Niežeby si neuvedomovali, že monitor je kľúčovou súčasťou každého pécečka. Že slúži ako pracovná a/alebo herná plocha, okno do sveta internetu, komunikačný most. Dôvod opomínania tejto periférie je inde: v pocite, že zásadné inovácie sa jej vyhýbajú.
Fakt je, že ostatnou výraznou viditeľnou zmenou bol príchod tenkých LCD displejov, ktoré vytlačili tradičné škatuľové monitory (CRT). Nová technológia umožnila, okrem iného, zväčšovanie obrazovky pri znížení pôvodnej hmotnosti (21-palcový CRT vážil aj 25 kilogramov). Neskôr sa zlepšilo tiež rozlíšenie obrazu, štandardom sa stalo full HD (1 920 x 1 080 bodov). Tak či onak, dobrý monitor z roku 2010 je stále dobrý monitor a v princípe mu nič nechýba. No posledné mesiace aj do tejto oblasti priviali trocha čerstvého vánku.
Samsung SE790C: Zahnutý a ultraširokouhlý
ČORAZ VIAC PIXLOV
Stáva sa pravidlom, že nové počítačové monitory majú uhlopriečku displeja aspoň 24 palcov. To znamená, že používateľ má oproti minulosti čoraz viac priestoru pre svoje ikony a okná. A to aj na bežné kancelárske účely. Uhlopriečka, pochopiteľne, nerastie pri notebookoch – lebo v ich prípade určuje celkové rozmery zariadenia. A tie si používatelia želajú nechať na kompaktných úrovniach.
Čo sa mení aj pri laptopoch, je rozlíšenie. Posúva sa od full HD až k 3K, ako sa neoficiálne označuje mriežka 3 200 x 1 800 bodov (fakticky sa blíži k Ultra HD alebo tiež 4K). Takýto jemný displej má napríklad Lenovo Yoga 3 alebo Hewlett-Packard XPS13. Koncom vlaňajška sa na trh dostali už aj 4K notebooky, zatiaľ vo veľkosti 15 palcov: Toshiba Satellite P50t a Lenovo Y50.
Najnovšie sa výrobcovia snažia preniesť na pracovné stoly parametre z obývačkových televízorov. Už rok-dva sa na pultoch obchodov objavujú počítačové monitory s Ultra HD rozlíšením. Prvenstvo patrí taiwanskej firme Asus, ktorá toto extra vysoké rozlíšenie predstavila v modeli PQ321 pred rokom a pol. Išlo však o novinku za prémiovú cenu (približne 3 000 eur). Odvtedy sa, samozrejme, ponuka rozšírila. A predovšetkým zlacnela. Na výber sú monitory Samsungu, Dellu či Aceru s uhlopriečkou od 24 do 32 palcov a cenami od štyroch stoviek eur po profesionálne kúsky od Eiza za päťnásobok.
NEC MultiSync EA244UHD: Mieri na vizuálnych profesionálov
Tak ako pri televízoroch, ani pri monitoroch nestavajú výrobcovia len na 4K. Ďalším lákadlom je zakrivený displej. Prvé takéto obrazovky majú Samsung a LG. Zakrivenie dáva pri počítačových monitoroch o niečo väčší zmysel než pri televízoroch. Predsa len, používateľ sa na ne pozerá priamo spredu a z menšej vzdialenosti. Zakrivené monitory dodávajú kórejské značky vo full HD verzii aj vo variante 3 440 x 1 440 bodov a s ultraširokouhlým pomerom strán 21 : 9.
JABLKU NESTAČÍ 4K
Trend vo zvyšovaní jemnosti obrazu je viditeľný aj pri produktoch Applu. S výnimkou iPhonov, ktoré v tomto smere za konkurentmi zaostávali. Hranice posunul najnovší iMac, ktorý firma predstavila pred pár mesiacmi. Stolový počítač vo forme 27-palcového monitora má 5K rozlíšenie. Konkrétne 5 120 x 2 880 bodov. Apple má tak počítač s momentálne najvyšším dostupným rozlíšením. Ani v laptopoch netrochárči: ešte pred troma rokmi uviedol 15-palcový MacBook Pro s Retina displejom a rozlíšením 2 880 x 1 800 pix- lov.
