Mesto pod Zoborom sa dostáva na výslnie. S príchodom automobilky Jaguar Land Rover objavili Nitru investori aj developeri. Vyšší záujem sa prejavuje na zamestnanosti aj na cenách nehnuteľností. V oboch prípadoch sa toto sídlo zaradilo medzi najväčších slovenských skokanov. Desiatky nových stavieb, príchod nových ľudí a nápor na nájomné bývanie a infraštruktúru – to sú nové výzvy, ktoré v posledných rokoch zažíva mesto. Súčasná koronakríza môže potrápiť aj desiatky developerov, ktorí v Nitre a jeho okolí investujú nemalé finančné prostriedky.
Nitra zdolala Mexiko
Vybudovanie automobilky prinieslo do regiónu investíciu v hodnote 1,4 miliardy eur. Okrem Slovenska malo o megainvestíciu záujem viacero krajín z celého sveta vrátane Poľska, Česka či Maďarska. Najväčším konkurentom však bolo vzdialené Mexiko, kde je lacná pracovná silá a strategická poloha pre zámorské trhy. Výber lokality a rokovania o podmienkach trvali takmer rok. Nakoniec zvíťazilo slovenské krajské mesto.
Kočner a jeho susedia. Ako Donovaly prilákali kšefty a domácu „smotánku“
Pri výbere iste zavážila existujúca infra-štruktúra, keďže krajina už mala vybudovanú sieť dodávateľských firiem nadviazaných na tri veľké automobilky. Navyše lákavá bola aj stále relatívne lacná a kvalifikovaná pracovná sila, skúsenosti s výrobou prémiových značiek a v nemalej miere aj motivujúce stimuly zo strany štátu, ktoré automobilke sľúbila vtedajšia vláda Roberta Fica.
Jaguar Land Rover získal suverénne najvyššiu podporu zo štátneho rozpočtu v histórii Slovenska. Keď sa zráta investičná dotácia, výdavky na vybudovanie infraštruktúry i ďalšie položky, vychádza to zhruba na šesťsto miliónov eur. Bolo to viac, ako štát dohromady vynaložil na podporu automobiliek Kia a PSA.
Automobilka priniesla zmenu
Evidovaná miera nezamestnanosti v Nitrianskom okrese dosahovala podľa Štatistického úradu SR v roku 2015 desať percent, vlani už bola na úrovni dvoch percent. „Úplnou samozrejmosťou nie je ani to, že sa projekt zrealizuje tak rýchlo, ako to bolo v prípade tohto závodu. Postavili ho do dvoch rokov,“ komentuje analytička Wood & Company Eva Sadovská.
Starosta Donovál: Vraj tu máme pretlak peňazí. Tie sú v Bratislave
V októbri 2018 stlačili spoločne veľké červené tlačidlo bývalý predseda vlády Peter Pellegrini a šéf britskej automobilky Nemec Ralf Speth a oficiálne odštartovali výrobu v nitrianskom automobilovom závode. Obaja v príhovoroch zdôrazňovali, čo pre Slovensko, ale aj pre Nitriansky kraj automobilka znamená. Tunajší závod Jaguar Land Rover s ročnou produkciou 150-tisíc vozidiel označuje automobilka za vlajkovú loď skupiny. Naznačuje to aj fakt, že Nitra nedávno získala výrobu nového zásadného modelu Defender.
Nitriansky producent vozidiel zamestnáva 2 800 ľudí. „Prvá vlna náboru zamestnancov na výrobné aj podporné miesta prebiehala v rokoch 2017 až 2018, keď sme dostali päťciferné číslo žiadostí uchádzačov,“ opisuje záujem vedúca oddelenia pre firemné vzťahy z Jaguara Land Rovera Slovakia Miroslava Remenárová. Do Nitry však prichádzali aj ďalšie dodávateľské firmy, ktoré prinášali nové pracovné miesta. Priemerná nominálna mesačná mzda na Slovensku dosiahla vlani 1 092 eur. Obyvatelia Nitrianskeho kraja zarábali zhruba o sedemnásť percent menej, keď ich priemerná mzda presiahla deväťsto eur. Aj pre tento faktor sa dodávateľom oplatí budovať prevádzky v okolí závodu.
"65 % o toľko vzrástli ceny nehnuteľností v Nitre od ohlásenia výstavby automobilky v roku 2015"
Významný nárast cien nehnuteľností
Príchod nového investora priniesol zmenu nielen vo vyššej životnej úrovni, ale aj v cenách nehnuteľností. Výstavbu výrobného závodu automobilky Jaguar oficiálne oznámili koncom roku 2015. Podľa údajov Národnej banky Slovenska bola priemerná cena nehnuteľností v Nitrianskom kraji vo štvrtom kvartáli roku 2015 na úrovni 533 eur za štvorcový meter. Na konci roka 2019 to bolo 881 eur za štvorcový meter, čo je nárast o 65 percent.
K zvyšovaniu cien nehnuteľností dochádzalo v posledných rokoch na celom Slovensku. „Ceny v Nitre by rástli aj bez Jaguara, no zároveň treba povedať, že príchod investície nárast cien určite zrýchlil,“ tvrdí analytik Bencont Investments Rudolf Bruchánik. Do regiónu prišlo za prácou viac ľudí, časť z nich sa rozhodla v meste a jeho okolí usadiť, čo bolo znamenie pre developerov, že sa tam oplatí investovať. Spolu so zvýšenými nárokmi na pracovnú silu prichádzali do mesta zahraniční pracovníci, predovšetkým Srbi. Krajské sídlo totiž nemalo dosť pracovnej sily.
„Bolo jasné, že Nitra takýto dopyt nedokáže pokryť, najmä ak sa do 80 kilometrov nachádzajú ďalšie dve automobilky,“ upozorňuje člen Predstavenstva PPSS Poštovej banky Vladimír Salkovič.
Nájomné bývanie
Mesto nemalo dostatočný bytový fond, a tak záujem developerov privítalo. Nitru objavili aj veľkí hráči ako J&T Real Estate, Doprastav či Proxenta, ktorí sú známi najmä investíciami v hlavnom meste. Rozbehla sa výstavba desiatok rezidenčných projektov s viac ako dvomi tisíckami bytov. Nové projekty neustále pribúdajú.
Mesto dokonca stavia vlastné nájomné bývanie. Nemá na výber – vzhľadom na enormný nárast cien nehnuteľností sa dostupné bývanie stalo vážnym problémom.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?