Najnovšie návrhy Európskej komisie (EK), ako ochrániť klímu, sú vskutku odvážne. V rámci plánu Fit for 55, ktorý má členským štátom pomôcť znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 o 55 percent oproti roku 1990, ráta aj s úplnou zmenou automobilového a rafinérskeho priemyslu. Bez ich účasti by bol cieľ prakticky nedosiahnuteľný.

Na snímke zľava podpredseda vlády a minister financií SR Igor Matovič, premiér SR Eduard Heger a minister vnútra SR Roman Mikulec (všetci OĽaNO) počas rokovania 27. schôdze vlády SR 25. augusta 2021 v Bratislave. FOTO TASR - Martin Baumann
Neprehliadnite

Vláda má prerokovať klimatický akčný plán aj viaceré investičné pomoci

S desaťtisícmi áut so spaľovacím pohonom, ktoré aktuálne jazdia po cestách, sa však tieto plány zdajú skôr jednostranné. Preorientovať ľudí na elektromobilitu a vybudovať celú potrebnú infraštruktúru totiž nebude najlacnejšie.

Nepôjde pritom len o peniaze európskych daňových poplatníkov, vyžiada si to masívne investície aj zo strany firiem v týchto segmentoch. Na ne padne hlavné bremeno zmeny a otázka, ako si v novej ére zelenej autodopravy udržať biznis. Akýkoľvek ďalší rast firiem sa môže v tomto scenári javiť skôr ako nepriamy a nedokáže ho odhadnúť ani samotný automobilový segment.

Žiadosť politikov

Plán Fit for 55 má svoje pozitíva, hoci Európa je v ťažení za nižšie uhlíkové emisie a čistejšie životné prostredie takmer jediná v poli. Nové normy rozširuje aj na nákladnú dopravu a mení systém obchodovania s emisnými povolenkami. Všetko ostatné sa však v automobilovom svete bude točiť najmä okolo prechodu na elektromobilitu a financovania tejto zmeny.

Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa