Nedostatok čipov pripraví tento rok výrobcov áut o 210 miliárd dolárov tržieb. Áut sa totiž vyrobí takmer o osem miliónov menej než v predcovidovom roku. Predpovedá to poradenská firma AlixPartners.

Túto krízu pritom pocítia ako najsilnejší, tak aj najmenší dodávatelia. Pre automobilový priemysel ide o bezprecedentnú situáciu, ktorú svetové koncerny očividne na jej začiatku podcenili a nad rozbehnutým vlakom už stratili kontrolu.

Salar de Uyuni (Salt Flats of Uyuni) in Bolivia on December 10, 2015. The Salar de Uyuni is the world's largest salt flat. It spreads over 10,582 square kilometers (4,086 sq mi) and is at an elevation of 3,656 meters (11,995 ft) above mean sea level. The Salar contains large amounts of sodium, potassium, lithium and magnesium as well as borax. (Photo by Bénédicte Desrus ) *** Please Use Credit from Credit Field ***, Image: 270465719, License: Rights-managed, Restrictions: *** World R
Neprehliadnite

O cenách batérií pochybujú už aj automobilky. Boj o nevyhnutné materiály sa začal

Napríklad automobilka Škoda Auto nedávno avizovala, že na dva týž-dne preruší výrobu vo všetkých troch továrňach v Česku. Nemá totiž dostatok potrebných dielcov. V krajine sa tak vyrobí zhruba o 150-tisíc áut menej, než sa pôvodne čakalo. Z pohľadu trvania a dosahov ide o jedinečný stav. Za necelých desať mesiacov sa stihli problémy s čipmi preniesť do každej úrovne biznisu s autami a najnovšie dopadajú už aj na ich predajcov a zákazníkov. Čo je však horšie, pocítia to národné ekonomiky, slovenskú nevynímajúc.

Väčší problém, než sa čakalo

Hoci sa osem miliónov nevyrobených kusov nemusí v globálnom meradle zdať priveľa, opak je pravda. Kvôli lepšej predstave – je to asi 70 percent počtu áut, ktoré za rok vyprodukuje Európska únia, a zhruba desatina novoprihlásených áut na svete.

Synergie a väzby trhu medzi výrobcami a dodávateľmi sa navyše ukázali také krehké, že realitou dneška nie sú prázdne sklady predajcov len v krajinách východnej Európy či niektorých oblastiach Spojených štátov, ale aj na vyspelejších trhoch. Z kúpy nového auta sa stal takmer ročný proces.

Volkswagen Slovakia
Zdroj: Volkswagen Slovakia

Paradoxne, naplno sa súčasná kríza v autobiznise ešte len prejaví, a to najmä v priebehu roka 2022. Koncerny a analytici očakávajú, že nedostatok polovodičov bude kulminovať až v polovici nasledujúceho roka a alternatívy na nové dodávky týchto dielcov prichádzajú len pomaly.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa