Nedostatok čipov pripraví tento rok výrobcov áut o 210 miliárd dolárov tržieb. Áut sa totiž vyrobí takmer o osem miliónov menej než v predcovidovom roku. Predpovedá to poradenská firma AlixPartners.
Túto krízu pritom pocítia ako najsilnejší, tak aj najmenší dodávatelia. Pre automobilový priemysel ide o bezprecedentnú situáciu, ktorú svetové koncerny očividne na jej začiatku podcenili a nad rozbehnutým vlakom už stratili kontrolu.
O cenách batérií pochybujú už aj automobilky. Boj o nevyhnutné materiály sa začal
Napríklad automobilka Škoda Auto nedávno avizovala, že na dva týž-dne preruší výrobu vo všetkých troch továrňach v Česku. Nemá totiž dostatok potrebných dielcov. V krajine sa tak vyrobí zhruba o 150-tisíc áut menej, než sa pôvodne čakalo. Z pohľadu trvania a dosahov ide o jedinečný stav. Za necelých desať mesiacov sa stihli problémy s čipmi preniesť do každej úrovne biznisu s autami a najnovšie dopadajú už aj na ich predajcov a zákazníkov. Čo je však horšie, pocítia to národné ekonomiky, slovenskú nevynímajúc.
Väčší problém, než sa čakalo
Hoci sa osem miliónov nevyrobených kusov nemusí v globálnom meradle zdať priveľa, opak je pravda. Kvôli lepšej predstave – je to asi 70 percent počtu áut, ktoré za rok vyprodukuje Európska únia, a zhruba desatina novoprihlásených áut na svete.
Synergie a väzby trhu medzi výrobcami a dodávateľmi sa navyše ukázali také krehké, že realitou dneška nie sú prázdne sklady predajcov len v krajinách východnej Európy či niektorých oblastiach Spojených štátov, ale aj na vyspelejších trhoch. Z kúpy nového auta sa stal takmer ročný proces.
Paradoxne, naplno sa súčasná kríza v autobiznise ešte len prejaví, a to najmä v priebehu roka 2022. Koncerny a analytici očakávajú, že nedostatok polovodičov bude kulminovať až v polovici nasledujúceho roka a alternatívy na nové dodávky týchto dielcov prichádzajú len pomaly.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?