Naša prvá úloha je zaletieť nad základňovku, chvíľu nad ňou vydržať a potom dotykom na ikonu pristáť. V ďalšej úlohe máme vznášajúci sa dron „zasiahnuť“. Na displeji tabletu v prostredí rozšírenej reality vidíte terčík, ktorým na lietajúci stroj mierite a dotykom na ikonu po ňom akože strieľate. Celkom nám to ide.
„Zasúťažíme si?“ pýta sa Róbert. Vezme druhý dron, ktorý taktiež vyletí do výšky. Pripraviť sa, pozor, štart! Drony lietajú po office, pri prelete nad základňovkou zrýchlia (dostanú nitro). Zľahka štuchnú Róbertovho kolegu, no ten ďalej dačo ťuká do počítača. Asi je zvyknutý. Ďalšia hra – naše drony sa vznášajú proti sebe, imaginárne po sebe pálime. Je jasné, koho dron klesne prvý k zemi.
Do trhovej medzery
V priestoroch firmy Anima Technika, ktorá herný dronový projekt Drone n’ Base zastrešuje, to na prvý pohľad vyzerá ako na modelárskom krúžku. Plastové dielce, plošné spoje, skrutky, káble, hotové drony. Nie je ťažké domyslieť si, že s modelárstvom a konštruovaním lietajúcich mašín tu majú dlhoročné skúsenosti.
Nad stropom jednej z miestností visí veľké červené lietadlo. Dvadsaťdeväťročný Róbert vysvetľuje, že pochádza z čias na vysokej škole, kde študoval robotiku: „Stavali sme ho do súťaže v Austrálii. Malo autonómne lietať, preskenovať väčšie územie a v prípade, keď našlo zjavne strateného človeka, tak mu zhodiť fľašu vody.“
Nevdojak si spomenieme na vízie nie takej vzdialenej budúcnosti: drony doručujú balíky z e-shopu, hliadkujú v kopcoch nad stádami oviec alebo nosia defibrilátor, a tak zachraňujú život obetiam infarktu. Možno sa časom partia z Anima Techniky pustí aj do takéhoto projektu, ale teraz ju baví riešenie iného typu problému.
„Každý chce mať dron, ale málokto s ním hneď od začiatku vie lietať, skôr ho rozbije. Ak je vonku zlé počasie, fúka vietor a prší, nezalietate si. A vo všeobecnosti je s dronmi na zábavu len málo zábavy, väčšinou vedia len lietať,“ hovorí Róbert.
Dron lieta autonómne, je prispôsobený na použitie v interiéri a je okolo neho vytvorený celý herný systém
Výsledkom je dron, ktorý do istej miery lieta úplne autonómne, je prispôsobený na použitie v interiéri a je okolo neho vytvorený celý herný systém. „Prienik dronov, gamingu a smart aplikácie je trhová medzera. Je to priestor, ktorý ešte nikto neobsadil a pre ktorý sme náš produkt navrhovali,“ vysvetľuje Róbertov o desať rokov starší brat Filip. V Drone n’ Base je managing directorom.
Nie je to jeho prvý projekt. Jeho roky zabehnutá firma Positive vyvíja softvér pre finančných sprostredkovateľov. Zdá sa, že je to on, kto herný dron stavia na marketingové nohy. Sám vraví, že do Drone n’ Base ako spoločník prináša finančnú podporu a skúsenosti z podnikania, prízvukuje však zásadný prínos Róberta a jeho rovesníkov v biznisovom nastavení a riadení projektu. Vzápätí sa o tom aj presviedčame.
Drone n’ Base (herný dron so základňovou stanicou) Zdroj: Drone n’ Base
Čo robí barometrový senzor
Projekt herného dronu vznikol pred troma rokmi a pomerne rýchlo napredoval. Za trištvrte roka bol na svete prvý prototyp kvadrokoptéry, ktorý mladý slovenský start-up predstavil na crowdfundigovom portáli Indiegogo.
Stovka podporovateľov na jeho dokončenie vyzbierala takmer 25-tisíc dolárov (hoci očakávania boli ešte vyššie). S peniazmi prišla aj spätná väzba. „Zistili sme, čo produktu chýba. Všetky požiadavky sme štatisticky vyhodnotili a aplikovali, takže backerom sme dodali omnoho zlepšenú druhú verziu,“ hovorí Filip.
Maličký dron je tak vybavený viacerými prémiovými technológiami, známymi z produktov veľkých značiek, ako sú DJI alebo Parrot. Jeho stabilitu zabezpečujú trojosový gyroskop a trojosový akceleromer s frekvenciou štyristo meraní za sekundu.
