Odkedy sa v roku 2020 do čela Penty postavil Iain Child, firma sa posunula vo svojej stratégii. Ako ju upravila, do ktorých krajín ďalej expandovala, na aké oblasti sa zameriava a prečo hľadá nové strategické partnerstvá či predáva niektoré biznisy, hovorí managing partner skupiny Penta Iain Child.

Už viac ako tri roky v Pente zastávate pozíciu managing partnera. Čo sa za tento čas zmenilo?

Na túto pozíciu som nastupoval v pomerne turbulentnom období. V podobnom duchu sa niesli nasledujúce tri roky, keď Penta bola pod neustálym politickým tlakom a čelila pomerne intenzívnym útokom vtedajšej vlády. V tomto kontexte však chcem zdôrazniť, že Penta svojím portfóliom zďaleka nie je prevažne slovenská entita. Tento horizont sme už dávno prekonali. Firmy Penty pôsobiace na Slovensku vlani tvorili presne tretinu z ukazovateľa EBITDA. Inými slovami, dve tretiny nášho biznisu sú mimo Slovenska.

A čo sa týka vás osobne?

Rola managing partnera Penty má dve úrovne. Prvá je, že som administrátorom každodennej operatívy firmy, čo je tá menej zábavná úloha. Na druhej úrovni spolu s ostatnými partnermi ovplyvňujem stratégiu skupiny. V súčasnosti sme však v tomto smere výborne zladení. Ešte pred piatimi rokmi sme o stratégii veľa diskutovali. Dnes je to najmä o tom, ako ju efektívne realizovať. Do toho smeruje celá naša energia, čo sa následne prejavuje aj na našich výsledkoch.

V čom spočíva táto stratégia?

Už dávnejšie sme sa rozhodli sústrediť na tie platformy, o ktorých si myslíme, že v nich môžeme byť dobrí dlhodobí vlastníci a môžeme spoločne s manažmentom našich spoločností expandovať v danom regióne aj v Európe. Jeden z míľnikov, ktorý sme dosiahli v roku 2023, bol predaj poľského Iglotexu. To bola posledná firma, ktorá nezapadala do našej dlhodobej stratégie. Za uplynulé roky sme predali viacero takýchto biznisov.

Súvisí to nejako s prípravou na spustenie investičného fondu, o ktorom sa hovorí?

Týmto procesom sme zúžili svoje portfólio a teraz sa pripravujeme na spustenie investičného fondu. Chceme pozvať ľudí, aby participovali na podnikaní Penty. To znamená, že nejdeme vybrať kľúčové aktíva, ale pôjde o všetky aktíva firmy, ktoré budú zahrnuté vo fonde.

K fondu sa ešte dostaneme. Na Slovensku sa teda bude vaša prítomnosť zmenšovať?

Relatívne. Chceme rozvíjať aj biznis na Slovensku, ale prioritne sa budeme venovať celkovému rozvoju našich hlavných biznisov.

Ktoré to sú?

Máme lekárne Dr.Max, čo je omnichannel retail, rovnako ako stávkové kancelárie Fortuna. Do tejto skupiny patrí aj poľský retailový reťazec Empik. Okrem nich máme zdravotnícke aktíva Penta Hospitals a zdravotnú poisťovňu Dôvera. Ďalej sú tam banky, ktoré minulý rok výrazne pozitívne prispeli svojimi výsledkami. Takisto je tam divízia nehnuteľností a nechcem opomenúť ani médiá. Naša stratégia je zostať v týchto kľúčových pilieroch a v nich expandovať. Je veľmi nepravdepodobné, že by sme sa pustili do niečoho úplne nového. Expanzia pôjde cez existujúce platformy a rásť chceme na nových trhoch.

Keď sa pozrieme na krajiny, v ktorých pôsobíte, skoro v každej je Dr.Max a vo väčšine aj Fortuna. Znamená to, že hlavný segment, ktorý chcete rozvíjať, je retail?

Áno, ale sú tu aj iné segmenty. Napríklad čo sa týka zdravotníctva, pôsobíme zatiaľ len v Poľsku, Česku a na Slovensku. A tieto trhy rozvíjame. Minulý rok sme prikúpili GNS, čo je poľská sieť nemocníc, čím sme zdvojnásobili našu pozíciu v Poľsku. Napriek tomu sme tam stále relatívne malý hráč. Veľa možností vidíme aj v Česku. Za posledné roky investujeme do alzheimerových centier, kde obsluhujeme približne tritisíc lôžok, dopyt po nich je veľký a neustále rastie. Tento biznis potom môžeme potenciálne transformovať aj do iných krajín. Zároveň ideme v Česku vstúpiť do nového segmentu domácej zdravotnej starostlivosti.

Zdravotníctvo je veľmi regulovaný segment. Ako vnímate riziká regulácie?

Nášmu portfóliu dominuje regulovaný biznis – od zdravotníctva cez banky až po stávkovanie. Je správne a dôležité, že tieto odvetvia sú regulované, ale pre dlhodobé plánovanie a investovanie by mala byť regulácia štátu stabilná, predvídateľná a odborná. Tam, kde to chýba, je potom pre privátny kapitál extrémne náročné dlhodobo pôsobiť a plánovať. Často vidíme, že nedomyslená regulácia má úplne iný vplyv, ako bol pôvodný zámer. Zápasíme s tým v mnohých krajinách, situácia na Slovensku však bola v uplynulých rokoch v tomto smere extrémna. Najlepšia obrana pred rizikami regulácie je dobrá odvetvová aj geografická diverzifikácia. Aj to je dôvod, prečo je expanzia pre nás priorita. Určite to platí pre lekárne Dr.Max, sieť nemocníc Penta Hospitals, ale aj pre Fortunu.

Prečo aj pre Fortunu?

V rámci Fortuny pôsobíme v piatich krajinách a radi by sme tento počet rozšírili, aby sme ďalej diverzifikovali regulačné riziká. Byť úspešný v tomto odvetví znamená mať významné postavenie na trhu. Akvizície takto úspešne rastúcich online biznisov znamenajú investície v stovkách miliónov eur. Investovať takéto prostriedky je aj pre skupinu našej veľkosti náročné, keďže paralelne máme dobré príležitosti aj v iných platformách. To je dôvod, prečo sme sa v prípade Fortuny rozhodli, že sa ideme poobzerať po partnerstve s väčším strategickým hráčom. Tento proces sme už spustili a v roku 2025 by sme ho radi uzatvorili.

Takže nejde o to, že chcete predať Fortunu?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa