Podujatie, o ktorom je reč, je Game Jam, ktorého druhý ročník sa konal minulý týždeň. Event je zameraný na herných nadšencov, ktorí majú len 48 hodín na to, aby priamo na mieste vytvorili počítačovú hru. A dostali sa do komunity, ktorá ešte pred pár rokmi neexistovala.
Počítačové hry stále evokujú detskú zábavu. A to napriek tomu, že sú súčasťou kultúry už viac než tri dekády. A tiež napriek tomu, že herný trh vygeneroval minulý rok globálne tržby vo výške takmer 72 miliárd dolárov. Nehovoriac o tom, že majstrovstvá v hraní počítačových hier mávajú viac divákov než futbalové zápasy klubu FC Barcelona.
Pre účastníkov Game Jamu je to však o niečom inom. Hry sú ich vášňou, zamestnaním i biznisom. Je to príležitosť, ako sa z obývačky či garáže dostať medzi komunitu rovnako zmýšľajúcich a popri tom sa naučiť pár trikov na tvorbu hier.
Prečítajte si všetky články z výročného seriálu TRENDU o mladých talentoch
Mladý pes sa hrá
Knižnica Goetheho inštitútu, kde sa Game Jam konal, na prvý pohľad navodzovala dojem intelektuálneho sústredenia. No hneď na začiatku bolo jasné, že podujatie viac pripomína LAN párty. Čiže stretnutie hráčov na určitom mieste, kam si každý prinesie svoj počítač a spolu sa hrajú rôzne hry. LAN párty vznikli v čase, keď ešte hranie online nebolo také rozšírené a dostupné. Veľmi podobne to vyzeralo na Game Jame.
Pätnásť tímov sediacich len centimetre od seba a to napriek tomu, že všetci boli súpermi. Vyslovene konkurenčnú náladu by tu však človek hľadal zbytočne. Všade len dobre naladení, hoci väčšinou introvertní dvadsiatnici. Netreba však podľahnúť zaužívanému stereotypu – na Game Jame bolo často počuť veľmi hlasný a uvoľnený smiech. Ďalšie zistenie bolo, že nosenie brady je in aj v slovenskom hernom biznise.
Dnes je oveľa jednoduchšie stať sa herným vývojárom. Ale zároveň je ťažšie sa presadiť
Do tohto profilu zapadá aj Matej Fandl z organizácie Mladý pes, ktorá hráčske podujatie organizuje. Neziskovka vznikla pred šiestimi rokmi s cieľom hľadať prieniky medzi umením, vedou a technológiami. Spolu s Ľubicou Drangovou robia rôzne inštalácie v múzeách a spolupodieľali sa aj na Bielej noci, mestskej svetelnej šou. M. Fandl je programátor so zameraním na interaktívnu 3D grafiku. Interaktívne inštalácie, ktoré tvorí, považuje tiež za istý druh hry. Len ich človek nesleduje na monitore, ale priamo v priestore.
Hra za dva dni
Keďže poslaním združenia je spájať umenie a technológie, počítačové hry sú pre nich veľmi blízke médium. Zároveň aj komerčne najúspešnejšie. V priebehu času zistili, že na Slovensku je veľa šikovných herných tvorcov, ktorí sa však medzi sebou až tak nepoznajú alebo fungujú v izolácii. Rozhodli sa to zmeniť. Vlani sa uskutočnil prvý ročník Game Jamu, na ktorý prišlo dvadsaťpäť účastníkov. Keďže sa premiéra vydarila, rozhodli sa pokračovať.
Pravidlá sú jednoduché. Každý tím má 48 hodín na vytvorenie počítačovej hry na stanovenú tému. Tento rok bola nosnou témou premena. Po dvoch dňoch brainstormingu, animovania a programovania tímy svoje dielo predstavia porote a tá rozhodne, ktoré má najlepšiu myšlienku, grafiku, hrateľnosť a zároveň sa drží témy.
Matej Fandl Zdroj: Radovan Dranga
„Podporujeme tvorcov v experimentovaní, pretože hry sú médium, ktoré sa dá využívať rôznymi spôsobmi. Prvým je, samozrejme, vytváranie tržieb. Ale hry môžu slúžiť aj na šírenie myšlienok. A autor môže hrou vytvoriť aj umelecké dielo,“ hovorí M. Fandl.
Nie všetci účastníci podujatia sú z hernej brandže alebo z herných štúdií. Zúčastniť sa môže ktokoľvek. Hneď napadne otázka, či to nie je nefér. No viac skúseností podľa organizátorov nie je zárukou úspechu na Game Jame. A hlavne – celé podujatie je o kooperácii. „Ceny pre víťazov nie sú hlavným motívom. Game Jam je skôr o získavaní kontaktov a skúseností,“ spresňuje M. Fandl.
Stať sa vývojárom
Vytvoriť fungujúcu hru nie je až také komplikované, ako by sa mohlo zdať. Samozrejme, potrebné sú isté znalosti, ale v zásade stačí mať v tíme grafika a programátora. Niekedy aj v jednej osobe. Dostupné sú totiž bezplatné a pokročilé nástroje na tvorbu hier. Niektoré ponúkajú už hotové kostry hier a potrebné je len dodať vlastnú grafiku a celé to doprogramovať.
M. Fandl dopĺňa, že okrem grafika a programátora je ešte dôležitý človek, ktorý sleduje celé smerovanie hry. „Programátor programuje, grafik kreslí. Ale hra musí mať aj myšlienku či herné mechaniky. Ideálni sú na to ľudia, ktorí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?