Viaceré príklady z minulosti tomu dávajú za pravdu. Nemecké Leoni však ukazuje, že aj 25 rokov po svojom príchode na Slovensko tu stále dokáže zamestnávať takmer dva a pol tisíca pracovníkov. A od jednoduchej produkcie káblov a káblových zväzkov sa postupnými krokmi posunulo k sofistikovanejšej výrobe s vyššou pridanou hodnotou, vybudovalo vlastné vývojové a kompetenčné centrum a získava stále nové investície.
Silné know-how
Investície na Slovensko prúdia vďaka silnému know-how, ktoré firma za štvrťstoročie naakumulovala. Trojica slovenských závodov Leoni v Trenčíne, Trenčianskej Teplej a v Starej Turej pritom ťaží z rozmachu elektromobility a čoraz širšieho nasadzovania samojazdiacich technológií v automobilovom priemysle. A do karát firme hrá aj rozširovanie automatizácie a masívny nárast využívania robotov v priemysle.
Leoni Slovakia Zdroj: Miroslava Spodniaková
Vlani Leoni Slovakia preinvestovalo takmer trinásť miliónov eur, ktoré smerovali na nákup nových strojov na výrobu káblov, do robotizácie, na rozšírenie vývojového centra, ako aj do výroby káblových zväzkov pre elektromobily a hybridy. A to nie je zďaleka koniec. V tomto roku by sa mali investície udržať na rovnakej úrovni a v budúcom roku by mali dokonca atakovať hranicu dvadsaťpäť miliónov eur.
Investor roka je ocenenie, ktoré týždenník TREND udeľuje v spolupráci s KPMG ako partnerom projektu. Päticu nominovaných zostavuje redakcia, o držiteľovi titulu rozhodujú hlasovaním takisto aj osobnosti hospodárskeho života z TREND Barometra a čitatelia TRENDU a TREND.sk.
Profily nominovaných uverejňujeme postupne od 31. augusta. Hlasovanie v 2. ročníku ankety bude spustené 25. októbra a skončí sa 7. novembra. Víťaza vyhlásime 14. novembra na slávnostnom večeri TREND TOP 2017.
Tri v jednom
Dôvodom vysokých investícií je aj rôznorodosť produkcie Leoni. Firma sa skladá z troch odštepných závodov, ktoré majú celkovo päť výrobných prevádzok. Najväčším a najstarším je trenčiansky, ktorý zamestnáva 1 650 pracovníkov v dvoch fabrikách v Trenčíne a Ilave. Práve ten je aktuálne najväčším motorom investícií nemeckej firmy na Slovensku.
Vlani totiž získal nového zákazníka, juhokórejskú automobilku Hyundai, pre ktorej závod v českých Nošoviciach vyrába káblové zväzky. Investícia do tohto projektu zhltla vlani takmer tri milióny eur. Pre obe strany ide o nový druh spolupráce, keďže Hyundai doteraz využíval prevažne domácich juhokórejských dodávateľov. Leoni si od spolupráce sľubuje aj získanie zákaziek pre sesterskú fabriku Kia v Žiline.
Trenčianky závod je zároveň špecialista na výrobu káblových zväzkov pre elektromobily a hybridy, čo je segment, ktorý má vzhľadom na tlak regulátorov na znižovanie emisií automobiliek, ako aj klesajúcu obľubu dieselových motorov obrovský potenciál. Všetci výrobcovia vozidiel deklarujú masívnu elektrifikáciu svojho portfólia modelov v najbližších desiatich rokov.
Návrhy káblových zostáv vyvíja Leoni pre závody na celom svete
Namiesto motorov to sú práve káblové zostavy, ktoré v elektromobiloch zohrávajú spolu s batériami kľúčovú úlohu, keďže sú zodpovedné za vedenie elektrického prúdu. S rastúcim počtom elektrických a hybridných áut Leoni očakáva, že tento segment bude mať čoraz významnejšiu pozíciu v jej výrobnom portfóliu.
