Todor Todorov, predseda predstavenstva a prezident Allianz – Slovenskej poisťovne

Umelá inteligencia (AI) a big data budú hrať kľúčovú úlohu v personalizácii poistných produktov a v optimalizácii procesov. Zároveň budeme čeliť výzvam spojeným s klimatickými zmenami a ich dosahom na poistné riziká. Regulácie a legislatívne zmeny, najmä v oblasti ochrany dát a kybernetickej bezpečnosti, budú ďalším významným faktorom. Digitalizácia nám umožňuje obsiahnuť širšie publikum a poskytovať rýchlejšie a pohodlnejšie služby. Čo sa týka segmentu B2B, veríme, že aj tu bude možné postupne prechádzať na online predaj, najmä vďaka pokročilým analytickým nástrojom a personalizovaným riešeniam.

AI prináša nové možnosti, ale aj nové riziká. Medzi najvýznamnejšie riziká patrí kybernetická bezpečnosť, kde AI môže byť zneužitá na sofistikovanejšie útoky. Ďalším rizikom je zodpovednosť za rozhodnutia urobené autonómnymi systémami, napríklad v autonómnych vozidlách alebo zdravotníckych zariadeniach. Je dôležité, aby poisťovne vyvinuli nové produkty a služby, ktoré budú tieto riziká pokrývať, a aby sme zároveň mali jasné regulácie a štandardy na ich manažment.

Juraj Balog, obchodný riaditeľ Colonnade Insurance

AI prináša nové výzvy v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Čím viac sa v našich procesoch spoliehame na AI, tým sú naše systémy zraniteľnejšie kyberútokmi. Zároveň vidíme nárast rizík spojených s autonómnymi technológiami, napríklad v oblasti autonómnych vozidiel či robotizovaných procesov, a to najmä v spojitosti so skupinou zodpovednostných produktov. To si vyžaduje úplne nové prístupy k poistenému riziku. Ďalším rizikom sú právne a etické otázky, ktoré môžu vzniknúť pri používaní AI, napríklad pri rozhodovacích procesoch v rámci poistenia alebo v súvislosti so zodpovednosťou za chyby spôsobené AI.

Online v súčasnosti používame najmä na podporu sprostredkovateľov poistenia, keďže vnímame, že osobné poradenstvo nezávislého finančného agenta je stále tou najpreferovanejšou cestou. Vidíme však i rastúci záujem o on­line predaj poistných produktov, a to nielen v segmente retailových zákazníkov, ale aj v menších firmách. Už teraz naša spoločnosť ponúka retailové produkty výlučne online formou, čiže bezpapierovo. V segmente B2B je to však o niečo zložitejšie.

Pavel Gašpar, generálny riaditeľ PARTNERS Poisťovne

Rok 2025 bude ovplyvnený aj novou európskou reguláciou DORA (Digital Operational Resilience Act), v rámci ktorej poisťovne a mnohé IT spoločnosti budú musieť pre­ukázať svoju digitálnu odolnosť. To si vyžiada adekvátne investície do budovania tejto spôsobilosti. Pre využitie umelej inteligencie vidíme veľký potenciál v poisťovníctve pri upisovaní poistných rizík. Treba si však uvedomiť, že poistné zmluvy životného poistenia sú uzatvárané aj na 30 rokov a dôsledok nesprávneho ocenenia spôsobeného umelou inteligenciou sa môže prejaviť až v budúcnosti. Poisťovne musia preto pri používaní AI pri upisovaní, hodnotení rizík, odhaľovaní podvodov a poskytovaní služieb zákazníkom dodržiavať prísne usmernenia.

Akýkoľvek nástroj alebo inováciu musíme v rámci poisťovníctva vždy po­užívať zodpovedne, transparentne a férovo. Preto aj k AI pristupujeme s veľkou dávkou opatrnosti, ale aj s vedomím potenciálu, ktorý prináša. Nepredávame produkty prostredníctvom online a B2B distribučných kanálov. Stále vidíme dôležitosť a veľkú pridanú hodnotu finančného poradcu.

Peter Brudňák, generálny riaditeľ NN Životnej poisťovne

Digitalizácia je dnes už samozrejmosťou. Novým trendom je využívanie nástrojov umelej inteligencie. Tá má význam aj pri zlepšovaní a zrýchľovaní klientskeho servisu. Nepredpokladám, že pri predaji životného poistenia prejdeme v blízkej budúcnosti k online uzatváraniu zmlúv. Ide o komplexný a zložitý produkt, ktorý musí byť dobre nastavený. Pri tomto druhu poistenia považujem osobný kontakt s klientom za veľmi dôležitý. Online riešenia ako platobné brány, kalkulačky, podpisy na diaľku však veľmi pomáhajú aj pri uzatváraní a servise životného poistenia.

Pri jednoduchších produktoch však bude podiel produktov uzatvorených online nepochybne rásť. Využívanie AI pomáha mnohým firmám. Sú s tým však spojené aj riziká, na ktoré musia myslieť. Jedným z najzávažnejších rizík je kybernetická bezpečnosť a ochrana súkromia a dát. AI môže mať prístup k citlivým údajom, ktoré môžu byť zneužité. AI môže byť zneužitá dokonca aj na útoky na kybernetickú bezpečnosť iných firiem. Ďalším poistným rizikom by mohla byť zodpovednosť za škody spôsobené umelou inteligenciou.