Autosalón konajúci sa každé dva roky priťahuje do veľkomesta stovky tisíc návštevníkov, pribúdajú aj slávnostné večerné akcie. Čo je pre fanúšikov podstatné – hoci autá už nevzbudzujú v Európe také nadšenie ako kedysi, nie je všetkému koniec. Automobilky síce predstavujú jeden hybrid za druhým, no nezabúdajú na to najpodstatnejšie – zábavné a pekné autá.

Automobilová kríza? Nič také

Renault Mégane GT Zdroj: Martin Cyprian

Na elektrinu

Pán z Mercedesu mi zápalisto hovorí o tom, ako malé MPV triedy B navrhovali od začiatku aj s využitím na čisto elektrický pohon. Auto je podľa neho schopné podobných výkonov ako tradičný agregát a navyše je elektrina schovaná pod kapotou. Batérie síce nezaberajú dodatočné miesto, ale pridajú na váhe. Dojazd niekde okolo 200 kilometrov ostáva boľavou časťou tohto auta, ako aj väčšiny elektromobilov.

Aj modely BMW ponúkajú všadeprítomné písmenko e, ku ktorým sa pridal aj nedávno faceliftovaný rad 3 a malé MPV radu 2. Ide o hybridy, podľa automobilky spĺňajú to najlepšie z oboch svetov. V praxi to však znamená čistý dojazd na úrovni niekde okolo 40 kilometrov, potom musí auto opäť na nabíjačku alebo prepnúť na klasický pohon. Hoci prvá jazda TRENDU na výlučne elektrickom mestskom modeli BMW i3 už ukázala, že aj to môže byť zábava.

Automobilová kríza? Nič také

Audi R8 Zdroj: Martin Cyprian

Veľké elektrické plány v predvečer konania prvého novinárskeho dňa odhalil aj koncern Volks wagen, podľa jeho bývalého šéfa Martina Winterkorna chce mať do piatich rokov až 20 nových elektromobilov a hybridov. Takým bude napríklad čerstvo predstavený model Tiguan, ktorý sa z malého SUV žensky ladných tvarov zmenil na ostro rezaný crossover.

Vo Frankfurte automobilka ukázala aj niekoľko ďalších verzií Golfov a mnohé iné. Ambície trocha zanikli po prevalení emisného škandálu, keď Volkswagen pri meraniach umelo oproti realite znižoval namerané emisie svojich áut predávaných na americkom trhu. Viedlo to aj k výraznému poklesu hodnoty akcií značky a rozširujúcemu sa medzinárodnému škandálu.

Variantov na elektrinu bolo mnoho aj medzi inými automobilkami, a aj keď dĺžka dojazdu nie je ideálna, zrejme to chce úplne zmeniť myslenie zákazníkov. Namiesto tankovania raz za čas autá v budúcnosti zapojíme na noc do siete, rovnako ako to dnes robíme so smartfónmi.

Automobilová kríza? Nič také

Bugatti Vision Gran Turismo Zdroj: Martin Cyprian

Boj gigantov

Ak okrem množstva elektrických modelov niečo zaujalo, boli to veľkolepé stánky nemeckých prémiových výrobcov. Pozornosť púta najmä Audi, ktorého vstup do haly je úzky a tmavý. Jedna z presklených stien ukazuje na expozíciu zvrchu, neskôr návštevníkov víta obrovská stena pokrytá skutočným ľadom prekrývajúcim písmená „Home of Quattro“, teda Domov pohonu všetkých štyroch kolies Quattro. Slogan dobre známy najmä z rakúskych lyžiarskych zjazdoviek.

Ďalej sa pridáva veľkolepo navrhnutý stánok. Na každej zo štyroch stien je obrovská obrazovka s rozmermi mnoho štvorcových metrov a na nej skutočné auto. Otáča sa a jeho kolesá sa rozbehnú, keď sa na obrazovke pod ním objaví cesta. Pôsobivé.

Automobilová kríza? Nič také

Ferrari 488 Spider Zdroj: Martin Cyprian

Ale podobne výrazné sú aj modely automobilky. Prezentuje sa tu nové športové R8 s laserovými svetlami, už nejaký ten čas predávané SUV Q7, ktoré medzigeneračne výrazne schudlo, ale aj nové Audi A4 vrátane novinky – 354-koňovej verzie S4. Najväčšou hviezdou je koncept e-tron Quattro čisto na elektrický pohon. Podľa viacerých zdrojov má byť jeho hlavným konkurentom spoza oceánu prichádzajúca Tesla Model X. Dojazd audi má dosiahnuť až 500 kilometrov.

Automobilová kríza? Nič také

Lamborghini Huracán Spider Zdroj: Martin Cyprian

Stánok BMW sa na prvý pohľad nezdá, ale malý určite nie je. Mníchovčania stavili najmä na nový rad 7, ktorý dokáže sám zaparkovať do garáže, po prvýkrát má dotykový displej s ovládaním aj pomocou gest ruky a cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii hneď niekoľko tabletov.

Koncern BMW okrem toho ukazuje nové X1, niekoľko modelov Mini vrátane šesťdverového Clubman aj najväčšiu novinku od dcérskeho Rolls Royce – kabriolet nazvaný Dawn. Pri tom všetkom sa nad hlavami na umelo vytvorenej dráhe premávajú najnovšie autá značky. To len na ilustráciu, aká je hala veľká.

Automobilová kríza? Nič také

Ford Edge Zdroj: Martin Cyprian

Mercedes sa rozhodol pre veľkoleposť. Hala má trinásť metrov na výšku, tri podlažia a na jej vybudovaní pracovalo 150 ľudí, ktorí použili 230 kilometrov káblov. Impozantné miesto, kde stuttgartská automobilka prezentuje nové C kupé, malé SUV označené GLC, šialene žlté G 500 4x42 a naozaj luxusný kabriolet triedy S.