Leoni Slovakia Zdroj: Miroslava Spodniaková
Už dnes slovenská fabrika dodáva tieto produkty pre automobilky Mercedes, Porsche a Volks- wagen. Slovenskí vývojári sa podieľajú aj na vývoji káblových zostáv pre novú elektrickú platformu Volkswagenu, ktorá umožní elektrifikáciu modelov nemeckého koncernu.
Vývoj pre celú skupinu
Práve vo vývoji zamestnáva Leoni Slovakia celkovo už šesťdesiat ľudí a ich počet má v budúcom roku narásť o ďalšiu polstovku. Okrem toho dáva spoločnosť prácu ďalším päťdesiatim ľuďom vo svojom kompetenčnom centre. „Sú to špecializované tímy, ktoré podporujú nové výrobné závody po celom svete. Naši ľudia cestujú do Číny, Brazílie či Paraguaja, kde učia tamojších ľudí, ako správne vyrábať,“ vysvetľuje šéf trenčianskeho závodu Miroslav Šulek.
Slovenská dcéra dnes dokáže zákazníkom dodať komplexné služby od vývoja, návrhu prototypov, ich výroby, testovania až po finálnu sériovú produkciu. Kým v minulosti to robila centrála v Nemecku a na Slovensko prišli len podklady na samotnú výrobu, situácia sa s rastúcimi skúsenosťami tunajších pracovníkov začala pred ôsmimi rokmi meniť. Intenzívne však spoločnosť Leoni Slovakia začala vývoj rozvíjať až pred dvoma rokmi, keď masívne investovala do vývojového centra vrátane nákupu potrebného soft- véru a hardvéru vrátane 3D tlačiarní na výrobu prototypov.
„Zákazník dnes príde už priamo k nám so svojím návrhom, aké auto chce vyrábať, ako bude vyzerať a čo musí spĺňať. Naši vývojoví pracovníci na základe týchto informácií navrhnú koncept káblovej zostavy, ako by mala vyzerať a aké by mala mať funkcie. Je to už kompletne v našich rukách,“ opisuje M. Šulek a dodáva, že tieto činnosti vykonávajú pre celú skupinu, keď u nich vyvinuté produkty smerujú do sériovej produkcie závodov Leoni po celom svete.
Zdroj: TREND.sk
Plasty priniesli robotizáciu
Trenčianske Leoni vlani získalo od nemeckej matky aj úplne nový segment výroby plastových komponentov. Rozbeh tejto produkcie centrála zverila práve trenčianskej fabrike, keďže už s ňou mala čiastkové skúsenosti. Ide o ďalší projekt, ktorý má firme pomôcť odpútať sa od jednoduchej manuálnej výroby a ísť smerom k sofistikovaným produktom s vyššou pridanou hodnotou. Navyše na rozdiel od výroby káblových zväzkov sa produkcia plastových komponentov dá vo veľkej miere automatizovať, čo zase pomáha tlmiť vplyv rastu mzdových nákladov.
„Dnes autá potrebujú veľa asistenčných prvkov, navigáciu, kamery a senzory, kde sa využívajú komplexné káblové zostavy a plastové komponenty. Leoni sa preto rozhodlo, že nebude jednotlivé dielce nakupovať a skladať, ale bude si ich vyrábať vo vlastnej réžii,“ hovorí M. Šulek.
Leoni Slovakia Zdroj: Miroslava Spodniaková
Leoni Slovakia preto investovalo takmer 1,4 milióna eur do robotizovaných pracovísk, vstrekovacích lisov a automatizácie montážnych liniek. Práve do tohto segmentu bude smerovať aj väčšina z tohtoročných, ako aj budúcoročných investícií v celkovom objeme 26 miliónov eur. M. Šulek očakáva, že sa vďaka tomu zmení aj štruktúra zamestnancov. „Nebudeme už potrebovať toľko výrobných pracovníkov, skôr technikov, konštruktérov, vývojárov alebo projektových manažérov,“ ozrejmuje.