Barometrový senzor zasa deteguje aj malé zmeny v tlaku vzduchu a dron vďaka nemu lepšie udržiava stabilitu aj nad povrchmi, ktoré neodrážajú ultrazvukový signál. Vrtule sa pri dotyku automaticky zastavia a chránia ich poloblúkové kryty, čím sa znižuje riziko ich poškodenia a tiež úrazu používateľa.
Dôraz sa zvlášť kládol na pevnosť plastového materiálu. Róbert spomína, ako najprv dva roky komponenty tlačili na 3D tlačiarni, osádzali ich na drony a lietali s nimi. Vždy sa niečo polámalo: „Robili sme počítačové simulácie a do miest, ktoré sa ukázali ako slabé, sme pridávali materiál.“
Až keď boli spokojní s 3D tlačenými prototypmi, šli do výroby: „Potom sme zistili, že reálna výroba je kvalitnejšia než 3D tlač, takže komponenty z továrne sú ešte odolnejšie.“ Žeby výzva pre fanúšikov crashtestov?
Drone n’ Base (mobilná aplikácia na báze rozšírenej reality) Zdroj: Maňo Štrauch
Štandardná otázka okolo dronov: Koľko dron vydrží lietať? Osem minút na jedno nabitie batérie. Nezdá sa to veľa. Róbert s Filipom však vysvetľujú, že v balení dostávate dve batérie – jednu vložíte do drona a druhú medzitým dobíjate v základňovke: „S tým si už viete celom pekne zalietať.“
Okrem toho, do dronu navrhli batériu v puzdre, takže sa ľahko vymieňa. Na rozdiel od bežného riešenia, keď sa batéria pripája do dronu káblikmi. Naopak, kameru by ste v tomto drone hľadali márne. Časom možno pribudne, ale opäť iba na účely hry, nie na fotenie priestoru z výšky.
Vyhrali, čo sa dalo
Nejde teda o nejaký upravený dron, ktorý bežne nájdete na Aliexpresse. Tak kvadrokoptéru, ako aj základňovku navrhol a vyvinul slovenský tím, čo sa týka elektroniky, konštrukčného riešenia i obslužného softvéru.
O facelift sa postaral dizajnér Bystrík Míček zo štúdia Werkemotion, ktorý sa podieľal na viacerých start-upových projektoch. Najnovšie aj na ergonomickej stoličke Neseda, ponúkajúcej viac polôh sedenia, za ktorou stojí Michal Truban z Websupportu.
Časť tímu Drone n’ Base (zľava): Timotej Krajči, Róbert Schochmann, Marek Gašparík, Matúš Uhrín a Filip Schochmann
Drone n’ Base je však nielen Designed in Slovakia, ale z veľkej časti aj Made in Slovakia. Plastové dielce síce vyrobili v Číne, rovnako z externých zdrojov nakúpili ďalšie súčiastky, avšak finálna montáž prebehla na Slovensku.
„Na celú prvú várku, dvetisíc kusov, sme si priamo tu zorganizovali manufaktúru,“ ukazuje Filip na komíny škatúľ, pripravených na expedíciu. „Robili sme si cenové ponuky aj na montáž v Číne, ale zistili sme, že ak si to zmontujeme sami, bude to výhodnejšie. A tiež máme pod kontrolou kvalitu.“
Na Slovensku by mohla ostať aj montáž ďalších várok. „Montujeme tu autá, vieme aj drony,“ hovorí Filip. No nejde len o dostupné výrobné kapacity a schopnosti. Dron sa skladá zo 160 súčiastok, základňovka z ďalších štyridsiatich.
„Sú však konštruované tak, aby sa dali rýchlo a ľahko zmontovať v pomerne malom počte krokov, ktoré máme procesne opísané. Takže aj ľudí vieme na montáž zaškoliť rýchlo,“ vysvetľuje starší z bratov Schochmannovcov.
V spoločnosti smart toys
Drone n’ Base je v princípe hračka, ale svojou funkcionalitou prekonáva jej tradičnú definíciu. V brandži sa pre takéto produkty zaužívali pojmy ako smart toys a connected toys (chytré, prípadne prepojené hračky).
Do tejto kategórie patrí napríklad Sphero. Má tvar gule vo veľkosti tenisovej loptičky. Vnútri má množstvo elektroniky, ktorá z neho robí miniatúrneho robota. Ovláda sa pomocou mobilnej aplikácie – nakláňaním telefónu, gestami (rozpoznávanie tvárí) či naprogramovaním.
