Čím viac zákazníkov, tým viac tržieb a zisku? V prípade bratislavského letiska to neplatí. Aj keď sa letisku darilo dlhé roky znižovať stratu, rok 2019 bol katastrofálny a Letisko M. R. Štefánika vykázalo stratu viac ako štyri milióny eur. V tomto roku ho ochromuje koronavírus a výsledky budú poznačené vysokými nákladmi na jeho udržanie v prevádzke. Opäť sa dostáva na povrch otázka: Predať letisko alebo ho prenajať?
Košice a ich čierne čísla
Nemusíme chodiť ďaleko, aby sme videli, ako sa dá hospodáriť so ziskom. Letisko v Košiciach väčšinovo sprivatizovali ešte v roku 2006, keď jeho 66-percentný podiel prevzalo Medzinárodné letisko Viedeň, zvyšných 34 percent stále vlastní štát.
Za rok 2019 sa Košiciam podarilo hospodáriť s tržbami viac ako 12,5 milióna eur. Zisk letiska dosiahol 2,6 milióna. „Uzemnenie lietadiel typu Boeing 737 MAX malo vplyv aj na letisko Košice. Napriek všetkým negatívam sme boli schopní rásť a z hľadiska počtu vybavených cestujúcich ide o druhý najlepší rok v histórii letiska,“ povedal výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva Letiska Košice Michael Tmej. Jeho bránami prešlo v minulom roku 558 064 cestujúcich, čo predstavuje medziročný nárast o tri percentá.
Dva rozličné svety
Cez letisko v Bratislave prešlo viac ako dva milióny cestujúcich, ale jeho hospodárenie je žalostné. Jeho vedenie argumentuje najmä uzemnením Boeingov 737 MAX a zvýšenými nákladmi na zamestnancov. „Prevádzkové náklady letiskovej spoločnosti BTS vzrástli medziročne o osem percent,“ potvrdila hovorkyňa letiska Veronika Ševčíková.
Analytik z INESS Martin Vlachynský sa už v minulosti pre TREND vyjadril, že toto letisko je pekný príklad toho, že za neprivatizáciu – zastavenie predaja v roku 2006 – sa platí. Štúdie ukazujú, že letiská vlastnené súkromníkmi sú priemerne v lepšej kondícii ako tie štátne. Napríklad čisto súkromné letiská v Spojenom kráľovstve mali hospodárske výsledky o 110 percent lepšie ako tie, ktoré vlastní štát.