Za banskobystrickou rodinnou firmou Maslen je viac ako len jej doterajšia história, ktorú píše od roku 2003. Svoje začiatky a najmä skúsenosti datuje ešte do roku 1993, keď sa bratia Jaroslav a Pavol Maslenovci po ukončení školy zamestnali vo firme svojho otca.
Dovtedy sa s plechmi stretávali okrajovo. Jaroslav začal podnikať ešte na začiatku deväťdesiatych rokov. Najprv s kamarátom v oblasti stavebníctva realizovali jednoduché stavebné práce. Až neskôr sa pridal k otcovi, ktorý už začínal podnikať v oblasti zámočníckej výroby a vyrábal a montoval oceľové konštrukcie.
Náročné začiatky
Pre rozširovanie biznisu však potreboval výpomoc synov, a preto ich prizval do spoločnosti. Mali pomáhať najmä s nákupom materiálov, ako boli oceľové profily a plechy. „Až následne som začal s týmito materiálmi aj obchodovať a prevádzkovať obchod s hutným materiálom a železiarstvo. Vtedy som nakupoval a predával pozinkovaný plech a trapézové plechy, ktorých jediným a monopolným výrobcom boli bývalé Východoslovenské železiarne Košice,“ spomína Jaroslav Maslen, spolumajiteľ a spoluzakladateľ firmy Maslen.
Stavba je ako šachová partia. Rodinná firma z Humenného zvláda oboje
A tam niekde podľa neho vznikla myšlienka trapézové plechy aj vyrábať. Obdobie, kým sa vypracoval na skúseného podnikateľa v plechárstve, trvalo celú dekádu. S poľnohospodárskym vzdelaním sa preto musel o stavbách, oceli aj o samotnom podnikaní učiť priamo v praxi. „Bolo to ťažké obdobie, ale najlepšia škola a príprava na budovanie firmy,“ dodáva. Poľnohospodárstvu ako koníčku sa Jaroslav venuje doteraz.
Kapitál sa hľadá ťažko
Aj preto sa za oficiálny štart novej firmy považuje rok 2003, keď otec skončil s podnikaním a Jaroslav sa začal naplno venovať obchodovaniu s plechom a rozvíjaniu myšlienky výroby plechových strešných krytín. Potenciál bol obrovský, pretože ľahká strešná krytina sa dovtedy na Slovensko dovážala a pre klientov bola často cenovo nedostupná. Spolu s bratom Pavlom dokázali Maslenovci zafinancovať nové zariadenia a technológie, ktoré na produkciu potrebovali. Riskli to a dokázali s nimi uspieť.
Portfólio produktov sa pomaly rozširovalo, skúsenosti podnikateľov pribúdali, klientela bola čoraz širšia. Aj preto, že ku krytinám sa pridali iné klampiarske výrobky, ako napríklad odkvapové systémy. Hneď v prvom roku podnikania vyrobili vyše 300-tisíc štvorcových metrov krytín a tržby presiahli 50 miliónov korún.
- Príbeh Maslenu v skratke
- 2003 – spustenie výroby v Badíne pri Banskej Bystrici
- 2005 – začiatok budovania siete pobočiek, v Bratislave
- 2009 – spustenie výroby v Rumunsku
- 2012 – prienik na český trh, prvá prevádzka v Brne
- 2015 – prienik na rakúsky trh, prvá prevádzka vo Viedni
- 2020 – vstup na maďarský trh
„S odstupom času si myslím, že to bolo ideálne obdobie na rozbeh spoločnosti vyrábajúcej plechové strešné krytiny a príslušenstva k nim. Jednak sa začínal stavebný boom a na trhu bol nedostatok kvalitného stavebného materiálu a VSŽ Košice spustili novú linku na výrobu lakoplastovaných plechov, ktoré sa dovtedy na Slovensku nevyrábali,“ spomína J. Maslen.
Dodáva, že pokročil aj vývoj vo výrobe strojov a liniek na spracovanie plechu vo svete. Výrobcovia strojov, aké v Maslene potrebovali, na Slovensku neboli. A veľmi rozšírené údajne nie sú ani teraz. „Ale našli sme ich v zahraničí a mali sme aj šťastie, že sa nám podarilo nájsť výrobcu, ktorý nám dokázal vyrobiť linky podľa požiadaviek,“ naznačuje Jaroslav.
Zelená pre expanziu
Ambície bratov Maslenovcov však ťahali podnikanie čoraz ďalej. Nakoniec prišli na trh s kompletným strešným plechovým systémom, ktorý vyrábali z plechov s lakoplastovou povrchovou úpravou. O výrobky bol na trhu záujem a obslúžiť všetok dopyt bol čochvíľa problém. Kapacity bolo treba zvýšiť, keďže jedna linka nestačila. Pre rozbiehajúcu sa firmu bolo preto náročné nielen preinvestovať, ale najmä získať požadované finančné zdroje.