Pri kúpe nového počítačového monitora alebo hoci aj pri výbere laptopu treba pamätať na niekoľko základných parametrov. Nejde len o povrch (matný alebo lesklý) alebo preklápanie obrazovky do zvislej polohy (pivot). Po prvé, typ zobrazovacieho panelu. Štandardom je TN. Vykresľovanie obrazu je rýchle, takže takýto monitor je vhodný aj na hranie hier, no podanie farieb a pozorovacie uhly nie sú najideálnejšie. Najmä pri notebookoch je pritom zachovanie farieb pri naklopení displeja dôležité. Farebne presnejšie, no aj drahšie sú panely typu IPS či PVA/MVA.
Ďalší parameter je kontrast. Na štítkoch sa možno stretnúť s údajmi typu „niekoľko miliónov k jednej“, čo je však najmä marketingový trik – a označuje takzvaný dynamický kontrast. Typický kontrast v hodnotách nad 1 000 : 1 je pre bežného používateľa dostačujúci.
Apple iMac 2014: Stolný počítač s 5K rozlíšením
Produktové popisky budú lákať aj na odozvu (alebo tiež latenciu). Laikovi stačí vedieť, že tento parameter majú takmer všetky monitory dostatočné na prácu aj na účely digitálnej zábavy. Najnáročnejší hráči, ktorí dokážu spozorovať aj najmenšie zdvojovanie objektov pri rýchlom pohybe, hľadajú latenciu pod päť milisekúnd. Zavážiť môže aj farebný gamut, ktorí si zasa všímajú najmä grafici či fotografi.
Z čisto praktického hľadiska je vhodné mať dostatok rôznych konektorov. Okrem bežného DVI sa treba pozerať po HDMI či Display Porte. Tieto typy konektorov (HDMI od verzie 2.0) dokážu prenášať obraz aj v 4K rozlíšení vo frekvencii 60 Hz.
Nvidia pre hráčov
Pre grafikov a fotografov je pri monitore prvé a posledné zachovať čo najvernejšie podanie farieb. Hráči zasa uprednostňujú čo najplynulejší pohyb, pretože hlavne v akčných hrách môžu o prehre a víťazstve rozhodovať zlomky sekundy. Firma Nvidia preto pre nich vyvinula technológiu G-Sync. O čo ide? Bežný monitor má konštantnú obnovovaciu frekvenciu, napríklad 60 Hz. Grafická karta však vytvára obraz rôznou rýchlosťou. Z tohto nesúladu vznikajú trhania a sekania. Monitory s G-Syncom majú extra čip, ktorý synchronizuje vykresľovanie obrázkov displeja a grafickej karty. Vďaka tomu sa dosahuje dokonalá plynulosť. Monitorov s touto novinkou je na trhu zatiaľ len hŕstka.
Alebo vôbec žiaden monitor
Budúcnosť monitorov alebo celkového pracovného štýlu možno zmenia videookuliare. Nápad starý celé dekády bol zatiaľ vnímaný ako nepodarené sci-fi. Pri pohľade na doterajšie modely sa niet čo čudovať. No mení sa to. K lepšiemu. Tretia generácia Personal 3D Viewer z dielne japonskej Sony má už vychytanú väčšinu múch: tieto videookuluare spravia obrovský virtuálny displej aj v tej najmenšej kancelárii. OLED displeje vo veľkosti pár centimetrov majú síce stále len HD rozlíšenie, no sú ideálne na sledovanie 3D obsahu. Sony chce onedlho uviesť aj full HD okuliare Morpheus určené pre hernú konzolu PlayStation 4. Veľa sa očakáva od videookuliarov Oculus Rift, ktoré majú byť revolúciou v zobrazovaní virtuálnej reality. Nielen pre hráčov. Technicky môžu byť náhradou monitora. Zástupcu v tomto segmente majú aj výrobcovia ako Epson (Moverio BT-200) alebo Carl Zeiss (Cinemizer OLED).