudovaný aj vďaka prítomnosti ostatnej automobilky v tomto teritóriu,” opisuje šéf podniku.

Dodáva, že majitelia spoločnosti sa rozhodli použiť rovnaký model fungovania ako v Senici a preto v Nitre majú druhý join venture s polovičnými podielmi obchod skupín ArcelorMittal a Gonvarri.

ArcelorMittal Gonvarri SSC Slovakia, s.r.o.
Spracovanie plochej ocele pre automobilový, elektronický a všeobecný priemysel v Senici.
Zdroj: MATEJ KALINA

Stabilita aj vďaka Jaguaru

Situácia na trhu, ale preveruje aj tieto investície a určite nie je taká ako by si ju oceliari predstavovali. “Tak ako každá firma aj naša musí byť pripravená na podobné výkyvy.” Našťastie v Nitre je naviazaná na výrobu Jaguaru, ktorý vlani rozbehol produkciu druhého modelu Defender a potvrdzuje objednávky a avizované objemy produkcie.

V Senici sa orientujú najmä (70%) na automobilový sektor, ktorý na slovenskom trhu nateraz musel pozastaviť výrobu len v krátkom období prvej vlny pandémie.

“Vďaka vysokej produktivite, flexibilite a rôznorodosti spracovávaných materiálov sa nám ľahšie preklenuje obdobia kedy je na trhu pokles. Jedným z opatrení je, samozrejme, držať náklady na primeranej úrovni a nezvyšovať ich tam, kde nie je treba. Žiaľ ceny energii a predovšetkým cena distribúcie či necitlivé zásahy zvonku nepomáhajú žiadnej firme na Slovensku,” hodnotí stav P. Mišo.

Výroba v Nitre je nadviazaná na Jaguar, ktorý vlani rozbehol druhý modelu Defendera
Peter Mišo

Momentálne závod v Nitre vyrába na dve zmeny a chystá sa nábeh ďalšej zmeny. Zatiaľ je v tomto podniku inštalovaná jedna linka na spracovanie hliníka aj ocele, pričom raritou je plne automatický sklad na zvitky. Linka v Senici vyrába taktiež na dve zmeny a od budúceho roku sa plánuje prechod na tri zmeny.

“Čo je podstatné, výroba je zvládnutá, operátori a ostatný personál dobre zaškolený. Obe investície opäť rozšírili produktový mix, ale priniesli aj kapacity,” hodnotí riaditeľ.

Spoliehajú aj na elektromobilitu

Stabilizáciu podnikania budú oceliari potrebovať. Ich podnikanie ešte väčšmi skomplikovala koronakríza, ktorá dopadla na globálne trhy. “Vzhľadom k prebiehajúcej pandemii je ťažké niečo odhadovať. Situácia je momentálne stabilná a dopyt je stále veľký. Všetko sa však môže zmeniť zo dňa na deň,” hovorí P. Mišo. Koronakríza senickým oceliarom priniesla aj príležitosť ako sa pozrieť na náklady detailnejšie. Aj preto sú dnes pripravení zvládnuť možnú stagnáciu trhu.

ArcelorMittal Gonvarri SSC Slovakia, s.r.o.
Spracovanie plochej ocele pre automobilový, elektronický a všeobecný priemysel v Senici.
Zdroj: MATEJ KALINA

“Na takúto alternatívu musíme byť pripravení. Máme plán ako taúto situáciu preklenúť. V štvrtom kvartáli vidíme rast objednávok a musíme posilniť pracovníkov na linkách. Stratu z druhého kvartálu už nedobehneme, ale sme radi aj tejto situácii,” odhaduje šéf podniku.

Aj preto za najťažšie manažérske rozhodnutie v ostatnom období považuje prepúšťanie zamestnancov. “Nakoľko situácia v druhom kvartáli bola nejasná a pomoc od štátu nepokrývala náklady na zamestnancov, boli sme nútení prepustiť jednu zmenu, nakoľko nebolo vidieť zlepšenie situácie.”

KK14 Rottweil - Na archívnej snímke z 12. decembra 2016 logo nemeckého koncernu Thyssenkrupp v nemeckom meste Rottweil. Nemecký koncern Thyssenkrupp dokončil predaj divízie výťahov TK Elevator investičným spoločnostiam za viac než 17 miliárd eur. Konglomerát tak získal dôležitú finančnú injekciu, zároveň však prišiel o najkvalitnejšie aktívum. FOTO TASR/DPA
ARCHIV - 12.12.2016, Baden-Württemberg, Rottweil: Das Logo von Thyssenkrupp steht vor einem 246 Meter hohen Testturm für Aufzüge. (Zur dpa-B
Neprehliadnite

Nemeckí strojári sú pod tlakom. Ich najväčší koncern zráža na kolená oceľ. U nás sa im darí

Naznačuje, že aktuálne už pripravujú rozpočet na ďalší rok, čo nie ľahké. “Na druhej strane vidíme, že rastie najmä dopyt po elektromobiloch. To vytvára veľké možnosti nielen pre nás, ale aj pre ostatných výrobcov,” myslí si.

“Škoda, že na Slovensku trochu spíme a ako by sme neverili, že elektro autá, zdieľané autá tu budú či chceme, alebo nie. Mali by sme sa preto zamerať na budovanie infraštruktúry nabíjacích staníc,” navrhuje výkonný riaditeľ.

Aj preto sa chcú v Nitre a Senici pripraviť viac na budúcnosť a okrem plnenia úloh a cieľov pokračujú vo vízii zadanej v strategickom pláne, a to sústrediť sa na digitalizáciu a automatizáciu. “Samozrejme nezabúdame ani na projekty v ochrane životného prostredia o a v skvalitňovaní pracovných podmienok a motivácie pre našich zamestnancov,” uzatvára P. Mišo.

Prognózy na trhu s oceľou
Oceliari dostali od pandémie tvrdý úder. Spotreba ocele v Európskej únii medziročne poklesla v prvom štvrťroku o viac ako 12 percent, čo dočasne výrazne znížilo ceny ocele a produktov z nej. Podľa asociácie európskych oceliarov Eurofer budúce prognózy naznačujú ďalší prudký pokles tohto trhu. Spotreba ocele poklesla medziročne a dokonca už piatym štvrťrokom po sebe. Oproti štvrtému štvrťroku 2019 o 10,8 percenta. Celková spotreba predstavovala ocele v únii dosiahla v prvom štvrťroku, keď sa pandémia začala v Európe len prejavovať 37,6 milióna ton. Možno očakávať, že čísla spotreby ocele počas celého priebehu pandémie v Európe budú oveľa horšie. „Koronavírusová pandémia podlomila nohy európskeho oceliarskeho priemyslu a spôsobila vážne škody celému sektoru a jeho súvisiacim reťazcom,“ uviedol Axel Eggert, generálny riaditeľ Európskej oceliarskej asociácie (Eurofer). „Údaje, ktoré sú dnes k dispozícii, potvrdzujú, že pokles, ktorý sa začal už v roku 2019, bol znásobený krízou a zanechal sektor v stave núdze,” dodal.