Napriek tomu, že si podávali kľučky v rôznych bankách, pozitívny ohlas získali až v banskobystrickej pobočke Slovenskej záručnej a rozvojovej banky. Napriek tomu to nestačilo, pretože nová technológia bola príliš drahá.
Maslenovci sa však nevzdávali a s výrobcom technológie sa dohodli, že chýbajúcu časť splatia plechmi a strešnými systémami vyrobenými na novej linke. Firma tak potvrdila svoju životaschopnosť a mohla z domovského Badína neďaleko Banskej Bystrice naplno rozvinúť krídla.
Dvaja na biznis
Zhruba po dvoch rokoch fungovania spustili pobočku v Bratislave. Išlo o prvú pobočku, ktorá mala zabezpečiť vlastný predaj výrobkov. Aj preto ju smerovali do hlavného mesta, kde predpokladali najväčšiu kúpyschopnosť aj dopyt.
„So začiatkom vytvárania našich pobočiek nastalo množstvo problémov, ktoré bolo treba riešiť. Najmä personálne zabezpečenie, kontrolu a logistiku,“ spomína Jaroslav. Banskobystričania to zvládli, hoci priznávajú, že otvoriť prvú pobočku bolo asi najťažšie.
„Myšlienka vytvárania vlastnej siete bola základom úspechu našej spoločnosti na trhu. Systém dodávky materiálu z výroby priamo k zákazníkovi garantuje najnižšiu cenu, rýchlosť dodania a zabezpečuje aj rýchlosť a najmä kontrolu finančných tokov,“ tvrdí podnikateľ a dodáva, že v tom tkvie bezpečná a stabilná pozícia firmy na trhu. Na druhej strane si to vyžaduje množstvo práce so samotným manažovaním množstva samostatných prevádzok a s viazaním časti kapitálu, priznáva.
Funguje to dobre aj preto, že Jaroslav nie je na biznis už dlho sám. S bratom sa v rodinnej firme dobre dopĺňajú a majú rovnaký prístup k podnikaniu. „Najviac nám pomohlo obdobie podnikania s naším otcom. To bolo zložité obdobie a pre nás tu platilo, ako sa hovorí, ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku,“ hovoria svorne.
Dodnes všetky skúsenosti naplno zúročili, a to aj vďaka pohodovému prístupu, na ktorý si v Maslene navykli. „Pravdupovediac veľmi nesledujeme, kedy a či vôbec sme sa dostali do čela trhu,“ konštatuje úsmevne Jaroslav.
Pobočky budú pribúdať
Skúsenosti zo slovenského trhu sa čoskoro dali dobre zúročiť aj mimo neho. Šesť rokov po založení a rozbehu firmy Maslen sa podnikatelia začali rozhliadať aj za hranicami krajiny. Napodiv im do hľadáčika padlo Rumunsko, do ktorého sa rozhodli expandovať najskôr.
„Dôvodom vstupu na rumunský trh bol predpoklad veľkého stavebného boomu, ktorý Rumunsko čakalo a ktorý už dlhodobo prebieha,“ vysvetľuje J. Maslen. Rumunskú firmu aj preto otvorili v Nadlaku, čo je slovenské mestečko. Tak sa vyhli jazykovej bariére a umožnilo im to jednoduchší vstup na veľký rumunský trh.
„Vývoj rastu výroby v našej spoločnosti v Rumunsku bol pozvoľný a až teraz sa začína viacej rozbiehať. V súčasnosti nám už priestorové možnosti na Slovensku nestačia a pripravujeme podstatnú časť výroby strešných doplnkov presťahovať do Rumunska,“ avizuje spoluzakladateľ firmy. Aj preto im prišla rumunská firma veľmi vhod a predpokladajú, že práve to im pomôže k ďalšiemu rastu banskobystrickej značky v plechárskom biznise.
Neskôr sa bratia Maslenovci vydali do Českej republiky. Dopyt sa javil silný aj na tomto trhu, ktorý sa v mnohom podobal slovenskému. To je dôvod, prečo v Česku Maslenovci s istotou nepovedali posledné slovo. „V súčasnosti sa naplno venujeme prípravám otvárania ďalších českých prevádzok s cieľom zvýšiť podiel našich výrobkov na českom trhu,“ potvrdzujú.
Z finančnej krízy sa poučili
V mnohom biznisu Maslenovcov a ich rodinnej firme pomáha výrazný dopyt. Ten naďalej plynie zo stavebného boomu na okolitých trhoch aj na Slovensku. „V súčasnosti odhadujeme medziročný rast na úrovni viac ako desať percent a jednoznačne to môžeme prisudzovať aj stavebnému boomu z posledných rokov,“ potvrdzuje Jaroslav, podľa ktorého sa aj tento biznis musí prispôsobovať požiadavkám trhu či trendom.
