Väčšinovým vlastníkom Tubau je cez ďalšiu firmu podnikateľ Vladimír Ondriš. Financuje ju Poštová banka, ktorá nedávno prešla z rúk Istrokapitálu Maria Hoffmanna pod kontrolu J&T Finance Group. M. Hoffmann údajne ponuku na kúpu Doprastavu dostal, no nemá záujem. Realita je taká, že Doprastav aktuálne nie je v ideálnej forme na to, aby ho jeho majitelia a investori s vysokým ziskom predali. V najbližších týždňoch sa to však môže zmeniť, ak získa ešte aspoň jednu z lukratívnych zákaziek Národnej diaľničnej spoločnosti.

Doprastav oficiálne vlastní jeho dlhoročný manažér Dušan Mráz. Firma má však založené akcie aj Mrázov obchodný podiel v prospech investorov s utajenou identitou. V roku 2013 sa najviac hovorilo o Miroslavovi Výbohovi. Neskôr sa začali ukazovať aj väzby na biznis Juraja Širokého. Vzhľadom na objem zákaziek, ktoré Doprastav získal za vlády Smeru-SD, nemožno vylúčiť, že v ňom majú prsty aj politické alebo úradnícke špičky.

Rozhodujúca bude jeseň

V priebehu najbližšieho roka Doprastav dokončí tri zo štyroch svojich najväčších diaľničných zákaziek. Tie v minulom roku tvorili polovicu jeho tržieb. Pozitívne pre firmu je, že tá štvrtá diaľnica mu zabezpečí prácu až do roku 2018. Nie každá veľká firma má takúto výhodu. Doprastavu vytvára dobrý základ na ďalšie ziskové roky, ale ešte nie dosť dobrý na lukratívny predaj firmy. Z tohto pohľadu môžu pozíciu Doprastavu skomplikovať aj nadchádzajúce parlamentné voľby. Najmä ak by dovtedy nezískal žiadnu novú zákazku a zmenila by sa aj vládna garnitúra.

Pre stavebnú firmu, ktorá sa núka na predaj, sú preto kľúčové nové rozbehnuté verejné súťaže. Štyri stavebné zákazky s predpokladanou hodnotou spolu 2,1 miliardy eur sú výnimočné aj dĺžkou trvania v rozpätí troch a štyroch rokov.

Prioritou pre Doprastav musí byť účasť na budovaní bratislavského obchvatu. Stavebné práce by mali stáť podľa odhadov 1,325 miliardy eur. Je to raz toľko, ako všetky zvyšné diaľničné tendre dokopy. V súťaži o obchvat Bratislavy si ministerstvo dopravy vyberá víťaza spomedzi štyroch konzorcií. Rozhodnúť sa chce v závere tohto roka.

Doprastav nie je členom ani jedného zo súťažiacich združení, donedávna mal totiž finančné problémy. To mu však nebráni, aby sa do výstavby zapojil napríklad ako hlavný dodávateľ víťazného konzorcia. Šancu bude mať najmä v prípade, ak uspeje združenie, ktoré nemá na Slovensku rozsiahle stavebné kapacity a bude si ich musieť zabezpečiť od miestnych firiem. Takíto uchádzači sú v tendri dvaja – združenie firiem Cintra Infraestructuras International, Porr, Macquarie Capital Group a združenie Hochtief PPP Solutions, Iridium Concesiones de Infraestructuras a Dif Infra PPP 3 Luxembourg.

Ak vyhrá niektorý z ďalších dvoch uchádzačov, Doprastav to bude mať ťažšie. Sú to totiž popredné globálne skupiny so silnou lokálnou účasťou. Na Slovensku ich reprezentujú stavebné firmy Strabag a Eurovia. Lenže ani tu nie je spolupráca vylúčená. Napríklad so Strabagom je Doprastav v združeniach pri všetkých štyroch v súčasnosti budovaných diaľničných úsekoch. A Doprastav, Strabag a Eurovia sú spoločne v konzorciách na aktuálnych zákazkách na zvýšenie bezpečnosti na diaľniciach pri Trnave a v Liptove.

Zákazky sa končia

Doprastav navyše stále nedosahoval presvedčivé čísla v hospodárení. Vlaňajší zisk pred zdanením vo výške 34 miliónov eur môže na prvý pohľad pôsobiť upokojujúco, ale nepredstavuje reálny obraz jeho hospodárenia. Skresľuje ho odpis dlhov v rámci reštrukturalizácie. Neberúc túto účtovnú operáciu do úvahy, výsledkom by bola strata 51 miliónov eur. Taký je rozdiel medzi reálnymi nákladmi a výnosmi stavebnej firmy.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa