Dôležitou témou volieb bol silný štát, ktorý má pomôcť ľuďom k lepšiemu životu. Aspoň podľa sľubov. Ekonomické dáta však ponúkajú opačný odkaz. Aby štát neskončil v defaulte a dokázal dlhodobo zabezpečiť základné funkcie, ako je bezpečnosť, či nemusel pre vysoké náklady na obsluhu dlhu zásadne krátiť dôchodky, potrebuje zoslabnúť, prestať žiť na dlh a tvrdiť ľuďom, že ich peniaze rozdelí lepšie ako oni sami.

Vysoká miera prerozdelenia a početné sociálne balíčky, s ktorými medzi sebou súťažili socialistické vlády vedené Smerom a OĽaNO, nasmerovali Slovensko na grécku cestu. Obe krajiny si dnes na trhoch požičiavajú za podobné úroky. Slováci však na rozdiel od Grékov nezažili tlak medzinárodných veriteľov a neuvedomujú si, aké opatrenia budú nevyhnutné. A to už možno čoskoro. Ak sa v prístupe k verejným financiám nič nezmení, už o dekádu sa môže Slovensko podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť ocitnúť v pozícii, keď vysoké úroky zvýšia riziko bankrotu.

Končiaci kabinet Ľudovíta Ódora pripravil množstvo opatrení, z ktorých si nová vláda môže vybrať. Konsolidačné lego, ako ho oficiálne nazvali, obsahuje návrhy na zvýšenie príjmov i šetrenie verejných výdavkov. Stavebnica je trocha nepoctivá v tom, že v budúcom roku bude potrebné podľa ministerstva financií z ponuky za 3,3 miliardy vybrať opatrenia za 2,7 miliardy – a to veľký priestor na kreativitu neposkytuje. Chýbajú predovšetkým výraznejšie opatrenia na výdavkovej strane. TREND sa pozrel na možnosti, kde mali byť úradníci vo svojich návrhoch odvážnejší.

Privatizácia nie je nadávka

Nielen v medicíne platí, že dôležitejšie, ako zmierňovať príznaky, je vyliečiť príčinu. Typickým príkladom sú železnice. Úradníci v súvislosti s nimi navrhujú viacero možných opatrení. V prvom rade zrušenie bezplatného cestovania pre deti a seniorov, ďalej je to zvýšenie cien o 15 percent či napríklad komercializácia nočných vlakov do Prahy. Na stole sa objavilo aj zníženie počtu zamestnancov v oboch železničných spoločnostiach o desatinu.

Pravidelní cestujúci pociťujú výrazný investičný dlh, ktorý sa prejavuje nevyhovujúcou kvalitou vozňov, častým meškaním a samostatným príbehom sú horiace či zatekajúce vlaky. Riešenie sa javí v aktivite, ktorú vládni analytici vôbec nespomenuli, no býva liekom tam, kde štát nedokáže efektívne manažovať, a to je privatizácia. Odporcovia železničnej privatizácie budú oponovať, že jedny z najkvalitnejších železníc, švajčiarske SBB, sú štátne.

Mimoriadnu kvalitu však majú aj japonské železnice, s ktorými sa spájajú pre Slováka nepredstaviteľné situácie, keď sa napríklad ospravedlnili za 20-sekundové meškanie. Kvalita japonských železníc pritom začala stúpať práve vďaka prechodu do súkromných rúk.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa