Čo vieme, že nevieme

Keď vyhľadávate lacnú letenku do Benátok a na iných stránkach zrazu nájdete reklamy lacného ubytovania blízko Námestia sv. Marka, tiež si to všimnete. Algoritmy sa stali súčasťou nášho online života, veľmi rýchlo a často nás prekvapujú tým, čo všetko o nás vedia.

A hoci ich neviditeľné vedomosti vyzerajú hrozivo, ide im v prvom rade o to, aby sme sa dostali čo najľahšie k čo najrelevantnejším informáciám. Preto nám Facebook sústavne upratuje, čo všetko od svojich priateľov vidíme, preto Google zdokonaľuje vyhľadávanie.

Čím lepšie vedia technologické firmy udržať pozornosť klienta, tým ľahšie sa im predáva cielená reklama. To, že nám pri tom mobil odporučí najľahšiu obchádzkovú trasu aktuálnej zápchy, je len vedľajší pozitívny produkt algoritmov, ktoré sa učia z množstva dát, ktorými ich cestami po internete kŕmime. Každý lajk, komentár, vyhľadávanie sa dá totiž zmeniť na finančný príjem.

Hrozbou však nie sú znalosti, ktoré sa o nás na internete povaľujú, ale spôsob, kto a ako s nimi zaobchádza. Google či Facebook sú len tí najviditeľnejší hráči, preto sa nimi zaoberajú aj politici. Lenže dnes množstvo firiem automatizuje výberové procesy uchádzačov o zamestnanie alebo programuje umelú inteligenciu na komunikáciu s klientmi. Ale tiež zneužíva precízne cielenie na nájdenie a získanie menej zdatných klientov na nevýhodné pôžičky či predražené alebo falošné produkty. Za tým všetkým stoja algoritmy.

Ich vplyv bude len narastať. Už dnes vedia samy vytvoriť správy o športových podujatiach. Rovnako vedia vytvárať aj falošné správy a videá a dostať ich k ľuďom, ktorí im uveria.

Snaha o reguláciu tu síce bude a len porastie, ale skutočným riešením je zvyšovanie funkčnej gramotnosti ľudí. V nej, bohužiaľ, Slovensko podľa medzinárodných hodnotení OECD výrazne zaostáva. Individualistický postoj „mňa by neoklamali“ v tomto prípade nefunguje. Už voľby v USA ukázali, že algoritmami presne zacielené falošné spravodajstvo dokáže ovplyvniť výsledok hlasovania. Algoritmy majú reálne schopnosť ovplyvňovať budúcnosť krajiny. Ak na ne ľudia nie sú pripravení.