Smart toy Sphero (robotická guľa) Zdroj: Sphero
Spraviť smart sa dajú aj inak bežné hračky. Anki Overdrive je autodráha so zabudovanými optickými senzormi, prvkami robotiky a umelej inteligencie. Autíčka na dráhe nedržia vďaka navádzacej ryhe, jazdia podľa infračervených línií pod povrchom. A ovládajú sa pomocou mobilu.
Smart toy Anki Overdrive (robotická autodráha) Zdroj: Anki
Pokiaľ ide o financovanie projektu, peniaze z kampane na Indiegogo boli len jedným z viacerých zdrojov. Hardvérový start-up totiž typicky potrebuje viac financií ako softvérový, potvrdzuje Filip. Brali preto aj externé zákazky, Anima Technika vyvinula napríklad jeden z exponátov v zážitkovom centre vedy Aurelium.
A tiež, ako položartom vraví Róbert, vyhrali toľko súťaží, koľko sa vyhrať dalo. Účasť vo finále StartupAwards.SK pred dvoma rokmi Drone n’ Base „iba“ posunula do centra pozornosti, lebo ich kategóriu vyhrala multimediálna vzdelávacia platforma LittleLane.
Avšak v súťažiach Vodafone Nápad roku a Slovak American Foundation už bodovali naplno. A víťazné granty, 300-tisíc českých korún (v prepočte takmer 12-tis. €) a 35-tisíc dolárov (30-tis. €) pomohli start-upu dokončiť vývoj, ako aj rozbehnúť marketing a distribúciu.
Marketing je šou
Pritom teraz, keď je herný dron hotový, ide prioritne práve o marketing a predaj. To, že Drone n’ Base prakticky vytvára nový trhový segment, je v tomto smere tak trocha nevýhoda. „Nefunguje naň organika Googlu. Nemôžeme sa spoľahnúť, že si nás ľudia vyhľadajú na webe,“ podotýka Róbert. Marketing je preto zložitejší.
Prvým zákazníkom i distribútorom predstavujú herný dron na výstavách a veľtrhoch. Tento rok obehli CES v Las Vegas, MWC v Barcelone i Modellbau v nemeckom Friedrichshafene. „Museli sme sa naučiť robiť šou, vymyslieť technické riešenie, ako hru s dronmi odprezentovať, a nechať návštevníkov, aby si ju vyskúšali,“ spresňuje Róbert.
Priamy kontakt so zákazníkom je pre predaj dronovej hry podstatný. „Nepatríme do hračkárstva, kde je desať iných dronov, a predavač nevie, čo Drone n’ Base je,“ hovorí CEO start-upu. Hľadajú preto najmä obchody, ako sú tie zo siete iStore, ktorá predáva produkty Applu.
Na Slovensku a v Česku je v nich už herný dron zalistovaný. Tieto predajne ponúkajú menej produktov, síce skôr s prémiovou cenou, ale zato s pridanou hodnotou (čo sedí aj na Drone n’ Base), pričom predavači vedia ich vlastnosti a funkcie zákazníkom detailne vysvetliť.
Ideálna cesta, ako predstaviť dronovú novinku cieľovke, sú youtuberi
Cestu, ako cieľovej skupine predstaviť technologickú novinku, vidia Róbert a Filip aj v spolupráci s youtubermi. Hoci také jednoduché to nie je: „Je zložité ich zaujať, nie sme Apple. Ak aj natočia video, často ani poriadne neukážu technológiu. Youtuberi, ktorí nie sú povrchní, sú zasa veľmi vyťažení a ich pozornosť stojí tisícky eur.“
Ťažká dilema, ale práve také bude musieť slovenský start-up s globálnymi ambíciami rozlúsknuť, ak chce uspieť v hre o drony.
Čo na to TREND
Plusy: Drone n’ Base je unikátny v tom, že ponúka dronovú zábavu s pridanou hodnotou. Herný systém je technicky prepracovaný, používateľsky prívetivý a nadpriemerne variabilný. Jeho autori sa pritom doň nepustili bezhlavo, ale postavili ho aj na marketingové nohy.
Mínusy: Prvých dvetisíc kusov sa ľahko vypredá. Ďalší predaj je otázkou vytrvalosti v marketingu ako aj nástupu prípadnej konkurencie. Rizikom nemusia byť len veľké značky so štedrými reklamnými zdrojmi, ale aj lacní no-name producenti z Číny.