Ubehol takmer rok od kontrolného výjazdu premiéra Petra Pellegriniho na stavenisko diaľnice Lietavská Lúčka – Dubná Skala pri Žiline. „Pohár trpezlivosti na stavbe tunela už pretiekol,“ povedal vtedy s tým, že robotníkov na projekte je málo a tempo výstavby pomalé. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pracovali pri Žiline na prelome rokov len desiatky namiesto stoviek potrebných pracovníkov. „Firmy na Višňovom prestali robiť, lebo im neplatili,“ tvrdí štátna diaľničná akciovka. Taliansko-slovenské konzorcium firiem Salini Impregilo a Dúha, ktoré vyhralo tender na výstavbu úseku, si údajne vlani na jeseň od NDS pýtalo na dokončenie stavby 120 až 160 miliónov eur. Udalosti nabrali rýchly spád a už na jar sa NDS a konzorcium dohodli na ukončení zmluvy.

Keďže každá zo zúčastnených strán videla dôvod meškania výstavby inde, preťať spor majú nezávislí arbitri. Troch členov medzinárodnej komisie zvolili spolu. Jedného navrhla NDS, ďalšieho zhotoviteľ a na treťom sa zhodli.

Prvé rozhodnutie Komisie pre riešenie sporov padlo minulý týždeň v pondelok. Traja experti rozhodovali o prvom z desiatok nárokov. Zhotoviteľ v ňom žiadal 52,6 milióna eur. Komisia mu neprisúdila celú sumu, no nariadila, aby štát taliansko-slovenskému združeniu predbežne zaplatil 7,8 milióna eur. NDS vníma skresanie pôvodnej požiadavky zhotoviteľa z vlaňajšej jesene ako úspech.

Stavebné firmy argumentujú, že jedným zo základných

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa