Fínska rodinná firma Peikko, ktorá vyvíja a vyrába oceľové komponenty pre stavebný priemysel, začala na Slovensku podnikať v roku 2006. Odvtedy sa slovenská pobočka rozrástla z unimobunky na druhú najväčšiu v rámci celej skupiny. A keďže sa Slováci osvedčili, zverili im Paananenovci aj výskum, vývoj a účtovníctvo všetkých európskych pobočiek vrátane centrály.
Začiatky neboli jednoduché. Fíni sa špecializujú na niečo, čo na Slovensku nemá najlepšiu povesť a históriu. Vyvíjajú a vyrábajú sofistikované riešenia pre prefabrikovanú výstavbu, po našom pre panelákovú výstavbu.
„Spomínam si, ako ma dvaja majitelia projekčných firiem pri nástupe do firmy v roku 2007 presviedčali, že Peikko na Slovensku nemá perspektívu,“ hovorí Ján Bujňák, ktorý sa medzičasom vypracoval do pozície viceprezidenta skupiny pre výskum a vývoj.
„Jeden z nich sa dodnes nikam neposunul, druhý už aj skrachoval,“ dodáva s tým, že prefabrikácia v stavebníctve sa vo svete posunula míľovými krokmi, zatiaľ čo na Slovensku preferujeme monolitickú výstavbu náročnú na pracovnú silu a čas.
Vlajkovou loďou spoločnosti je systém DELTABEAM, ktorý umožňuje vytvárať nosné konštrukcie budov z oceľových stĺpov a nosníkov, ktoré sa až po zmontovaní skrutkovými spojmi na stavbe vyplnia betónom a vytvoria oceľovo-betónový skelet.
J. Bujňák tento spôsob výstavby skúmal ako technologickú novinku už počas doktorandského štúdia v Paríži, preto ho prekvapilo, keď po návrate na Slovensko našiel inzerát, v ktorom zahraničná firma hľadala projektanta spriahnutých oceľovo-betónových nosníkov.
„Kariéru som odštartoval tak, že som sa zriekol miesta vo Francúzsku a presťahoval sa do unimobunky v poli pri Kráľovej nad Váhom. Nikdy som toto rozhodnutie neoľutoval.“
Na ťažké začiatky spomína aj Martin Fenčák, ktorý bol súčasťou príbehu Peikko na Slovensku od prvých dní. Dnes je výkonným riaditeľom slovenskej pobočky: „Pri pendlovaní medzi starou prevádzkou a novou halou vo výstavbe som za deň dvakrát pichol gumu na aute. Cesta viedla popred prevádzku, kde vyrábali palety,“ hovorí s úsmevom. Dnes je najviac zo všetkého hrdý na kolegov: „Je obdivuhodné, ako sa nám počas 15-tich rokov darí udržiavať drive a navzájom si dodávame motiváciu posúvať sa ďalej.“
Slováci sú schopní a zodpovední
„Hlavný dôvod, prečo sme prišli na Slovensko, bola blízkosť nemeckého trhu. Jedna z prvých veľkých dodávok odtiaľto smerovala napríklad do najväčšej kancelárskej budovy Európy vo Frankfurte. Teraz sú hlavným dôvodom kvalitní, talentovaní a vzdelaní ľudia,“ hovorí Topi Paananen, CEO skupiny Peikko a syn jej zakladateľa.
Vďaka nalodeniu J. Bujňáka našli Fíni na Slovensku priaznivé podmienky aj pre založenie centra vývoja a výskumu, ktoré v spolupráci so Žilinskou univerzitou funguje dodnes.
Dobré skúsenosti so Slovákmi boli kľúčové aj pri rozhodovaní o umiestnení centra, ktoré zabezpečuje finančné služby pre európske pobočky: „Vybrali sme si Trnavu, pretože sú tu schopní ľudia. Slovenský tím tvoria skúsení profesionáli, z ktorých mnohí sa presadili aj za hranicami.
V Číne, Austrálii, na Blízkom Východe či korporátnych riadiacich funkciách.“ Topi Paananen ako veľký problém ale vníma to, že na Stavebnej fakulte Žilinskej univerzity sa počet študentov za posledných desať rokov znížil o polovicu: „Každý chce byť foodblogger a zarábať cestovaním, nikto nechce projektovať mosty a budovy.“
No na Slovensku takých ľudí zatiaľ máme. Práve tím technickej podpory je ďalšou výkladnou skriňou spoločnosti. Konštruktéri a statici zabezpečujú z Kráľovej nad Váhom podporu pre projekty v Európe i na Blízkom východe, v Ázii a Amerike.
„Na konkrétne miesto v konštrukcii budovy v 3D prostredí vymodelujeme napríklad nosník či spôsob jeho napojenia. Na základe dokumentácie sa potom na mieru vyrábajú jednotlivé produkty,“ približuje prácu kancelárie jej manažér Pavel Nádaský a dodáva: „Sme hrdí na to, že sme dôležitou súčasťou zaujímavej a inšpiratívnej celosvetovej spolupráce.“
Majú čo ponúknuť aj doma
Hrdosť na vlastné schopnosti a zdravé sebavedomie cítiť z každého, s kým sme vo firme hovorili. To dáva základ pre vyhliadky do budúcnosti. „Máme tu ľudí s 15-ročnými skúsenosťami, ktorí sa vypracovali na špičkových odborníkov.
