Mali sme možnosť vyskúšať si nový Citroën C3 v redakčnom teste medzi prvými na Slovensku. Vozidlo do istej miery smeruje proti trendom –  zachováva si jednoduchosť a priaznivú cenu. Patrí do čoraz menšej skupiny automobilov, ktoré viete aj ako nové kúpiť za menej než 15-tisíc eur.

S vozidlom som zažil aj prvý sneh tejto sezóny a prešiel množstvo kilometrov na diaľnici aj v meste. Testoval som ho v rôznych podmienkach a na viacerých povrchoch. Aj keď motor s nájazdom 700 kilometrov bol de facto ešte „surový“, dosahoval som spotrebu medzi piatimi a siedmimi litrami na 100 kilometrov, v závislosti od štýlu jazdy. Odhadujem, že po zábehu efektivita stúpne a bude sa držať pod úrovňou šiestich litrov, najmä ak vašim denným chlebíčkom nie sú diaľnice.

Motor ladený na 74 kW (101 k) má solídny výkon, jeho dynamiku ešte podporuje dobre odstupňovaná manuálna prevodovka. Už pri prvých kilometroch som si však všimol, že agregát 1,2 PureTech má aj v tejto generácii viac vibrácií ako trojvalce v niektorých konkurenčných vozidlách, menovite napríklad 1,0 TSI koncernu Volkswagen. Toto je oblasť, kde by mohol Citroën, respektíve koncern Stellantis, ešte zapracovať. Vibrácie pri istých otáčkach pôsobia rušivo a citlivejšiemu vodičovi narúšajú komfort na palube.

Výborné svetlá

Jazdné vlastnosti C3 sú napriek jej rozmerom solídne, za čo vďačí najmä podvozku Citroën Advanced Comfort s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Tie sa starajú o to, aby tlmiče absorbovali aj tvrdé rázy lepšie ako konvenčné alternatívy. K pocitu komfortu určite prispievajú aj sedadlá, ktoré majú po novom o 15 mm hrubšiu výplň.

Aj s ohľadom na snahu o dobrý pomer ceny a výkonu ma veľmi príjemne prekvapili predné full LED svetlá, ktoré svietia naozaj dobre. Nečakajte tu supermodernú matrix-LED technológiu, ale výkon majú v stretávacom i diaľkovom režime viac než dostatočný. Aj v porovnaní s drahšími automobilmi dokážu cestu dobre osvetliť, čo je dobrá správa najmä pre vodičov, ktorí často jazdia mimo osvetlených mestských cestných komunikácií.

Netradičný displej

Interiér je príjemný a ponúka adekvátny priestor. Kufor má objem 310 litrov, nemá problém s menšou batožinou. Keď som si nastavil sedadlo vodiča podľa svojich potrieb, stále bola priestorová rezerva aj pre zadné sedadlá. Štyria dospelí sa tu odvezú dosť komfortne, ale na časté dlhé cesty sa hodí skôr väčšie auto. Deti sa však sťažovať nebudú.

Technické parametre

Motor benzínový trojvalec
Pohon predné kolesá
Max. výkon 74 kW (101 k)
Krútiaci moment 205 Nm
Prevodovka manuálna šesťstupňová
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,6 s
Max. rýchlosť 183 km/h
Batožinový priestor 310 l (210 l VDA)
Spotreba WLTP 5,6 l/100 km
Cena vozidla 17 490 eur

Volant je na môj vkus relatívne malý, avšak príjemným tvarom a hrubým vencom prispieva k dobrému pocitu z riadenia. Palubovke dominuje veľký centrálny displej, ktorý sa stará o bezdrôtové zrkadlenie telefónu cez Android Auto či Apple CarPlay aj obraz z cúvacej kamery. Zaujímavý je 3D projekčný displej pred vodičom, ktorý premieta informácie na dedikovanej ploche pod čelným sklom. Šikovné spojenie prístrojovky a head-up displeja!

Jednoducho, tlačidlom vedľa volantu možno vypnúť upozornenie na malé prekročenie rýchlosti alebo regulovať štart-stop systém. Automatická klimatizácia má tlačidlové ovládanie.

Testované vozidlo bolo vo výbave Max s benzínovým motorom, s cenou 17 490 eur. Základná cena modelu sa začína na 14 490 eur, čo z neho robí jedno z cenovo dostupnejších áut na trhu. Vozidlo s dĺžkou štyri metre sa vyrába v Trnave, čo poteší priaznivcov domácej produkcie. Jediné, čo mi v tejto výbave chýbalo, bolo vyhrievanie sedadiel, ktoré je dostupné za príplatok 800 eur.

Nový Citroën C3 ponúka dobrý pomer ceny a kvality. Ak hľadáte cenovo dostupné mestské auto s modernou výbavou na pohodlnú jazdu, stojí za zváženie. Jedinou výraznejšou slabinou sú vibrácie motora. Podvozok a jazdný komfort však tento nedostatok do značnej miery kompenzujú. 

Novinky

Vynovený Q5 Sportback
Audi vynovilo model Q5 Sportback a pozornosť upútal jeden detail – po rokoch experimentov značka zavrhla atrapy výfukových koncoviek a vracia sa k poctivým riešeniam. To zaváži najmä pri vrcholnom modeli Audi SQ5 Sportback, pod kapotou ktorého pracuje prepĺňaný trojlitrový šesťvalec. Ponuku dotvárajú dvojlitrový benzínový i naftový štvorvalec.

Problémy v Taliansku
Fiat 500e sa opäť dočasne prestane vyrábať, a to pre nízky dopyt. Pre koncern Stellantis je ešte horšie, že z rovnakého dôvodu musí prerušiť aj výrobu modelov GranTurismo a GranCabrio z dielne jeho ďalšej automobilky, Maserati.

Hra sa stala realitou
Možno vás pri pohľade na toto auto chytí nostalgia. Spoločnosť Electronic Arts v spolupráci s BMW vytvorila špeciálnu verziu BMW M3 generácie E46, ktorá sa verne drží podoby vozidla z ikonickej automobilovej hry Need For Speed: Most Wanted. A toto auto si môžete pozrieť naživo v expozícii BMW Welt v bavorskom Mníchove.