Tohtoroční finalisti súťaže TREND Manažér roka 2023 podľa mňa opäť prinášajú prehľad inšpiratívnych prístupov k vedeniu a podnikaniu v rôznych oblastiach biznisu, či už sú to moderné, alebo bezpečnostné technológie, zdravotníctvo, potravinárstvo, či cestovný ruch.
Všetci nominovaní preukázali výnimočný cit, ako úspešne robiť biznis v náročných situáciách či krízach. Všimol som si však aj ďalší zaujímavý fenomén a tým je odovzdávanie podnikania z generácie na generáciu, keď dve finalistky ako pokračovateľky úspešne prevzali rodinný biznis.
Mnoho podnikateľov, ktorým sa v posledných tridsiatich rokoch podarilo vybudovať úspešné firmy, sa teraz dostáva do bodu, keď premýšľajú, komu svoje „dielo“ odovzdať. Ich nasledovníkov pritom čaká neľahká úloha – zaistiť efektívne udržiavanie hodnoty majetku a jeho správu tak, aby rodinné firmy ďalej prosperovali a fungovali v prospech rodiny.
Ide o kritický bod, keď sa nie vždy podarí naplniť očakávania zakladateľov a ich nasledovníkov. Úspešné odovzdanie firmy z generácie na generáciu je totiž náročný proces, ktorý si vyžaduje starostlivé plánovanie, prípravu, spoluprácu a otvorenú komunikáciu medzi všetkými zúčastnenými stranami. Keď sa toto všetko podarí skĺbiť, môže to priniesť kontinuitu, rast a dlhodobý úspech firmy.
Že to nemusí byť „mission impossible“, vieme aj vďaka príbehom našich klientov, ktorým pomáhame s odovzdaním podnikania ďalším generáciám v Česku aj na Slovensku. A dôkazom sú aj príbehy finalistiek tohto ročníka TREND Manažér roka 2023 Réky Világi, generálnej riaditeľky mliekarne Euromilk a producenta mäsa Istermeat, a Eleonóry Fedorovej, šéfky cestovnej kancelárie Satur Travel, ktoré podnikanie prevzali po otcoch a úspešne naštartovali novú etapu a rozvoj týchto slovenských firiem.
Udržanie hodnôt
Museli sa pri tom popasovať s náročnými výzvami, ktoré dnes podnikanie prináša. Teší ma, že práve tieto dve dámy potvrdzujú, že dôležitými aktérkami v tomto procese sa čoraz častejšie stávajú ženy. To, že sú čoraz úspešnejšie, dokladá napokon aj víťazstvo žien v predchádzajúcich dvoch ročníkoch súťaže TREND Manažér roka.
Trend nástupu žien do vedenia sa prejavuje aj v rodinných firmách tým, že niektoré predtým tradične „mužské“ odvetvia sa modernizujú, personálne omladzujú a postupne sa obsadzujú ďalšími členmi rodiny vrátane manželiek a dcér.
V Českej republike aj na Slovensku tak vidíme, že množstvo rodinných spoločností vybudovaných po revolúcii riadia alebo spoluriadia ženy z druhej generácie a mnoho z nich sa na prevzatie biznisu pripravuje. Podľa našej štúdie NextŽeny, zameranej na fenomén presunu majetku do rúk žien, by až 65 percent majetku aktuálnych vlastníkov najväčších rodinných firiem na Slovensku mohlo v ďalšej generácii prejsť práve do rúk žien.
Bez ohľadu na to, či novú generáciu zastupujú muži alebo ženy, pre obe skupiny určite platí, že na seba berú veľkú zodpovednosť, aby podnikanie obstálo v dnešnej dynamickej dobe. V ceste za úspechom im v tom môže pomôcť efektívna správa a strategické vedenie, ktoré sú podľa mňa kľúčovými faktormi úspechu.
Zásadným aspektom efektívnej správy a strategického vedenia firiem je pritom schopnosť rozhodovať. Každý úspešný manažér a majiteľ firmy by mal mať na pamäti, že zlé rozhodnutia sú tie, ktoré sa neurobia, ako napokon uviedla aj už tohtoročná finalistka Réka Világi. V tom s ňou na sto percent súhlasím.
Rozhodnutím k úspechu
Keď sa pozriem na viac ako dvadsaťročnú cestu našej kancelárie na špičku advokácie, neľutujem žiadne rozhodnutie či už napríklad v čase ekonomickej krízy v roku 2009, keď sme nešetrili, ale, naopak, sme odvážne investovali do ďalšieho rozvoja a rozšírenia tímu, alebo v čase pandémie covidu, keď sme sa zamerali na maximálnu efektivitu našich služieb, čo nevyhnutne viedlo k reštrukturalizácii služieb aj tímu.
Bez týchto rozhodnutí, ktoré mohol niekto pokladať za odvážne alebo dokonca hodnotiť ako nepopulárne, by sme dnes neboli tam, kde sme, teda neboli by sme najväčšou nezávislou advokátskou kanceláriou v strednej Európe s 3 500 klientmi a viac ako 350 právnikmi a daňovými poradcami. Z toho 35 právnikov pôsobí na Slovensku.
Dôležité rozhodnutia sme však nikdy nerobili neuvážene, bez rozmyslu, pod tlakom aktuálnych okolností, ale robili sme ich vždy strategicky na zá-klade dôkladnej analýzy, vyhodnotenia a predikcie dát a v súlade s našimi hodnotami.
Súčasný podnikateľský svet je plný rýchlych zmien a neistôt a vyčkávať na ideálne alebo populárne rozhodnutie môže byť luxus, ktorý si dnes firmy ani nemôžu dovoliť. Manažéri by preto mali mať odvahu vykonávať zmeny, keď je to potrebné. Teší ma, že tohtoročná pätica finalistov TREND Manažér roka im v tom môže byť skvelým príkladom a inšpiráciou.
Jaroslav Havel je zakladateľ a riadiaci partner Havel & Partners.