Napriek pandémii značka Maslen otvorila novú prevádzku a centrálny sklad v Maďarsku. „Tým by sme chceli získať väčší podiel na maďarskom trhu so strešnými krytinami. Takisto by sme potrebovali otvoriť ďalšiu prevádzku v Rakúsku. Všetky tieto naše zahraničné rozvojové aktivity však pribrzdila koronakríza, takže uvidíme, ako sa bude situácia ďalej vyvíjať.“ S krízou iného typu sa museli potrápiť krátko po svojom rozbehu v rokoch 2008 a 2009, keď finančná kríza doľahla na stavebníctvo a reality.
„Bolo to ťažké obdobie a poučili sme, že nemáme nakupovať surovinu do zásoby s predpokladom zárobku na tom, že stúpne alebo klesne jej cena. Nakupujeme len toľko, koľko aktuálne potrebujeme. Napriek tomu máme neustále v skladoch niekoľko tisíc ton plechu,“ hodnotí podnikateľ.
Dodáva, že práve v posledných krízových rokoch bol nedostatok suroviny a jej cena neustále stúpala. „My sme vtedy za prostriedky z úveru nakontraktovali veľkú zásobu a jej cena vzápätí padla o desiatky percent. Dostávali sme sa z tohto niekoľko rokov, ale podarilo sa nám to zvládnuť.“ Terajšiu krízu zatiaľ zvládajú dobre, až na pribrzdenie plánov rozvoja, ktorý sa týka hlavne zahraničných aktivít. Výroba beží naplno.
Priatelia zamestnancami
Napriek doterajším skúsenostiam J. Maslen priznáva, že táto kríza je iná, a hoci po období rastu pravidelne prichádza pokles, až kríza, jeho očakávania sú skôr pesimistické. Trh sa však stále drží, v stavebníctve neznamenal výraznejšie prepady a sila značky Maslen má už silné zázemie. V minulosti sa jej darilo presadiť nielen novými technológiami, ale aj zväčšovaním podielu na trhu.
„Vždy bolo pre nás najdôležitejšie dosiahnuť, aby sa zároveň so zvyšovaním výroby dosiahlo aj zvyšovanie kvality výrobkov. Kľúčové je mať dobrých partnerov či už na strane dodávateľov, alebo na strane odberateľov.
Veľká väčšina zamestnancov u nás po nástupe k nám zostáva a nehľadá si prácu inde,“ tvrdí J. Maslen. Keď začínali, nahovorili známych a kamarátov, o ktorých vedeli, že sú šikovní vo svojom odbore, aby to s nimi skúsili. Všetci sú doteraz u nich zamestnaní a majú už skoro rodinné vzťahy. Dnes firma zamestnáva viac ako 150 ľudí. „Bez zanietenia a snahy našich ľudí by sme veľa nedosiahli,“ uzatvára majiteľ firmy.
Láka ich automatizácia
Do budúcnosti Maslen rozmýšľa o automatizácii. „Stroje a technologické linky na spracovanie suroviny sa veľmi rýchlo vyvíjajú a smerujú k automatizácii. Snažíme sa s týmto trendom držať krok a v podstate stále inštalujeme niečo nové vo výrobe a tým rozširujeme sortiment,“ potvrdzuje majiteľ firmy. Cieľom podľa neho je, aby značka evokovala v mysliach zákazníkov kvalitný slovenský výrobok a aby firmu považovali za serióznu a spoľahlivú.
Slovenská firma pracuje na umelej inteligencii v účtovníctve
„Nakoniec, aj preto sme si trúfli dať svoje meno do názvu spoločnosti,“ tvrdí Jaroslav Maslen. A tak by to mohlo v banskobystrickej spoločnosti pokračovať v ďalších dekádach. „Chceme najmä, aby naše strechy zákazníkom vydržali čo najdlhšie a aby sme sa za značku Maslen nikdy nemuseli hanbiť. Keďže sme ešte mladí, téma nástupníctva nie je u nás zatiaľ aktuálna,“ uzatvára Jaroslav. Možno raz.
- Vyrobené na Slovensku
- Krytiny dnes Maslen vyrába na technologicky najmodernejších, automatizovaných linkách vo výrobných závodoch v Badíne a v Nadlaku v Rumunsku. „Strešné krytiny vyrábame tvarovaním za studena. Použitie plechovej strešnej krytiny je vďaka jej výhodám veľmi široké. Svojím tvarom, rozmermi, farbou a štruktúrou nadobúda charakter klasických krytín. Je preto vhodná na zakrytie novostavieb, ako aj rekonštrukcie striech všetkých typov objektov.