Z pohľadu občana, ktorý je, dá sa povedať, akcionárom štátneho letiska, je tu však niekoľko dôvodov byť nahnevaný. Najväčšie slovenské letisko je deväť rokov po sebe v strate a má obrovský dlh, ktorý pri svojich príjmoch nie je schopné splácať.
Neschopné splácať
Ešte aj dnes, dvanásť rokov po zastavení privatizácie, je letisko extrémne zadlžené. Dôvodom je, že si dávnejšie muselo požičať veľa peňazí na rozvoj a aj neskôr potrebovalo úvery. „Letisko M. R. Štefánika čelí od roku 2012, keď bola zavŕšená druhá etapa dostavby terminálu, vysokému dlhodobému úverovému zaťaženiu. K januáru 2018 predstavovala celková výška úverov na dostavbu terminálu 54,02 milióna eur,“ uvádza hovorkyňa letiska Veronika Ševčíková.
Či má firma privysoký dlh, sa posudzuje aj podľa jej ziskovosti. Finanční manažéri spravidla berú do úvahy dve čísla – čistý dlh a zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi (EBITDA). Keď vydelia čistý dlh ziskom EBITDA, vyjde im počet rokov, počas ktorých je firma schopná splatiť svoje záväzky.
V prípade bratislavského letiska to vychádza na takmer šesť rokov, čo je extrém. Firma prestáva byť dôveryhodnou
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?