Každý má vo svojom okolí takých ľudí. Dážď prší akurát vtedy, keď vykročia na ulicu, dopravná zápcha sa vytvorí práve preto, aby prišli neskoro. Majú pocit, že celý svet sa spojil iba preto, aby ich život bol ťažší.

Väčšinou je to ničím nepodložený pocit, no nie vždy. Akcionári veľkých internetových firiem sa skutočne môžu cítiť práve takto. V podstate celý svet sa spojil preto, aby spoločnosti ako Google, Facebook či Apple platili vyššie dane. Pripravuje sa totiž globálna minimálna sadzba korporátnej dane, ktorá cieli v prvom rade na internetové giganty. Zďaleka to však nie je nespravodlivosť sveta, ktorá padla na tieto firmy.

Na snímke Jozef Danis, prezident Slovenskej komory daňových poradcov.
Neprehliadnite

Internetoví giganti prestanú prelievať majetok do daňových rajov

Napríklad príbeh Facebooku ukazuje, že tieto spoločnosti robia len to, čo musia, všetko ostatné je podnikateľská príležitosť. Je to šanca zarobiť ďalšie obrovské peniaze. A podľa možnosti ich nezdaniť. Sem-tam to používateľov môže stáť psychické zdravie, z času na čas tento podnikateľský model prispeje k tomu, že sa voľby skončia veľmi konkrétnym výsledkom. Aspoň to odhalila whistleblowerka Frances Haugenová aj škandál okolo spoločnosti Cambridge Analytica. Jedna z interpretácií začlenenia Facebooku pod novú značku Meta je to, že vedenie firmy sa chcelo formálne odstrihnúť od škandálov, ktoré sa so sociálnou sieťou Marka Zuckerberga spájajú. Agresívne daňové plánovanie je popri nich len maličkosť, ktorú by sme od firmy s takou poškodenou povesťou vlastne čakali. Jednotlivé krajiny skúšali udržať príjmy technologických gigantov vo vlastnej krajine, efektívne dokázalo na spoločnosť Google pritlačiť napríklad Francúzsko a dostať z nej miliardu eur. Samozrejme, problém je v tom, že to bol výsledok súdneho sporu a získanie týchto peňazí si vyžiadalo extrémne úsilie.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa