Uvádzanie hier našich autorov v Európe síce nie je úplným sci-fi, ale je skôr výnimkou ako pravidlom. Širší prienik na zahraničné javiská totiž naráža na niekoľko problémov. Na začiatku na kvalitný preklad do cudzieho jazyka, neskôr na pretlak nemeckých, francúzskych či anglosaských divadelných hier a v neposlednom rade na lokálnosť našich tém.
Napriek tomu existujú mená, ktorým sa prienik do cudziny podaril a ich divadelné hry uviedli v lokálnom spracovaní rôzne európske divadlá. Ich záujem sa viazal najmä na témy, ktoré úzko súviseli s obdobím fašizmu (Leni, Rabínka) a komunizmu (Komunizmus, Červená princezná), pričom silné postavenie mali vo väčšine z nich reálne existujúce ženy – nacistická režisérka Leni Riefenstahlová, židovská aktivistka Gisi Fleischmannová či dcéra sovietskeho diktátora Galina Brežnevová.
Jedným z najúspešnejších textov posledných rokov je divadelná hra autorskej dvojice Valeria Schulczová a Roman Olekšák Leni, ktorú už hrali divadlá v Česku, Srbsku a Španielsku, koketovala s ňou aj Amerika, pričom momentálne o nej s agentmi rokujú divadlá v Poľsku a v Izraeli. TREND zisťoval o úspechu Leni viac.
Málo militantná fašistka
Divadelná hra o kontroverznej filmovej režisérke nacistického Nemecka Leni Riefenstahlovej, ale aj o zodpovednosti umelcov za ich dielo zaujala už v roku 2013, keď ju v premiére, v hlavnej úlohe so Zdenou Studenkovou, uviedlo Slovenské národné divadlo (SND).
Z. Studenková za rolu získala divadelnú cenu DOSKY ako najlepšia herečka sezóny. Začiatkom tohto roku navyše hra zvíťazila aj v medzinárodnej súťaži Beverly Hills Screenplay Contest v kategórii divadelná hra.
„Okrem rozporuplnosti titulnej postavy a vždy aktuálnej témy fašizmu
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?