Pridáva aj výrazný Concept IAA, ktorý pri rýchlosti nad 80 km/h zo štvordverového kupé mení siluetu na športiak vďaka predĺženiu zadnej časti i zmene tvaru krídel na prednom nárazníku a znižuje tak aerodynamický odpor.

Automobilová kríza? Nič také

Mercedes G 500 4x42 Zdroj: Martin Cyprian

Dôležité modely

Frankfurt však nie je len o veľkolepých stánkoch, moderných štúdiách a nezmyselných konceptoch. Pre mnohé automobilky je to miesto na predstavenie kľúčových modelov, od ktorých si sľubujú vyššie predajné čísla a zlepšenie imidžu.

Napríklad pre francúzsky Renault ide o dôležitý rok, veď predstavil nástupcu úspešnej Laguny pod názvom Talisman a predajne mimoriadne dôležitý hatchback Mégane. Obe novinky držia dizajnovú líniu nedávno predstaveného Espace a z väčšiny strán na ne ide chvála. Spracovanie interiéru, infotainment i pohodlie na palube sú vysoké.

Automobilová kríza? Nič také

Mercedes S Cabrio a IAA Concept Zdroj: Martin Cyprian

Kia taktiež odhaľuje niekoľko noviniek – je tu nová Sportage, čo je čiastočne vďaka zákazke ministerstva vnútra pre policajné autá najpredávanejšie SUV na Slovensku, ale aj inovovaný Cee‘d a nová Optima. Juhokórejská automobilka svoju tvorbu prispôsobuje Európe a každý rok to vidno aj na dizajne a v interiéri. Nové Sorento v testoch TRENDU taktiež veľmi dobre uspelo. Škoda ukázala nový Superb Combi, tentoraz vo verzii Sportline.

Automobilová kríza? Nič také

Porsche Mission E Zdroj: Martin Cyprian

V rámci stratégie jeden model pre celý svet priviezol Ford do Nemecka nový Edge. Ide o veľké SUV dostupné výlučne s pohonom všetkých kolies, ktoré sa oproti svojmu americkému bratovi líši v detailoch. Predstavu o veľkosti dá informácia, že je postavené na platforme nového Mondea i modelov S-Max a Galaxy. A veľmi sľubným modelom značky je aj nový Focus RS, konečne štvorkolka. Pri nemeckej cene na úrovni 39-tisíc eur a výkone 350 koní ide o jeden z horúcich tipov na kúpu pre nadšencov zábavnej jazdy.

Automobilová kríza? Nič také

Rolls Royce Dawn Zdroj: Martin Cyprian

Veľkú pozornosť pútali dve nové veľké SUV, ktoré majú potenciál zaplniť aj slovenské cesty, najmä tie bratislavské a košické. Nový Jaguar F-Pace predstavila automobilka pod indickým vedením v rámci koncernu Tata za sprievodu výraznej marketingovej kampane. F-Pace prekonal gravitáciu a prešiel zvonkovou dráhou dole hlavou. Niekto ho už môže považovať za slovenské auto, keďže automobilka nedávno ohlásila postavenie nového závodu pri Nitre. Ale zatiaľ nevedno, ktoré modely sa tu budú vyrábať.

Automobilová kríza? Nič také

Zdroj: Martin Cyprian

Druhým pre Slovensko dôležitým autom v segmente SUV je dlho očakávané Bentley Bentayga. Karoséria pre dvanásťvalcový model prekonávajúci rýchlosť 300 km/h sa bude vyrábať v bratislavskom závode Volkswagenu. Vo Frankfurte bolo okolo tejto novinky poriadne plno.  

Bláznivé koncepty

Hoci silnie debata o znižovaní emisií a zvyšuje sa tlak na prechod k alternatívnym palivám, vo Frankfurte nechýbali ani športové autá alebo aspoň ich koncepty.

Niektoré pochopili elektrický pohon ako možnosť na ďalšie zvýšenie výkonu, iné sú len kladivom s obrovskými motormi. Alebo ide o vízie, ako môže vyzerať budúcnosť športových áut, takou je napríklad Bugatti Vision Gran Turismo. Zatiaľ v štádiu prototypu je aj elektrické Porsche Mission E so štyrmi dverami, z čoho zadné sa otvárajú v protismere.

Brutálne výkony

Z radov superšportov vidno netradične modré Ferrari 488 Spider, čo je jeden z prvých modelov tejto ikonickej talianskej značky s turbom. Lamborghini ukázalo Aventador SV Roadster, k čomu pridalo aj modrý Huracán Spyder.

Najšialenejšie výtvory opäť vidno medzi úpravcami, napríklad Brabus so 600-koňovým Mercedesom C, ale aj 500-koňový Mercedes G 500 4x42 s bláznivo vysokým podvozkom. Radosť robí aj pohľad na stánok Porsche, ktoré sa blyslo novou generáciou verzií 911 s turbom a vystaveným vzácnym kusom 918 Spyder spolu s historickým odkazom v podobe starého pretekárskeho modelu.

Aj na bežné cesty

Návštevníkov s menším rozpočtom zasa potešil Peugeot, ktorý vyzdobil stánok niekoľkými kusmi nového 308 GTi, čím chce zjavne odkázať na svoju športovú minulosť a schopnosť postaviť zábavné malé autá.

Jedným z najočakávanejších modelom je nová Giulia od Alfa Romeo, ktorá s najsilnejším motorom už trhá rekordy na nemeckom okruhu Nordschleife. Prvé usadenie sa do nej sľubuje skvelé zážitky. Tieto autá spolu s množstvom emkových verzií BMW a ďalšími ukazujú, že radosť z jazdy potrvá.