Zavádzanie umelej inteligencie (AI) do firemných procesov nie je jednoduché. Na všetko treba mať plán a hlavne reálne očakávania. Tie má v poslednom čase vďaka ošiaľu okolo generatívnej umelej inteligencie čoraz viac firiem. Eduard Gers zo spoločnosti Enehano v rozhovore pre TREND hovorí, či je možné umelou inteligenciou nahradiť celé firmy, čo umelá inteligencia vlastne je, ale aj to, ako by mali firmy k jej implementácii pristupovať.
Umelá inteligencia doslova pobláznila svet. Niektoré firmy si dokonca myslia, že pomocou nej môžu nahradiť všetkých zamestnancov. Stretli ste sa s niečím podobným?
Podľa mňa je to zatiaľ stále utópia. Reálne by to bolo len vtedy, ak by bol hlavný biznis firmy úzko obmedzený na činnosti, ktoré sa naozaj dajú riešiť pomocou umelej inteligencie, ako je napríklad identifikácia dokladov či triedenie e-mailov a podobne. Ale s tým som sa naozaj ešte nestretol. To však nevylučuje, že také firmy už vznikajú, možno práve s nástupom generatívnej AI. V každom prípade však platí, že na využitie umelej inteligencie musia byť k dispozícii spoľahlivé dáta a jasné pravidlá. S akými dátami pracujeme, taký výsledok máme.
Môže za takéto zmýšľanie práve boom okolo četbotov?
Boom, ktorý je okolo umelej inteligencie, prišiel s generatívnou umelou inteligenciou a nástrojmi ako ChatGPT či ďalšími, ktoré dokážu generovať text, obrázky či videá. Vďaka týmto široko dostupným nástrojom sa AI dostala do povedomia širokej verejnosti. Samotná umelá inteligencia však existuje veľmi dlho a projekty, ktoré ju využívajú, sú takisto realitou už niekoľko rokov.
Umelá inteligencia je, zjednodušene povedané, matematický model, ktorý treba naučiť, aby správne fungoval. Podobne ako sa človek musí niečo naučiť a trvá to určitý čas, umelá inteligencia musí podstúpiť podobný proces, ale za oveľa kratší čas a v ideálnom prípade z kvalitných historických dát. V každom prípade je v oboch prípadoch potrebný nejaký „školiteľ“, ktorý ukáže správny smer v prípadoch, keď je to potrebné.
Český vedec Jan Kulveit v rozhovore pre portál CzechCrunch uviedol, že si vie predstaviť riadenie korporácie umelou inteligenciou, pretože keď v nej vymeníte konkrétnych ľudí, dostanete približne rovnakú korporáciu.
Do istej miery súhlasím. Opäť však ide o naučenie sa zo strany umelej inteligencie na základe skúseností reálnych ľudí, využívajúc spoľahlivé dáta a pravidlá. Zároveň je nevyhnutné, aby bol prítomný niekto, kto povie, ako postupovať v prípade vzniku anomálie, ktorá sa vyskytne mimo naučených pravidiel. Takže pri súčasnom stave technologickej vyspelosti a v ideálnom prostredí si niečo takéto viem predstaviť aj ja.
Čím je podľa vás spôsobené to, že stále sa nájde množstvo ľudí, ktorí si neuvedomujú, ako umelá inteligencia vlastne funguje, a často majú od nej nereálne očakávania?
Je to spôsobené hlavne nadšením okolo široko dostupných možností, ktoré sme začali vnímať okolo seba. Na druhej strane považujem za veľmi dôležité, aby sme sa vo firmách už dnes reálne zaoberali možnosťami, ktoré nielen umelá inteligencia, ale inovácie vo všeobecnosti prinášajú, lebo len takýmto prístupom si firma dokáže zabezpečiť trvalú udržateľnosť a konkurenčnú výhodu.
Aké riziká môžu plynúť z nesprávnej implementácie AI do procesov firmy?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?