Sú schopní riadiť a dotiahnuť do konca komplexné rozvojové projekty na najnáročnejších trhoch po celom svete,“ hovorí J. Bujňák a dodáva: „Spolu s výrobnou kapacitou má Peikko obrovský potenciál prispieť k zvýšeniu produktivity stavebníctva aj na Slovensku, čo sa nám môže hodiť i pri efektívnom využití plánu obnovy EÚ.“
Aj výkonný riaditeľ Peikko Slovakia Martin Fenčák tvrdí, že slovenský stavebný priemysel musí prejsť zmenou smerom k vyššej miere prefabrikácie: „Dôvodom je rastúca cena práce a nedostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily.“
Je presvedčený o tom, že inovatívne riešenia Peikko, ktoré si za 30 rokov našli stabilné miesto v stavebníctve, môžu byť prospešné pre všetkých: „Jedinečné know-how môžeme využiť na postavenie nemocníc, škôl, domovov sociálnych služieb či nájomného bývania rýchlo, bezpečne a efektívne.“
- Míľniky spoločnosti Peikko
- 2006 - Rozbehla sa výroba v areáli bývalého Hydrostavu pri vodnom diele Kráľová.
- 2007 - Začala sa výstavba novej výrobnej haly na zelenej lúke pri Kráľovej nad Váhom.
- 2009 - Z nových priestorov smeruje prvá dodávka DELTABEAM® pre projekt Squaire – najväčšej kancelárskej budovy v Európe. Slováci pre ňu vyrobili 11 kilometrov nosníkov.
- 2009 - Terminál letiska M.R. Štefánika, Bratislava. Dodávka obsahovala stĺpové pätky, kotevné skrutky, závitové spojky MODIX®, šmykovú výstuž proti pretlačeniu PSB® a nosníky DELTABEAM®. Klasické vystuženie stĺpov betonárskou oceľou nebolo pri danom statickom zaťažení možné. Konštruktéri Peikko preto navrhli riešenie – špeciálnu oceľovú výstuhu do 13 metrov dlhých železo-betónových stĺpov. Oceľové výstuhy v tvare uzavretých boxov, vyrobené v Kráľovej nad Váhom, splnili všetky požiadavky.
- 2011 - Ročný obrat po prvýkrát prekročil 20 miliónov eur.
- 2015 - Dodávka pre projekt Amager Bakke. O jedinečnom projekte spaľovne odpadu v Kodani ste už určite počuli. Celý svet zaujalo hlavne lyžiarske stredisko na streche budovy, no pozoruhodná je aj z iných dôvodov: spája inovatívne technológie a kreatívnu architektúru tak, aby obyvateľom dánskej metropoly neprekážala. Návrh vyžadoval veľké otvorené priestory v interiéri, pričom celkové statické zaťaženie zvyšovala váha snehu na zjazdovke. Optimálnym riešením boli nosníky DELTABEAM®, ktorých sa na Slovensku pre projekt vyrobilo 240 kusov. Peikko sem však dodávalo aj rôzne kotevné a spájacie prvky.
- 2016 - Otvorenie Centra zdieľaných finančných služieb v Trnave.
- 2019 - Dodávka pre prvú pasívnu nemocničnú budovu v Olomouci. Pavilon s podlahovou plochou viac ako 8-tisíc m2 je prvou pasívnou nemocničnou budovou v Česku. Vďaka použitiu nosníkov DELTABEAM® vyrobených na Slovensku je celková výška budovy nižšia o 2,5 metra, čo znižuje jej objem a prináša úsporu pri vykurovaní a chladení.
- 2019 - Dodávka pre stavbu nad stanicou metra Bond Street v Londýne. Nosná konštrukcia budovy najskôr slúžila ako krycia hala pre 20 tonový žeriav pri výstavbe stanice metra. Po dokončení sa zmenila na šesťpodlažný rezidenčný a komerčný development. Použité boli nosníky DELTABEAM® zo slovenského závodu Peikko.
- 2020 - Technická podpora a výroba pre projekt Puskás Aréna. Legendárny Népstadion v Budapešti pre problémy so statikou v roku 2014 zbúrali. Výstavba nového štadióna bola inžinierov výzvou kvôli neobvyklým technickým riešeniam a návrhu spojovacích bodov medzi prefabrikovanou a oceľovou konštrukciou. Práve tu uplatnili riešenia Peikko, ktoré navrhovalo oddelenie Technickej podpory v Kráľovej nad Váhom.
- 2021 - Masívne investície do výroby a strojov, vybudované veľkokapacitné parkovisko pre osobnú a kamiónovú dopravu.
- 2022 - Viac ako 430 zamestnancov spracuje na ploche 8-tisíc m2 za rok 20-tisíc ton ocele, obrat bude atakovať 45 miliónov eur.
Tento článok označený We know how vznikol v spolupráci s komerčným partnerom. Redakcia nie je jeho autorom, ale obsah článku považuje za prínosný pre čitateľa.